پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
بسته‌های تشویقی برای گذر از بحران در جلسه وزیر بهداشت مطرح شد. همایون ‌هاشمی درباره پیشنهاد تعطیلی یک‌هفته‌ای پس از اردیبهشت‌ماه برای کاهش سفرهای نوروزی هم گفت: «به نظر هر کاری باید انجام داد تا زنجیره بیماری قطع شود.» باعث می‌شود مردم به تعلیق سفرهای نوروزی خود تشویق شوند.

شعار سال:در جلسه غیرعلنی کمیسیون بهداشت عنوان شد: وزیر بهداشت در ٣٠ بهمن برای لغو پروازهای چین درخواست داده بود

روز گذشته جلسه کمیسیون بهداشت با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی مسئولان برگزار شد. در این جلسه، لاریجانی و نمکی گزارشی از شرایط موجود و نمایندگان گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته ارایه کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه از مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی مبنی بر لزوم تبعیت همه دستگاه‌ها از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و نحوه همکاری بخش‌های مختلف کشور با این ستاد خبر داد.علی لاریجانی گفت: «مسأله کرونا در کشور ما ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و با وجود آنکه تمهیداتی در مقابله با شیوع آن صورت گرفته بود، ولی متأسفانه از یکی، دو استان فراتر رفت.» رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «البته ریشه‌های موضوع و اینکه این بیماری چگونه به بخش‌های مختلف تسری یافته است، از سوی وزیر بهداشت شناسایی شد، لذا تدابیری اندیشیدند و ستاد اصلی این کار در وزارت بهداشت نیز مسئولیت مدیریت این موضوع را به عهده گرفت.» لاریجانی با بیان اینکه «ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد»، ادامه داد: «بر همین اساس در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم این ستاد ملی تبعیت کنند.» رئیس مجلس همچنین گفت: «رئیس‌جمهوری یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیما اداره شود و همه بخش‌های کشور با آن همکاری کنند.»

مشکل آمار در تمام دنیا مطرح است
همایون‌ هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم درباره مهم‌ترین نکات جلسه مجلس با وزیر بهداشت گفت: «در این جلسه ابتدا وزیر بهداشت گزارشی از عملکرد ستاد مبارزه با کرونا و کمبودهایش ارایه و درنهایت اختیارهایی را که نیاز داشتند، مطرح کرد.» این نماینده مجلس درباره مهم‌ترین خواسته‌های وزیر بهداشت افزود: «همبستگی و یکپارچگی در اجرا و همکاری سایر دستگاه‌های حکومتی و نه فقط دولتی ازجمله درخواست‌های وزیر بهداشت بود تا بتوان زنجیره انتقال را قطع کرد. با توجه به اینکه سیر بیماری همه‌گیری در سراسر کشور را نشان می‌دهد، برای خروج از این مشکل باید چند اقدام مهم انجام دهیم.»هاشمی درباره مسأله آمار و صحبت‌های غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده دیگر مجلس، درباره میزان مرگ‌ومیر کرونا گفت: «مشکل آمار مسأله‌ای است که در تمام دنیا مطرح است. مگر ما پیش از کرونا مرگ‌ومیر نداشته‌ایم. در کشور ٨٠ میلیونی روزانه ‌درصدی از مرگ‌ومیر داشته‌ایم. اینکه تمام مرگ‌ومیرها را در یک استان به کرونا ارتباط دهیم، درست نیست و باید به آمار وزارت بهداشت اعتماد کنیم. هرچند اگر برخی از آمارها محل شبهه باشد طبیعی است، اما این مسأله اصلی ما نیست. الآن وقت برشمردن خطاها نیست و باید همه کمک کنیم تا این ویروس را شکست دهیم.»

درخواست نمایندگان برای قرنطینه
این عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به نظر وزیر بهداشت درباره استفاده نکردن از قرنطینه در شهرها افزود: «وزیر بهداشت همچنان اعتقاد داشتند که الآن وضع جهان تغییر کرده است و مردم را نمی‌توان در برخی نقاط محصور کرد.» هرچند به گفته‌ هاشمی، نمایندگان تأکید داشته‌اند که «باید مدلی از ایزولاسیون و قرنطینه در کشور انجام شود.» ‌هاشمی با تأیید اینکه این مسأله را وزیر بهداشت قبول کرده، ادامه داد: «قرار شد یکسری حائل‌ها برای این مسأله دیده شود تا در مبادی خروجی شهرها تدابیری در نظر گرفته شود؛ چون دیگر نمی‌توان در مبادی ورودی کاری انجام داد. طرح این است که در تمام شهرها بیشتر مراقبت در خروجی‌ها باشد تا کسی خارج نشود.» صحبت‌های‌ هاشمی درحالی است که برخی از نمایندگان مجلس از روزهای گذشته خواستار «قرنطینه صددرصدی نقاط بحرانی» شده بودند. قاسم میرزایی نیکو هم با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با کرونا گفت: «نقاطی که شرایط بحرانی دارد باید دستورالعملی ویژه برایشان صادر شود. به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با کرونا خودش هم تا حدودی منفعل عمل می‌کند و شاید کرونا گرفته است.» همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی در دو نامه جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر کشور خواستار قرنطینه این استان و اعزام پزشکان، پرستاران و کادر درمانی برای مقابله با ویروس کرونا شد. علی‌محمد شاعری، نماینده بهشهر در این نامه‌ها خواستار «تفویض اختیار کامل به استاندار مازندران» شده و گفته است: «طبق اطلاع واصله به دستور دولت و وزارت کشور قرنطینه مازندران به علت بیماری خطرناک کرونا لغو شده است. با توجه به اینکه وضع بیماری کرونا هم‌اکنون در مازندران قرمز و خطرناک اعلام شده و استان مازندران رتبه سوم را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است، مقتضی است دستور فرمایید سریعا به منظور کنترل بیماری واگیردار و خطرناک کرونا استان مازندران قرنطینه و از ورود هرگونه مسافر غیربومی جداً جلوگیری شود.» بخش دیگری از جلسه روز گذشته درباره اقدامات وزارت بهداشت پیش از شیوع سراسری ویروس بود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که وزیر بهداشت در این جلسه مطرح کرد، نامه‌نگاری‌ها و هشدارهایی بود که این وزارتخانه به نهادهای مسئول دیگر داده بود. شاید مهم‌ترین مسأله در این میان، لغو پروازها از چین بود که وزارت بهداشت در نامه‌ای به وزارت خارجه خواستار آن شده بود. بهروز بنیادی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت، با تأیید مطرح‌شدن این مسأله در جلسه گفت: «این مسأله درست است و اینکه چرا دستگاه‌های دیگر این کار را انجام نداده‌اند، مسأله دیگری است و باید پاسخگو باشند.»تاکنون وزارت بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا را ۷۱۶۱ و تعداد جان‌باختگان را ۲۳۷ نفر اعلام کرده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، ۲۳۹۴ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

پیشنهاد تعطیلی پس از اردیبهشت
بسته‌های تشویقی برای گذر از بحران یکی دیگر از مسائلی بود که روز گذشته در جلسه وزیر بهداشت مطرح شد. همایون ‌هاشمی درباره این مسأله گفت: «مسأله عمده ما دادن مشوق‌های اقتصادی به مردم بود.» او درباره پیشنهاد تعطیلی یک‌هفته‌ای پس از اردیبهشت‌ماه برای کاهش سفرهای نوروزی هم گفت: «به نظر هر کاری باید انجام داد تا زنجیره بیماری قطع شود.» همچنین قاسم میرزایی نیکو با استقبال از این ایده گفت: «به نظر من هم این ایده خوبی است و باعث می‌شود مردم به تعلیق سفرهای نوروزی خود تشویق شوند. اینکه دولت اعلام کند تعطیلی پس از اردیبهشت‌ماه داشته باشیم قطعا موثر خواهدبود.» غلامرضا حیدری هم از دیگر نمایندگانی است که از این ایده استقبال می‌کند. او در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این مسأله گفت: «به نظر من این ساز و کارهایی است که می‌توان درباره این موضوع در نظر گرفت. باید از جامعه‌شناسان و روانشناسان کمک گرفت. مسأله فراتر از درمان پزشکی شده است.» پیشنهاد تشویقی تعطیلی پس از اردیبهشت‌ماه درحالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد دولت هم ایده هایی برای کم شدن سفرهای نوروزی دارد. یکی از مهم ترین ایده های دولت کم کردن سهمیه نوروزی بنزین است. روز گذشته، علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره این مساله گفت: «دولت تلاش می‌کند سهمیه بنزین نوروزی در صورت تصویب نهایی، برای فرصتی مناسبت‌تر و بعد از شکست کرونا به کارت‌های سوخت واریز کند و مورد استفاده قرار گیرد.» ربیعی در توضیح اختصاص سهمیه بنزین نوروزی و زمان واریز آن به کارت‌های سوخت به ایرنا گفت: «اختصاص سهمیه بنزین نوروزی در بحث بودجه‌ سال آینده مطرح شده است؛ بودجه هم که هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده و قطعا شامل ایام نوروز ۹۹ نخواهد شد.» ربیعی با تأکید بر اینکه همه آنچه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، دولت موظف به اجرای آن است، افزود: «در صورت تصویب نهایی بودجه، تلاش دولت این خواهد بود که این سهمیه برای فرصتی مناسبت‌تر و ان‌شاءالله بعد از شکست کرونا مورد استفاده قرار گیرد.» جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با اشاره به تصویب اختصاص ۶۰ لیتر بنزین نوروزی در کمیسیون تلفیق مجلس گفته بود: «زمان واریز این سهمیه به کارت‌های سوخت به دولت واگذار شده است.» این نماینده مجلس با بیان اینکه پیشنهاد اختصاص سهمیه بنزین نوروزی از سوی برخی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ‌سال ۹۹ مطرح شد، افزود: «پیشنهاد اولیه اختصاص بیش از ۶۰ لیتر بنزین نوروزی برای هر دستگاه خودرو بود، اما درنهایت ۶۰ لیتر به تصویب رسید. »با این حال، باید منتظر ماند و دید تا چه حد دولت می‌تواند با طرح‌های تشویقی و تنبیهی خود سفرهای نوروزی را کنترل کند؛ سفرهایی که این‌بار بحرانی خواهند بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند،تاریخ انتشار:20اسفند1398،کد خبر:181969،shahrvand-newspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
0
مردم به این تشویق ها و تنبیه ها اهمیت نمیدن مردم باید یاد بکیرن از هم حمایت کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین