پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۴۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم اقتصاد ایران این است که این اقتصاد یک اقتصاد مصرفی است، گفت: به‌صورت متوسط مصرف هر ایرانی بالاتر از نرخ تولید آن است.

شعار سال: محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم اقتصاد ایران این است که این اقتصاد یک اقتصاد مصرفی است. به‌صورت متوسط مصرف هر ایرانی بالاتر از نرخ تولید آن است. در نتیجه جامعه ما یک جامعه مصرفی است. خلأ موجود نیز به وسیله خام‌فروشی نفت پر می‌شود.

وی بیان کرد: در چنین جامعه‌ای تعطیلی‌هایی که صورت می‌گیرد به‌صورت طبیعی هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر میزان حضور آموزش و پرورش به‌جای شش روز در هفته به چهار روز مولد در هفته کاهش پیدا کند هزینه‌هایی که در این زمینه کم می‌شود به بخش تولید داده شود تا تولید رونق بیشتری بگیرد.

محمد خوش‌چهره افزود: این وضعیت درباره اداره‌های دولتی نیز وجود دارد و به‌جای اینکه یک کارمند هشت ساعت در محل کار حضور داشته باشد و تنها دو ساعت راندمان کاری داشته باشد، می‌توان با تعطیلی‌های سازمان یافته هزینه‌ها را کاهش داد. از سوی دیگر با کاهش رفت و آمد شهری و کاهش استفاده از سوخت صرفه‌جویی‌هایی نیز صورت می‌گیرد که می‌تواند از جمله پیامدهای این بحران قلمداد شود. به همین دلیل اگر این بحران را در شرایط هزینه و فایده در نظر بگیرم شرایط به شکلی نیست که جامعه ما تنها از این بحران متضرر شده باشد. به هر حال بحران کرونا یک فرصت صرفه‌جویی برای دولت بوده است.                                       

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبرفوری، تاریخ انتشار: 15اسفند1398 ، کدخبر: 1723721: www.khabarfoori.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین