پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۶۵۲۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
از وقتی سر و کله کرونا پیدا شد و مدارس تعطیل شدند، زمزمه آموزش‌های مجازی به گوش رسید. آموزش‌هایی که خیال خانواده‌ها را تا حدودی راحت کرد که قرار نیست فرزندان‌شان برای مدت طولانی از درس و کتاب و مدرسه عقب بمانند. اینکه دانش‌آموزان فرصت این را دارند تا در روزهای قرنطینه خانگی درس بخوانند و از آموزش‌های معلمان مجازی بهره‌مند شوند خیلی خوب است اما آیا این یک فرصت برابر است؟ همه دانش‌آموزان کشور ما آیا از اینترنت و تلویزیون برخوردار هستند؟ برای پرسیدن این سوال سراغ معاون آموزش متوسطه ابتدایی رفته‌ایم. در این گزارش از صفر تا صد آموزش مجازی دانش‌آموزان را بخوانید.

شعار سال: این روزها جز دغدغه کرونا خانواده‌ها دغدغه دانش‌آموزان خود را هم دارند. فاصله زیادی بین آموزش آن‌ها افتاده است و حالا نظام آموزشی کشور تصمیم دارد با یک آموزش مجازی این فاصله را جبران کند. 
خانم رضوان حکیم‌زاده می‌گوید: «آموزش‌و‌پرورش برای تداوم جریان آموزشی اقدامات خود را در سه سطح دنبال می‌کند، اولین سطح ملی است که از طریق برنامه‌هایی که از رسانه ملی و شبکه چهار پخش می‌شود دنبال می‌شود. خوشبختانه با توجه به ظرفیتی که رسانه ملی دارد این برنامه‌ها در هفته دوم افزایش ساعات داشته است.» ادامه می‌دهد: «این برنامه‌ها تمام دوران تحصیلی را از دوران ابتدایی تا پایان دوره متوسطه پوشش می‌دهد.» حکیم‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه شبکه آموزش جزو شبکه‌های فراگیر است و طبق گزارش‌هایی که دریافت شده بیش از 96‌درصد پوشش دارد ادامه می‌دهد: «در سطح دوم که سطح استانی محسوب می‌شود، مدیر کل استان‌ها موظف هستند اطمینان حاصل کنند که همه دانش‌آموزان استان در مناطق مختلف آموزشی به شکلی از فرصت‌های یادگیری برخوردار هستند و جریان آموزش تداوم دارد. به همین دلیل سامانه‌ای در وزارت آموزش‌و‌پرورش طراحی شده است که اطلاعات را مستقیماً از مدارس می‌گیرند. بیش از 70‌درصد مدارس به این سامانه پیوسته‌اند و مدیر باید گزارش اقداماتی که انجام می‌دهد را بدهد. » اکنون مهم‌ترین موضوع در این شرایط کلاس و معلمان هستند چون معلمان را به‌عنوان محور اصلی این آموزش‌ها می‌دانیم که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش وارد کار شده‌اند.» حکیم‌زاده با بیان این جملات می‌گوید: «سطح سوم از اقدامات ما مدرسه است که با محوریت معلم‌های مدارس انجام می‌شود. هر معلمی باید برای کلاس درس خودش برنامه مشخصی داشته باشد.» حکیم‌زاده با بیان این جمله می‌گوید: «با توجه به دستور‌العمل‌هایی که برای مدارس فرستاده شده، معلم‌ها می‌دانند باید روی چه موضوعاتی تمرکز کنند. به‌عنوان مثال در دوره ابتدایی روی سه موضوع تداوم یادگیری، تداوم روحیه نظم و ایجاد رابطه عاطفی بین معلم و دانش‌آموزان تاکید کرده‌ایم.»

 

بسته آموزشی برای دانش‌آموزان محروم
«یک سری از مناطق کشور دانش‌آموزانی دارند که از امکاناتی مثل اینترنت و تلویزیون محروم هستند. ما برای آن‌ها راهبران آموزشی را فعال کرده‌ایم که قبلاً هم کار کیفیت بخشی را داشته‌اند. در استان‌های مختلف بسته‌های آموزشی تهیه کرده‌ایم که از طریق راهبران آموزشی به دست دانش‌آموزان برسد. به‌عنوان مثال در استان خراسان رضوی، در مناطق عشایری و مناطق دور دست پنج هزار بسته آموزشی تهیه شده است. تاکنون تولیدات خوبی برای ارائه آموزش به دانش‌آموزان تهیه شده است حتی راهبران آموزشی در مناطق روستایی و عشایری این نقش را در مدارس عشایری به خوبی ایفا می‌کنند.» حکیم‌زاده تاکید می‌کند: «برای مناطق روستایی و عشایری که ممکن است دسترسی به شبکه‌های مجازی و حتی اینترنت ضعیف‌تر و کمتر باشد، برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند خیلی اثرگذارتر باشد. همچنین مدیران استانی نیز باید پیگیر امر آموزش به‌عنوان یک ضرورت باشند.»

 

شاد، شبکه اجتماعی دانش‌آموزان
تعطیلی مدارس با عناوین مختلفی همچون آلودگی و اکنون که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، وزارت آموزش‌و‌پرورش را بر آن داشت که یک شبکه مجازی ویژه این وزارتخانه تشکیل دهد به همین منظور با استفاده از یک بستر مجازی ایمن، آموزش‌های مجازی از طریق این شبکه اجتماعی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. حتی برگزاری کلاس‌های مجازی در قالب این بستر برنامه‌ریزی شده است. حکیم‌زاده می‌گوید:« در حال حاضر تشکیل این شبکه اجتماعی برای دانش‌آموزان توسط کارگروه فناوری وزارت آموزش‌و‌پرورش در حال برنامه‌ریزی است. این شبکه ویژه خود وزارتخانه است تا در شرایط خاص از این شبکه استفاده شود البته اکنون در این شرایط با همکاری صدا‌و‌سیما و با توجه به ضرورت تداوم آموزش، اقدامات خوبی برای ارائه آموزش مجازی به دانش‌آموزان در حال انجام است.» او ادامه می‌دهد: «این اقدامات خوشبختانه مورد استقبال خوب خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان قرار گرفته است اما با این وجود وزیر آموزش‌و‌پرورش مکاتبات دیگری با رییس صدا‌و‌سیما برای تداوم و افزایش زمان این برنامه‌های آموزشی داشته است.»

 

اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان
وزیر آموزش‌و‌پرورش از خانواده‌ها خواسته که به آن‌ها کمک کنند تا دانش‌آموزان از هشت صبح فعال باشند: «حدود یک ماه است که برنامه تحصیلی را از دست داده‌ایم و برای اینکه ناگزیر نباشیم پایان دوره تحصیلی را افزایش دهیم باید با ما همکاری شود.» به گفته حاجی‌میرزایی 
بیش از ۸۰‌هزار مدرسه در این سامانه حضور دارند و اطلاعات خود را به آموزش‌و‌پرورش اعطا کرده‌اند: « این نرم‌افزار که تا پایان هفته کاربردی می‌شود به‌گونه‌ای است که معلمان می‌توانند محتواهای آموزشی خود را برای دانش‌آموزان ارائه دهند و محتواهایی هم از طریق آموزش‌و‌پرورش به آن‌ها داده می‌شود.»وزیر آموزش‌و‌پرورش تاکید کرده که دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان رایگان پیش‌بینی شده و البته جزییات بیشتری درباره آن اظهار نکرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار 21 اسفند 98، شماره: 36576

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
0
خیلی جالبه بنظرم این مدل اموزش و اینکه تو این شرایط حداقل کار درستیه بچه ها کمتر اسیب میبینن و از اموزششونم کم نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین