پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
عد از صدور دستور تعطیلی لیگ برتر در شرایطی فعلی می‌تواند مدنظر مسئولان قرار بگیرد، استارت دوباره لیگ بعد از عید نوروز ٩٩ خواهد بود.
شعار سال: تعطیلی لیگ برتر فوتبال این روزها به خواسته‌ای عمومی تبدیل شده است و بازیکنان و مربیان اکثر تیم‌ها نه‌تنها به خاطر سلامتی خود چنین خواسته‌ای را از فدراسیون دارند، بلکه معتقدند برگزاری مسابقات بدون تماشاگر، زیبایی را از فوتبال گرفته است. قطعا دغدغه‌ای که باعث شده تاکنون مسئولان فدراسیون برای صدور دستور تعطیلی لیگ به تصمیم نهایی نرسند، تقویم فشرده‌ای است که جلوی آنها قرار گرفته است و این امکان را به آنها نمی‌دهد تا با دستی باز بگویند فعلا یک ماهی همه تیم‌ها به خانه خود بروند. در ادامه می‌خواهیم چهار راهکار موجود را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد دهیم؛ راهکاری که حتی در صورت تعطیلی لیگ برتر برای جلوگیری از ویروس کرونا دست آنها را باز می‌گذارد تا بتوانند لیگ نوزدهم را به پایان برسانند.

١- پایان مسابقات بدون تعیین قهرمان

نخستین راهکاری که به ذهن هر کسی می‌رسد؛ دستور به تعطیلی لیگ نوزدهم بدون تعیین قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده است. این تصمیم شاید چندان مورد استقبال برخی از تیم‌ها قرارنگیرد، چون به‌هرحال حدود ٦ ماهی درگیر مسابقات بودند و هزینه‌های زیادی برای شرکت در لیگ‌ برتر کردند. البته فدراسیون والیبال در روزهای اخیر به چنین تصمیمی رسیده و دغدغه اصلی‌اش قراردادهایی است که بازیکنان با باشگاه‌ها امضاکردند. قطعا باشگاه‌ها در چنین شرایطی حاضر نیستند مبلغ قرارداد بازیکنان را به صورت کامل پرداخت کنند و از سوی دیگر بازیکنان هم طبق قراردادی که امضا کردند، حق و حقوق خود را می‌خواهند. با این حال، فدراسیون می‌تواند با برگزاری جلسه هم‌اندیشی و مشورت با مدیران باشگاه‌ها به راهکاری مشخص در این زمینه برسد. درواقع لیگ نوزدهم همین امروز با تصمیم مسئولان فدراسیون می‌تواند به پایان برسد و همه بازیکنان و مربیان با خیالی راحت به خانه‌های خود بروند تا برای لیگ جدید که معمولا از مردادماه آغاز می‌شود، آماده شوند. این راهکار بدون‌شک مخالفان زیادی خواهد داشت؛ اول از همه پرسپولیسی‌ها که از همین حالا قهرمانی خود را قطعی می‌دانند و در روزهای گذشته هم مخالفت خود را با تعطیلی لیگ اعلام‌کردند. از سوی دیگر ماجرای صعود دو تیم از لیگ دسته اول به لیگ‌ برتر و همچنین تیم‌هایی که از لیگ ایران ‌سال آینده در مسابقات آسیایی شرکت می‌کنند، پیچیده خواهد شد.

٢- فشردگی مسابقات بعد از نوروز ٩٩
 
دیگر راهکاری که بعد از صدور دستور تعطیلی لیگ برتر در شرایطی فعلی می‌تواند مدنظر مسئولان قرار بگیرد، استارت دوباره لیگ بعد از عید نوروز ٩٩ خواهد بود. در این صورت اگر قرار بر این باشد که لیگ در موعد از پیش تعیین شده یعنی اواخر اردیبهشت به اتمام برسد، باید در ٤٥ روزی که بعد از عید نوروز تا پایان اردیبهشت فرصت وجود دارد، مسابقات لیگ برتر به‌صورت کاملا فشرده برگزار شود. درواقع تیم‌ها در این صورت باید بپذیرند که هر سه یا چهار روز یک بار به میدان بروند و با فدراسیون همکاری کنند تا لیگ به موقع و قبل از بازی‌های تیم‌ملی به اتمام برسد. این موضوع را در روزهای اخیر برخی از باشگاه‌ها مطرح‌کردند و به نظر نمی‌رسد چنین طرحی مخالف جدی داشته باشد. شاید همین یک ماه تعطیلی لیگ‌ برتر بتواند از خیلی از خطرات جلوگیری کند.

٣- هفته‌های آخر لیگ بدون ملی‌پوشان

محدودیت سازمان لیگ در برگزاری مسابقات لیگ بعد از عید نوروز، تنها به واسطه بازی‌های تیم‌ملی در مقدماتی جام‌جهانی است؛‌ دو بازی بسیار حساس و کلیدی برابر عراق و بحرین که اواسط خردادماه‌ سال آینده برگزار می‌شود. در صورتی که الان دستور تعطیلی لیگ برتر صادر شود و تیم‌ها بعد از عید نوروز ٩٩ بخواهند استارت دوباره‌ای برای برگزاری ٩ هفته باقی‌مانده بزنند، هفته‌های پایانی لیگ برتر و مراحل پایانی جام حذفی با اردوی تیم‌ملی تداخل پیدا خواهد کرد. پس در صورتی که باشگاه‌ها قبول کنند در آن چند بازی پایانی ملی‌پوشان خود را در اختیار نداشته باشند و بدون آنها به میدان بروند، شاید سازمان لیگ با طولانی‌شدن مسابقات لیگ و پایان رقابت‌ها در اواخر خردادماه هم مشکلی نداشته باشد. البته بعید است تیم‌های مدعی که در کورس قهرمانی هستند، قبول کنند حداقل دو سه بازیکن خود را در حساس‌ترین رقابت‌های لیگ در اختیار نداشته باشند، اما به‌هرحال وقتی بازیکنان و مربیان لیگ‌ برتری خواسته‌شان تعطیلی لیگ است، باید زیر بار چنین محدودیت‌هایی هم بروند.  

٤- لیگ را تا تیرماه ادامه ‌دهیم

آخرین راهکار برای مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ هم می‌تواند تعطیلی موقت مسابقات لیگ و ادامه رقابت‌ها بعد از کنترل ویروس کرونا باشد، در این صورت ممکن است لیگ برتر تا هر زمانی ادامه پیدا کند، مثلا لیگ برتر از اوایل اردیبهشت ماه ‌سال ٩٩ دوباره پی گرفته شود و تا اواسط تیرماه هم ادامه پیدا کند. در این صورت باید باشگاه‌ها بپذیرند برای شروع لیگ بیستم زمان چندانی نخواهند داشت و بازیکنان و مربیان باید بدون استراحت تمرینات پیش فصل را برای شروع لیگ بعدی استارت بزنند. به‌هرحال تعطیلی نزدیک به دو ماهه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خودش می‌تواند جایگزین تعطیلات پایان فصل برای فوتبالیست‌ها و باشگاه‌ها شود و دست سازمان لیگ هم برای برگزاری مسابقات کاملا باز است.

هراتیان: AFC و فیفا هم باید درباره تعطیلی نظر دهند

در شرایطی که تعطیلی مسابقات فوتبال به همه جای دنیا کشیده شده و حتی دیروز چهار دیدار از سری‌آ هم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شد، عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و رئیس ایفمارک تصمیم به تعطیلی لیگ برتر را خارج از اراده فدراسیون می‌داند: «دغدغه تیم‌ها را درک می‌کنیم. برگزارنشدن مسابقات لیگ برتر به تصمیمات AFC و فیفا بستگی‌دارد و این فقط بحث کشور ما نیست. من با همکاران‌مان در کره‌جنوبی صحبت کردم و آنها هم همین دغدغه را داشتند، تا زمانی که تصمیم لازم گرفته شود، همه تیم‌ها باید نکاتی را که سازمان بهداشت جهانی گفته است، رعایت کنند و آن هم بهداشت فردی است. درباره این موضوع باید مسئولان تصمیم‌گیری کنند و فقط نظر کمیته پزشکی مطرح نیست. من می‌دانم این امر دغدغه مسئولان است و امروز و فردا تصمیماتی در اینباره می‌گیرند تا نگرانی‌ها برطرف شود.»

شعار سال، بااندکی تخلیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸،www.shahrvand-newspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
وقتی نتیجه لیگ از قبل مشخص اصلا چرا برگزار میکنن از همون اول جام رو بدن پرسپولیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین