پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
.عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص آخرین نشست اوپک گفت: اینکه اوپک توافق نکرده یکی از عوامل تاثیرگذار در آن، کاهش قیمت نفت است اما عامل اصلی شیوع ویروس کرونا است.
شعار سال: جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با «تاثیر ویروس کرونا بر بازار نفت» گفت: رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت از عوامل ساختاری است که تاکنون باعث کاهش چند درصدی قیمت نفت و تاثیر مثبت یا منفی بر بازار نفت، شده است. اگر عرضه در بازار بیشتر و تقاضا کمتر یا ثابت بماند این‌ها از عوامل پایداری هستند که روی قیمت نفت تاثیر گذارند.

 او ادامه داد: جنگ، بحران، درگیری و طوفان در مناطقی که سکو‌های نفتی دارند از جمله عوامل ناپایداری است که تاثیر مثبت روی افزایش قیمت نفت می‌گذارد و برای مدت کوتاهی عرضه نفت را مختل می‌کند که این اختلال در عرضه نفت، افزایش قیمت‌ها را در پی دارد. در شرایط کنونی یک عامل جدید و پیچیده که همان ویروس کروناست باعث شده تقاضا برای نفت خام به شدت کاهش پیدا کند. پیش از این با مازاد تولید که بایستی نفت مازاد عرضه می‌شد و تقاضا هم کم بود روبه رو بودیم و در اجلاس اوپک با حضور روسیه همه تلاش بر این بود که نفت مازاد بر بازار مدیریت و تولید کم شود تا بتوانند قیمت‌ها را ۶۰ دلار، ۶۱ دلار تا ۶۵ دلار مدیریت کنند و منافع تولیدکنندگان نفت تأمین شود.

جلال میرزایی مطرح کرد: سیر شیوع کرونا بر رشد اقتصاد چین تاثیر گذار بوده است البته کشور‌های دیگر را هم درنوردید و به شدت فعالیت‌های اقتصادی را تحت الشعاع قرار داد و باعث کاهش تقاضا برای نفت خام شد. در داخل کشور مصرف بنزین در روز نزدیک به ۸۰ تا ۸۲ میلیون لیتر بود، اما به علت توصیه تردد کمتر میزان مصرف در طول روز ۷۱ میلیون لیتر شده است که ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر کاهش مصرف داشتیم که اگر این روند ادامه پیدا کند به نظر مصرف بنزین پایین‌تر هم می‌آید.

او گفت: زمانی که مصرف کم شود تقاضا برای نفت خام نیز کاهش پیدا می‌کند که این امر بر بازار جهانی تاثیر گذار است که با عرضه زیاد و تقاضای کم مواجه می‌شویم و مازاد تولید با اجلاس‌های اوپک قابل حل نیست. پائین آمدن قیمت‌ها روند کوتاه مدتی دارد. در یکی، دو ماه آینده این مسأله مدیریت و فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود و تقاضا برای نفت خام به بیش از شیوع ویروس کرونا برمی گردد. در حال حاضر برای تحلیل آنچه که اتفاق افتاده باید بگوییم شرایط پیش از کرونا و شرایط پس از شیوع کرونا.

میرزایی در خصوص آخرین نشست اوپک گفت: اینکه اوپک توافق نکرده یکی از عوامل تاثیرگذار در آن، کاهش قیمت نفت است، اما عامل اصلی شیوع ویروس کرونا است. اجلاس اخیرا اوپک در وین برخلاف جلسات قبل ناموفق عمل کرد و کاهش قیمت نفت را سرعت بخشید، اما این روند، کوتاه مدت است. چالشی که در سه چهار سال اخیر داشتیم این بود هر چه اوپک برای مدیریت قیمت، تولید و عرضه، نفت را کاهش داد آمریکا با عرضه نفت کار‌های اوپک را تحت تاثیر قرار داد و اگر این کاهش قیمت نفت منجر به خروج شرکت‌های نفتی آمریکا و سرمایه گذاری روی نفت بشود، این می‌تواند در میان مدت و بلندمدت به نفع اوپک باشد.

او در رابطه با تخفیف‌های عربستان روی هر بشکه از نفت خام خود اینگونه اظهار نظر کرد:‌ نمی‌شود از منظر منافع خود نگاه کنیم و بگوییم این ضربه زدن به جمهوری اسلامی است. عربستان را باید از منظر تحولات داخلی خود نگاه کرد. عربستان دنبال این است از نظر اقتصادی تأمین هزینه‌های جنگ یمن را جبران کند، زیرا هزینه مضاعفی به آن تحمیل شده است و وضعیت اقتصاد عربستان علیرغم اندوخته ارزی بالا، رو به راه نیست و برای تامین هزینه‌های خود در تلاشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: زمانی که تقاضای نفت کم باشد برای به دست گیری بازار و حذف رقبا از میدان این اقدامات صورت می‌گیرد. به هر حال این اقدامات عربستان بر روی ایران و عراق تاثیر می‌گذارد. ایران، در نتیجه تحریم‌ها آسیب دیده است و نیاز به درآمد نفتی دارد هر چند که صادرات آن کم شده باشد. عراق هم در مرحله بازسازی است و نیاز به درآمد نفتی دارد و کاهش قیمت نفت به اقتصاد عراق آسیب می‌زند.

او در پایان گفت: من خوش بین هستم که این‌ها کوتاه مدت باشد و یکی دو ماه آینده به شرایط بهتری که همه اعضای اوپک بتوانند با همفکری هم از این چالش که در نتیجه انتشار ویروس کرونا است عبور کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 20اسفند 98، کد مطلب: 975484: www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
0
مردم جایی نمیرن که بخوان سوخت مصرف کنن خصوصا شبا کسی تو خیابون نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین