پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
كميته بين‌المللي المپيك به دنبال تاخير در آغاز فرآيند توكيو 2020 به دليل شيوع گسترده ويروس كرونا تلاش مي‌كند بازي‌ها طبق برنامه‌ريزي پيش برود. توماس باخ رييس IOC در سخنراني روز سه‌شنبه در لوزان اصرار داشت كه ورزشكاران بايد مقدمات المپيك خود را با اطمينان زياد ادامه دهند. اشاره توماس باخ به جلسه هيات اجرايي اين سازمان بود كه در آن تصميم‌ گرفته شد كه IOC همچنان المپيك را در حد فاصل زماني 24 جولاي تا 9 آگوست برگزار كند. برنامه‌اي كه با وجود شيوع ويروس كرونا تحت تاثير قرار گرفته است. اين بيماري تاكنون 90 هزار نفر را در سطح جهان مبتلا كرده و 3000 نفر را نيز كشته است.

شعار سال: پيش از اين سيكو هاشيموتو، وزير المپيك ژاپن صبح سه‌شنبه در پارلمان كشورش گفته بود كه بازي‌ها مي‌توانند به دليل شيوع بيماري در سراسر دنيا پايان سال (فصل زمستان) منتقل شوند. اما اين اظهارات با واكنش كميته بين‌المللي المپيك مواجه شد. در بيانيه IOC آمده است: «هيات اجرايي كميته بين‌المللي المپيك امروز تعهد كامل خود را براي برگزاري موفقيت‌آميز بازي‌هاي المپيك 2020 توكيو كه از 24 جولاي تا 9 آگوست 2020 برگزار مي‌شود، ابراز مي‌كند.» در ادامه بيانيه آمده است: «IOC گزارشي را در مورد تمام اقدامات صورت گرفته در جهت رسيدگي به وضعيت ويروس كرونا دريافت كرده است. بعد از اين گزارش بحث مفصلي صورت گرفت. اين بحث در كارگروهي، شامل IOC و شهر ميزبان، دولت ژاپن و سازمان بهداشت جهاني شكل گرفت كه اواسط فوريه ايجاد شده بود. IOC همچنان توصيه‌هاي سازمان ملل و سازمان بهداشت جهاني WHO را به عنوان سازمان‌هاي ذي‌صلاح پيگيري مي‌كند.»

باخ در سخنراني بعدي خودش دوباره پيام خود را تكرار كرد، اما طي بيانيه‌اي كه بيش از دو دقيقه طول كشيد در نهايت به صراحت گفت كه بازي‌ها در 24 جولاي آغاز مي‌شود. اين امر نشان مي‌دهد كه ممكن است در صورت گسترش ويروس كرونا وضعيت به حدي از نامطلوبي برسد كه تاخير در المپيك اجتناب‌ناپذير شود. باخ گفت: «به دنبال بحث بسيار جامع در هيات اجرايي، IOC كاملا متعهد به موفقيت در برگزاري بازي‌هاي المپيك است. من مي‌خواهم همه ورزشكاران را تشويق كنم كه با اعتماد به نفس بالا و جديت كامل، آماده‌سازي خود را براي بازي‌هاي المپيك ادامه دهند.»

هاشيموتو در پاسخ به سوالي در پارلمان ژاپن اصرار داشت كه همه‌ چيز براي اطمينان از پيشرفت بازي‌ها طبق برنامه‌ريزي از پيش انجام شد، صورت مي‌گيرد. اما توافق كميته برگزاري رقابت‌ها با IOC اجازه مي‌دهد كه تقويم زماني اين رويداد جابه‌جا شود. وي گفت: «در قرارداد با IOC تاريخ برگزاري بازي‌ها سال 2020 ذكر شده و اين مي‌تواند به عنوان اجازه تعويق تعبير شود.»

چند روز پيش ديك پوند قهرمان سابق شنا و معاون كميته بين‌المللي المپيك اعلام كرده بود كه رقابت‌هاي المپيك به احتمال زياد لغو خواهد شد، چراكه امكان تعويق آن به دليل گسترده بودن رقابت‌ها و آدم‌هاي درگير در آن و همچنين انتقال بازي‌ها به كشور ديگري ممكن نيست. از زمان اظهارنظر پوند كه در آسوشيتدپرس منتشر شد، گمانه‌زني‌ها در مورد بازي‌هاي المپيك 2020 توكيو بالا گرفته است. پوند در مورد احتمال تعويق گفته بود: «شما فقط چيزي به اسم المپيك را جابه‌جا نمي‌كنيد. اين رويداد ابعاد بزرگ و گسترده‌اي دارد. قطعا چيزهاي بسيار زيادي اين بين وجود دارد. بسياري از كشورها دخيل هستند و فصول مختلف رقابتي و ورزشي و قراردادهاي تجاري و تلويزيوني را داريم. نمي‌توانيم به سادگي بگوييم اشكالي ندارد! مسابقات را در ماه اكتبر برگزار مي‌كنيم.» پوند همچنين در مورد انتقال بازي‌ها به شهر ديگري نيز گفته بود: «اين ماجرا بعيد به نظر مي‌رسد زيرا تعداد كمي كشور در دنيا هستند كه بتوانند در اين فرصت كوتاه امكاناتي را فراهم كنند تا كار را به سرانجام برسانند.» در همين حال مسابقات راگبي با ويلچر ژاپن كه قرار است در تاريخ 12 مارس آغاز شود و تا 15 مارس ادامه پيدا كند و به عنوان يك رويداد آزمايشي براي المپيك در نظر گرفته شود، به دليل شيوع بيماري لغو شده است. البته مقامات تاكيد كرده‌اند كه پس از اطمينان از امن بودن محيط اين رويداد آزمايشي در ماه آوريل انجام خواهد شد.» تعدادي از رويدادهاي ورزشي پر مخاطب قبلا به دليل كرونا ويروس لغو يا به تعويق افتاده است. از جمله مسابقات جهاني دووميداني و مسابقات گرندپري فرمول يك ژاپن و همچنين رقابت‌هاي دو مرحله پاياني دوچرخه‌سواري تور امارات متحده عربي نيز هفته گذشته لغو شد و البته جنجال‌هاي زيادي را نيز به همراه داشت. ديروز در گزارشي كه رسانه‌هاي خارجي منتشر كردند و در روزنامه «اعتماد» نيز منتشر شد، مشخص شد كه چهار تيم دوچرخه‌سواري در هتلي در شهر ابوظبي امارات در حالت قرنطينه نگهداري مي‌شوند و اين افراد به هيچ‌وجه از وضعيت خود رضايت ندارند. تيري ويتو رييس تيم كوفيديس به هيات‌مديره جهاني دوچرخه‌سواري گفت كه در امارات با ما مثل قربانيان طاعون رفتار مي‌كنند. البته در پاسخ UIC بيانيه‌اي منتشر كرد. آنها در اين نوشته اعلام كردند كه با مقامات دولتي امارات تماس گرفته‌ايم و اميدواريم دوچرخه‌سواران و ساير اعضاي تيم بتوانند امروز به كشور خود بازگردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ 15 اسفند 98، شماره: 4603

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین