پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴
یک حقوقدان می‌گوید: قوانین باید ضمانت اجرا داشته باشند، قانون اختیارات که تصویب شد هیچ ضمانت اجرایی برای اختیارات رئیس جمهور پیش‌بینی نکرد در نتیجه اگر رئیس جمهور تذکر بدهد یا تخلف از قانون اساسی ببینند و به سایر مسئولینی که زیرمجموعه دولت نیستند تذکر بدهد و آنها هم موارد تخلف را رعایت نکنند، رئیس‌جمهور هیچ کاری نمی‌تواند بکند. این وکیل دادگستری بر لزوم اصلاح این قانون تاکید و اظهار کرد: از طرفی هم رئیس‌جمهور می‌خواهد یک سری مسائل را با مردم مطرح کند چراکه نماینده مستقیم مردم است، اما در این زمینه اختیاری ندارد. دو سوم تصمیم‌گیرندگان خارج از دولت هستند، در سال‌های گذشته شاهد بودیم که صدا و سیما به راحتی صحبت‌های رئیس‌جمهور را سانسور می‌کند.

شعار سال: «محمود علیزاده طباطبایی»، یک حقوقدان، درباره لایحه «اصلاح قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری» به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: قوانین باید ضمانت اجرا داشته باشند، قانون اختیارات که تصویب شد هیچ ضمانت اجرایی برای اختیارات رئیس جمهور پیش‌بینی نکرد در نتیجه اگر رئیس جمهور تذکر بدهد یا تخلف از قانون اساسی ببینند و به سایر مسئولینی که زیرمجموعه دولت نیستند تذکر بدهد و آنها هم موارد تخلف را رعایت نکنند، رئیس‌جمهور هیچ کاری نمی‌تواند بکند.

این وکیل دادگستری بر لزوم اصلاح این قانون تاکید و اظهار کرد: از طرفی هم رئیس‌جمهور می‌خواهد یک سری مسائل را با مردم مطرح کند چراکه نماینده مستقیم مردم است، اما در این زمینه اختیاری ندارد. دو سوم تصمیم‌گیرندگان خارج از دولت هستند، در سال‌های گذشته شاهد بودیم که صدا و سیما به راحتی صحبت‌های رئیس‌جمهور را سانسور می‌کند. نیاز است که این قانون اصلاح شود تا هم ضمانت اجرا برای آن پیش‌بینی شود و هم رئیس جمهور بتواند کانالی داشته باشد تا بتواند با مردم صحبت کند و ارتباط مستقیم، داشته باشد.

این عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است یعنی دو سمت دارد، توضیح داد: رئیس‌جمهور در بخش‌هایی که مربوط به رهبری نمی‌شود، رئیس قوه مجریه است چراکه بخشی از قوه مجریه نیروهای مسلح است که مربوط به رهبری است اما باقی موارد زیر نظر رئیس‌جمهور است. سمت دوم رئیس‌جمهور، مسئولیت اجرای قانون اساسی است. در جایی که رئیس‌جمهور ببینند قانون اساسی اجرا نمی‌شود و تخلف از قانون توسط قوای دیگر محقق می‌شود، باید بتواند جلوی تخلف را بگیرد و این کار نیاز به ضمانت اجرا دارد.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا مجلس یازدهم این لایحه را تصویب می‌کند یا خیر، گفت: مشکل دولت با شورای نگهبان مختص به همه دولت‌ها بوده است، همه رئیس‌جمهورها این مشکل را داشته‌اند. بنی صدر بر سر اختیارات با شورای نگهبان مشکل داشت و مقام معظم رهبری هم در دوران ریاست جمهوری‌شان چندین مکاتبه با شورای نگهبان داشته‌اند. خاتمی، هاشمی و احمدی‌نژاد هم با شورای نگهبان مشکل داشتند و الان هم روحانی همین مشکلات را دارد.

علیزاده طباطبایی در پایان اظهار کرد: از هر جناحی که رئیس‌جمهور انتخاب شود این مشکلات وجود دارد. من فکر می‌کنم مجلس یازدهم با توجه به اینکه خیلی امیدوار است ریاست‌جمهوری را از جناح خودشان بر عهده بگیرد با این لایحه همراهی می کند. اگر شورای نگهبان به این لایحه ایراد بگیرد، لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود. همه در جریان مشکلات قوه مجریه هستند حالا رئیس‌جمهور از هر جناحی که می‌خواهد باشد، فکر می‌کنم که آنها هم تلاش خواهند کرد که این مشکل را حل کنند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 26 اسفند    98، کد خبر:   976906، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین