پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
مدیر بین‌الملل سابق شرکت ملی نفت ایران با اشاره به توافق اوپک برای کاهش 1میلیون و 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت در پی شیوع ویروس کرونا و افت قیمت، خاطر نشان کرد: نوسانات قیمت جهانی نفت بیشتر از آنکه تحت تاثیر رابطه میان عرضه و تقاضا و یا بحران‌هایی مثل ویروس کرونا باشد، در کنترل سفته بازان قدرت‌های جهانی است.
شعارسال: مدیر بین‌الملل سابق شرکت ملی نفت ایران با اشاره به توافق اوپک برای کاهش 1میلیون و 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت در پی شیوع ویروس کرونا و افت قیمت، خاطر نشان کرد: نوسانات قیمت جهانی نفت بیشتر از آنکه تحت تاثیر رابطه میان عرضه و تقاضا و یا بحران‌هایی مثل ویروس کرونا باشد، در کنترل سفته بازان قدرت‌های جهانی است.
 
«سیدمحسن قمصری»، مدیر بین‌الملل سابق شرکت ملی نفت ایران، درباره افت قیمت نفت به زیر 50 دلار و تصمیم اوپک برای مقابله با روند کنونی کاهش قیمت اظهار کرد: اگر بازار جهانی نفت تابع اصل عرضه و تقاضا باشد، این کاهش عرضه می‌تواند موثر باشد اما مساله این است که سفته‎بازان و بورس‌بازان که عمل کننده تصمیمات سران اصلی قدرت‌ها هستند، بازیگران اصلی این بازار بوده و مانع افزایش قیمت‌ها می‌شوند.
 
این کارشناس حوزه نفت و انرژی با تاکید بر تاثیر کوتاه مدت کاهش تولید و عرضه نفت اوپک بر تقویت بازار، افزود: کاهش عرضه هر چند از نظر اصولی درست و تقویت‌کننده بازار است اما شرایط اقتصادی دنیا به گونه‌ای است که قدرت‌ها نمی‌خواهند، قیمت از این سطح افزایش بیشتری یابد چراکه اقتصاد‌های حبابی فعلی دنیا تحمل افزایش بیشتر قیمت نفت را ندارند و در شرایط موجود انتظار می‌رود، سفته‌بازان مانع از افزایش قیمت شوند.
 
قمصری ادامه داد: بررسی وضعیت اقتصادی قدرت‌های فائق دنیا نشان می‌دهد باتوجه به بدهی‌های چند هزار میلیاردی آن‌ها، عملا نمی‌توانند قیمت‌های بالای بازار نفت را تحمل کنند و با ابزارهایی که دارند در حال کنترل قیمت، برای مانع از افزایش آن هستند. یکی از مسائلی که امروز به کمک آن‌ها آمده ویروس کروناست.
 
به گفته مدیر بین‌الملل سابق شرکت ملی نفت ایران، کرونا به تنهایی نمی‌توانست قیمت نفت را 9 دلار کاهش دهد، در حقیقت ابرقدرت‌ها و ابربدهکاران دنیا با استفاده از موضوع کرونا به شدت قیمت نفت را پائین آورده و اثرات کرونا را دو چندان کردند.
 
قمصری خاطرنشان کرد: بازارهای تعیین کننده نفت خام، بورس‌های نفت خام هستند و همه قیمت‌های نفت خام فیزیکال بر اساس این بورس‌های کاغذی است که در اختیار موسسات مالی و پولی بین‌المللی مانند نایمکس (بازار بورس کالای نیویورک) و لندن است.
 
این کارشناس حوزه نفت و انرژی درباره پیش بینی‌ها در خصوص میزان کاهش قیمت نفت گفت: احتمال سقوط قیمت تا زیر 50 دلار هم وجود دارد اما همانقدر که این قدرت‌ها توان تحمل قیمت‌های بالا را ندارند، از آنجا که کاهش قیمت می‌تواند عرضه نفت‌های غیر متعارف را هم متوقف کند، تحمل قیمت خیلی پایین را هم نخواهند داشت و احتمالا نوسانات این بازار در روزهای آینده هم در دامنه چند دلار بالاتر یا پایین تر از 50 دلار، خواهد بود.
 
قمصری گفت: بعید است ایران حتی در همین کاهش تولید اوپک هم مشارکت کند چون تولید نفت ایران در حال حاضر، زیر استانداردهای خودمان است اما در هر صورت یک دلار هم برای اقتصاد ایران هم یک دلار است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری   برنا  ،تاریخ انتشار:   17  اسفند 1398،کدخبر:   974086 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین