پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
سی و هفت روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۲۹۴۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۲۳۴ نفر فوت شده و ۱۱۰۴۵۷ نفر بهبود یافته‌اند.

شعار سال: سی و هفت روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۲۹۴۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۲۳۴ نفر فوت شده و ۱۱۰۴۵۷ نفر بهبود یافته‌اند. از امروز طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا خواهد شد. حسین ذوالفقاری رییس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد همه افرادی که در مسافرت هستند سریعا به محل سکونت خود بازگشته و از این پس اجازه خروج هیچ خودروی شخصی از استان داده نمی شود و شناسایی خودروهای ساکن محل سکونت از طریق پلاک خودرو و کد ملی افراد صورت می گیرد. همچنین براساس این طرح فعالیت تمامی اصناف بجز اصنافی که مایحتاج ضروری مردم را عرضه می کنند متوقف می شود. همچنین تمامی بوستانها و پارک ها تا ۱۵ فروردین ماه تعطیل شده است.

آزمایشات درمان کرونا با پلاسما امیدواری دانشمندان ایرانی را به دنبال داشت

بیمارستان‌های بقیه‌الله، مسیح دانشوری و بهشتی قم به پروژه پلاسما پیوستند

نریمان صدری، پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کووید۱۹، در گفتگو با ایلنا، در تفصیل این پروتکل درمان که می‌تواند در آینده نزدیک ما را برای مقابله با کرونا مجهز کند، گفت: در بدو ماجرا، ایده را از پنجم اسفند ماه سال جاری، با بررسی مطالعاتی که در ووهان چین شده بود به ساحت تحقیقات کشور وارد کردیم. پروپوزال اولیه این طرح، با اساتید متخصص مطرح شد که نهایتا کارآزمایى بالینى آن با همکاری حسن ابوالقاسمى، به عنوان پژوهشگر ارشد طراحی شد. لازم به ذکر است که ایشان رییس انجمن خون و سرطان کودکان کشور هستند. 

وی در ادامه گفت:  با همکارى این اساتید برجسته و دیگر اساتید، طراحی مدل برای تحقیقات شاکله یافت و متعاقبا، شروع به جمع‌آورى پلاسما از بیست و چهارم اسفند کلید خورد. 

صدری تاکید کرد که مشاهده نتایج آزمایشات اولیه  سبب امتداد این تحقیقات شد، زیرا امید اثربخشی این شیوه درمانی برای بیماران نتیجه‌ی آزمون‌های ما بود. وی افزود: اولین تزریق پلاسما به بیماران در مرکز دوم فروردین انجام شد. این مطالعه بالینى طرح مشترکى بین چندین دانشگاه علوم پزشکى، انجمن خون و سرطان کودکان ایران و سازمان انتقال خون ایران است که حمایت مالى و تشکیلاتى آن به بخش خصوصى محول شده است. 

پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی برای بیماری کرونا، در خصوص روند امتداد تحقیقات اظهار کرد: مطالعه با محوریت بیمارستان بقیه الله انجام مى‌شود. همچنین اهداکنندگان پلاسما از بیمارستان فیروزگر ارجاع داده شده‌اند. مضاف بر این مراکز،  بیمارستان شهید بهشتى قم و بیمارستان مسیح دانشورى، طی چند روز گذشته به طرح اضافه شده اند. در مورد پشتوانه علمى،  پژوهشگران طرح مطالعه گسترده‌اى روى منابع موجود انجام شده است تا طراحى پروژه با پیروى از أصول درست انجام مطالعات بالینى (GCP) انجام بگیرد. 

صدری گفت: تاکنون این پروژه توانسته است تاییدیه کمیته علمى کشورى مقابله با کرونا، شوراى عالى پژوهشى سازمان انتقال خون و کمیته اخلاق را کسب کند. لازم به ذکر است سازمان غذا و داروى آمریکا از روز پنجم فروردین، جایگیری این شیوه درمانى را برای پروتکل درمانی بیماران مبتلا بهCOVID-۱۹  و کسانی که در مرحله بحرانى هستند، مورد تایید قرار داده است.

وی با تاکید بر این موضوع که هنوز زمان نتیجه‌گیری و اعلام موفقیت نرسیده است و ما نمی‌خواهیم، اقداماتمان در زمره شایعات درمان کرونا قرار بگیرد، گفت: تنها تحقیقاتی را که می‌تواند قاصد امید برای بیماران یا خانواده آن‌ها باشد، معرفی می‌کنیم. در مورد نتایج این کارآزمایى بالینى زود است که صحبت کنیم، ولى امیدواریم تا دو هفته دیگر پژوهشگران طرح بتوانند نتایج را با مجامع علمى و مردم در میان بگذارند.

وی افزود: ایران توان کشف و ایجاد این دانش پزشکی را دارد. در آسیا ایران جزو اولین کشورهایى بود که صنعت پلاسما را آغاز کرد. بویژه در دوره‌اى با حمایت از بخش خصوصى، این صنعت دانش بنیان پا گرفت. مبتنی بر آن تلاش‌ها، امروز جزو کشورهاى برتر در این دانش پیچیده هستیم و چندین شرکت بخش خصوصى با جمع آورى پلاسماى ایرانى ما را در تامین محصولات دارویى مشتق از پلاسما خودکفا کرده‌اند.

صدری گفت: درمان آرا حامى مالى و تشکیلاتى طرح است. این حمایت با کمک چندین شرکت خصوصى دیگر انجام می‌شود که در خدمت پژوهشگران هستند. امیدواریم این پروژه به انجام برسد. این طرح در درجه اول مورد حمایت معنوى و عملیاتى اتاق بازرگانى تهران قرار دارد و یکى از طرح‌هاى کمپین نفس است و از این طریق حمایت لجستیکى و مالى چندین شرکت که در حوزه سلامت فعال نیستند را داشته‌ایم. از این جمله می‌توان به بانک، بیمه سامان، مجموعه خیریه نیکان ماموت و چندین شرکت همکار در حوزه سلامت اشاره کرد که  به ما پشتیبانى عملیاتى داده‌اند. 

پشتیبان تشکیلاتی پروژه پلاسما درمانی بر مقابله با کرونا، ضمن بیان این مهم که نیازمند بسیج تمام امکانات کشور برای گذار از این بحران هستیم، بیان کرد: بى‌شک براى حل این بحران بزرگ سلامت عمومى نیاز به بسیج تمام منابع کشوراست. باید بتوانیم به سلامت از این چالش عبور کنیم. بخش خصوصى با توجه به چالاکى و دسترسى به نیروهاى متخصص، منابع مالى و تجربیات ذی‌قیمت مى‌توانند نقش مهمى در این گذار داشته باشد. مشروط به اینکه بخش دولتى بپذیرد که جایگاه این سرمایه عظیم انسانى و تشکیلاتى کجاست و اجازه حضور در صحنه و همکارى حداکثرى به ما بدهد.

وی در پایان گفت: هم امیدواریم و هم باید دولت نقش حمایتى و هدایتى خود را اجرا کند. در این روزها هم شاهد آن هستیم که همت والاى فعالین بخش خصوصى در تامین امکانات مورد نیاز و هدایت مدیریت بحران، توانسته در بخش‌هایی مجوزهاى لازم را اخذ کند، همین شرکت‌های خصوصی در همان بخش‌ها بسیار گره‌گشا بوده است.

تمامی افرادی که تا امروز به کرونا مبتلا شد‌‌ه‌اند دارای گروه‌های خونی متعدد بوده‌اند

در تابستان پیک بیماری کاهش پیدا می‌کند

«احمدرضا بهره‌مند» کلینیکال میکروبیولوژیست و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور درباره ساخت داروی بیماری کرونا بر اساس پلاسمادرمانی گفت: درباره بیماری ابولا از پلاسمای بیماران برای یکی از دانشمندانی که به این بیماری آلوده شده بود و به آتلانتا برگشته بود، استفاده کردند و برای نجات این فرد پلاسمای افرادی که خوب شده بودند را خالص کرده و بعد از پروسه خالص سازی به این فرد تزریق کردند تا از این طریق بیماری این فرد را درمان کنند. 

وی ادامه داد: آن فرد بهتر شد اما من تا به امروز هیچ دارویی را در این زمینه نمی شناسم به ویژه برای کرونا و آنفولانزا. یعنی برای ویروس های آنفولانزا و ویروس های کرونا من هیچ اسناد مدللی که درباره پلاسما درمانی بر روی بیماران تجربه شده باشد، سراغ ندارم. اطلاعاتی هم در این زمینه که در اروپا و آمریکا ازطریق پلاسمادرمانی دارویی تولید شده باشد، ندارم و در تحقیقاتم اسنادی ندیدم.

این میکروبیولوژیست ادامه داد: تحقیقات در این زمینه البته ادامه دارد و نمی توان به صرف اینکه شنیده شده در یک کشوری تحقیق شده است به جامعه القا کرد که داروی کرونا درست شده است البته تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام است. اما همانطور که گفتم تا این لحظه من اطلاع از اینکه در کشوری دارویی ایجاد شده که بتوان آن را خریداری کرد و به بیمار داد، ندارم.

بهره مند درباره این که گفته می شود گروههای خونی o به بیماری کرونا مبتلا نمی شوند، گفت: این موضوع صحت ندارد و تمام افرادی که تا به امروز به این بیماری مبتلا شده اند دارای گروه های خونی متعدد بوده اند و اینگونه نیست که یک گروه خونی به این بیماری دچار نشده باشد. این موضوع از نظر علمی صحت ندارد. 

وی همچنین درباره پیک بیماری و پایان این بیماری گفت: دستوراتی که از سوی وزارت بهداشت برای جلوگیری از بیماری اعلام شده، کاملا درست و صحیح است این قرنطینه خانگی و کاهش رفت و آمدها و ایجاد فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک کاملا درست و بجاست. اما غیر از این پروتکل که کاملا بجاست مدارک و اسناد علمی بسیاری که خانواده کروناها و آنفولانزاها در زمانی که دما هوا افزایش می یابد، مانند ماه‌های تیر، مرداد ماه از بین می رود و در زمستان با جهش جدیدی دوباره شیوع شود، بحث دیگری است که هنوز اطلاعات کافی درباره آن وجود ندارد.

این میکروبیولوژیست ادامه داد: در تمام مقالات علمی نیز آمده است که بیماری مرس و سارس که تقریبا هم خانواده با کرونا هستند در زمستان شایع شده بودند و همه اسناد علمی حاکی از این است که در تابستان قطعا پیک این بیماری کاهش پیدا می کند. امیدواریم در سال آینده نیز واکسنی برای این بیماری کشف شود. 

بهره مند درباره شایعاتی درباره استفاده از سشوار برای گرم کردن ریه گفت: با سشوار ریه اصلا گرم نمی شود و چنین چیزی صحت علمی ندارد. کرونا در ریه باعث می شود همانند ذات الریه قسمت تحتانی ریه درگیر شود و هیچ وقت با سشوار ذات الریه بهبود پیدا نکرده است. اما همانطور که گفتم افزایش دمای محیط این ویروس را از بین می برد.

محدودیت تردد در ورودی استانها کلید خورد

برابر قانون با خودروهای متخلف برخورد می شود

سردار تیمور حسینی رییس پلیس راه کشور درباره اقدامات پلیس برای محدودیت تردد در ورودی استان ها گفت: تمامی مباحث مربوط به محدودیت ها و ممنوعیت های تردد در تمامی ورودی و خروجی استانها در حال انجام است و چنانچه خودرویی با پلاک غیر بومی مشاهده شود قطعا از ورود آن به استان دیگر جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برابر قانون این خودورها توقیف و جریمه خواهند شد. 

رییس پلیس راه کشور با بیان اینکه طرح غربالگری دیگر در مبادی ورودی انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: طرح ممنوعیت ورود و خروج به استان ها از بامداد امروز کلید خورده است و برابر قانون انجام خواهد شد. ما نیز برای اجرای هر چه بهتر این طرح تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم کنترل بیشتری در جهت کاهش شیوع بیماری کرونا داشته باشیم. 

سردار حسینی خاطرنشان کرد: مسافرانی که در سفر بوده اند برای بازگشت به شهر و خانه خود هیچ مشکل و محدودیتی ندارند و ما از مردم تقاضا داریم سریعتر به محل سکونت خود بازگردند. 

با پیک جدیدی از شیوع کرونا پس از سفرها روبرو خواهیم بود

افزایش میزان مبتلایان فشار مضاعفی را به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند

فاطمه حسینی نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا، درباره جلسه دیجیتال مجلس و همچنین مقاومت ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی و قرنطینه کشور گفت: جلسه مجازی روز سه‌شنبه مجلس به منظور بررسی چالش پیش‌رو در ارتباط با ویروس کرونا در کشور تشکیل شد؛ منتها از اولین مورد ابتلا به کرونا که اواخر بهمن ماه شناسایی شد بیماری روند کاهشی نداشته است در حالیکه می‌توانست با اقدامات اولیه مناسب و تصمیمات درست جلوی گسترش آن گرفته شود.

وی با بیان اینکه می‌شد دو هفته پایانی سال را به تعطیلات نوروز متصل کرد، افزود: اگر چه در اقدام اولیه و با تاکید وزیر بهداشت تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس صورت گرفت اما تعطیل نبودن دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و نیز سایر مراکز پر تردد و تجمع از جمله در مراکز تجاری مزیدی بر علت شد که فشار این ویروس بر دستگاه درمان و بهداشت کشور همچنان تداوم داشته باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه با عدم منع سفر که می‌توانست به صورت جدی صورت بگیرد، شاهد ۳ میلیون جابجایی در کشور بودیم، هرچند که نسبت به سال‌های گذشته کاهش جدی داشت اما در شرایطی که کارشناسان تاکید بر  قطع زنجیره انتقال ویروس دارند رقم قابل توجهی است، اظهار کرد: عمل کسانی که به مسافرت نرفتند و در خانه ماندند قابل تقدیر است اما افرادی که سفر کردند هم خود و هم سایرین و به ویژه کادر درمان که شبانه‌روز در این مبارزه سخت جان برکف در میدان هستند را در معرض خطر قرار دادند.

وی تصریح کرد: با این جابجایی و مسافرت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که پیک جدیدی را حدود دو هفته پس از این سفرها شاهد باشیم که بر همین اساس افزایش میزان مبتلایان فشار مضاعفی را به سیستم بهداشت و درمان سراسر کشور وارد خواهد کرد.

نماینده مجلس دهم با اشاره به نامه مجلس به رئیس‌جمهور درباره تعطیلی دو هفته ابتدای سال ۹۹ گفت: انتظار داشتیم که دو هفته ابتدای سال را به صورت کامل تعطیل کرده و منع رفت و آمد در شهرهای درگیر بیماری را اعلام کنند؛ این اقدام قاطع می‌توانست مانع این باشد که ما تا چند ماه دیگر درگیر این بیماری باشیم. با توجه به اینکه تعطیلی‌ها گسترده و به موقع صورت نگرفت بیم این می‌رود که مدیریت این بیماری در حد ماه فروردین نماند و به ماه‌های بعد از آن کشیده شود که باعث می‌شود هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی به کشور تحمیل شود.

حسینی ادامه داد: از طرفی نیز گزارش دقیقی  در دست مجلس نیست، در صورتی است که در برخی از کشورها حتی بر اساس موقعیت جغرافیایی محلات هم تعداد افراد مبتلا به کرونا مشخص هستند، بنابراین افراد می‌توانند این موضوع را در ترددهایشان لحاظ کنند.

وی افزود: این رویکرد مناسبی نیست، آمار و اطلاعات دقیق  و شفاف می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و کسب و کار شهروندان مفید باشد، از طرفی این آمارها می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و مجلس موثر و مفید واقع شود به طوریکه در حال حاضر مجلس ارزیابی دقیقی از وضعیت اقتصادی و آمار آسیب‌های اقتصادی ویروس کرونا و پیامدهای پس از آن ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در همه کشورها با توجه به نبود کیت آزمایش برای همه موارد مشکوک ممکن است آمار مبتلایان دقیق نباشد، تصریح کرد: می‌بایست آمارها به مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شود تا تحلیل‌های دقیقی روی آن ارائه شود، لذا دیدگاه و رویکردهایی مانع از تصمیم درست چه در رابطه با تعطیلی کشور و چه در رابطه با انواع سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های حمایتی وجود دارد که می‌توانیم در حوزه اقتصادی به آنها توجه داشته باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ درباره پیشنهاد ۵۰۰ هزارتومانی مجلس به ازای هر فرد یارانه برای قرنطینه کشور، یادآور شد: در جلسه عدد و رقم مطرح نشد ارائه این رقم ممکن است که پیشنهاد نمایندگان بوده باشد اما مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار نگرفت.

وی همچمنین درباره مصوبات مجلس افزود: جلسه مجلس پیرامون شعار سال و ویروس کرونا بود که با توجه به آسیب‌هایی که این اپیدمی به بخش‌های مختلف اقتصادی و خدماتی وارد می‌کند بنا شد که بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد تا در فرصتی که وجود دارد، اقدامات لازم  و مشخص انجام شود. در مورد بحث شعار سال نیز بنا شد که کمیسیون ویژه بررسی‌هایی داشته باشد و در مورد مواردی که نیاز به تنقیح قوانین دارد، کمیسیون‌های مربوطه نسبت به آن اقدام کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه بحث تعطیلی کشور به صورت جدی در جلسه مجلس مطرح شد که البته پیش از این هم نمایندگان در این باره به رئیس‌جمهور نامه نوشته بودند، گفت: در جلسه اخیر مجدداً صحبت‌هایی با رئیس مجلس مطرح شد، همچنین تعدادی از نمایندگان نیز تلاش دارند که این تعطیلی را به صورت محلی در حوزه‌های انتخابیه خودشان انجام دهند، اما مسئله این است که مقابله با کرونا موضوعی ملی بوده و باید نسبت به آن به ویژه در شهرهای با جمعیت بالا و کلان‌شهرهایی مانند تهران تصمیم‌گیری جدی صورت بگیرد. موضوع دیگر در مورد صدا و سیما بود که که بنا شد نسبت به اطلاع‌رسانی ویروس کرونا جدی‌تر وارد شود.

حسینی گفت: یکی از مسائل  مهم در مورد ویروس کرونا این است که جنبه‌های مختلف اثرگذاری این ویروس در بخش‌های گوناگون کشور از جمله تنگناهای اقتصادی که به خانوارها وارد می‌شود و همچنین آثاری که در بخش‌های مالی و بانک‌ها خواهد داشت، بخش مالی کشور و کسب و کارهای کشور در اثر تحریم‌ها آسیب دیده‌اند که با وجود این مسئله آسیب به آنها جدی‌تر هم خواهد شد

وی تصریح کرد: از لحاظ اهمیت برای برنامه‌ریزی در شرایطی که سناریوهای مختلفی برای کرونا متصور است باید بر اساس آمار دقیق و اطلاعات قابل اتکا این سناریوها پردازش شود تا در شرایط مختلف متناسب با این سناریوها برنامه‌های متناظر پیش‌بینی شود. ما چنین برنامه‌ریزی نداریم و اگر به طور فرض مجلس بخواهد یارانه‌ای به خانوارها اختصاص دهد یا برنامه‌هایی از این دست که بار مالی دارند را پیگیری کند، با چالش های مواجه خواهد شد اما با توجه به اینکه خلع قانونگذاری وجود ندارد این تصمیم‌گیری‌ها به عهده دولت است.

عضو فراکسیون زنان با بیان اینکه تا امروز خروجی و تصمیم‌گیری‌های ستاد مقابله منفعلانه بوده است، خاطر‌نشان کرد: ما در شرایط وقوع معضلی در کشور به جهت پیشگیری از بزرگ شدن و تبدیل آن به یک چالش و بحران جدی مالی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند تصمیم‌گیری‌های پیشگیرانه و در عین حال برخورد فعالانه هستیم که متاسفانه ستاد مقابله با کرونا بیش از اینکه برخورد فعالانه داشته باشه منفعل بوده است؛ این موضوع آسیب جدی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما، افزود: یکی از مواردی که نمی‌بینم همکاری جدی  با دولت صورت گیرد صدا و سیما است که از ابتدای شروع بیماری کرونا تنها نقدهای غیرتخصصی طرح کرده و در موضوع آموزش به طور جدی تنها یک شبکه خود را به بحث آموزش اختصاص داد؛ در حالی که وقتی پیش‌بینی می‌شود که بیش از دو هفته مدارس تعطیل است یک شبکه پاسخگویی نیاز جامعه نیست با افزایش تعداد تعطیلی‌ها یک شبکه آن هم شبکه ۴ که مربوط به علم و فرهنگ است را به شبکه‌های آموزشی اضافه کردند در حالی که این میزان پاسخگوی آموزش دانش‌آموزان نیست.

نماینده مجلس با اشاره به اینکه ممکن است در برخی روستاها سخت افزار لازم در اختیار دانش‌آموزان برای آموزش مجازی نباشد، گفت: دسترسی آنها تنها صدا و سیما است بنابراین برای آموزش به دانش آموزان حداقل باید چهار شبکه را اختصاص می‌دادند.

وی  درباره حضور رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا، گفت: این موضوع درخواست نمایندگان هم بود که در همان ابتدا شیوع بیماری در نامه‌ای آن را به رئیس‌جمهور مطرح کردند.

احتمال افزایش فاصله حرکت قطارهای تهران-کرج به یک ساعت

سامانه "سفر برگ" برای سفرهای برون‌شهری است

کاهش تعداد قطارها در خطوط متروی تهران

یوسف حجت (سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران) درباره  پیشنهاد تعطیلی متروی تهران گفت: ترجیح ما این است که مترو تعطیل شود چراکه هزینه دارد و درآمد ندارد، اما از نظر کلی بسیاری از کارمندان مشاغل باید در شهر رفت و آمد کنند و قسمت هایی از شهر باید براساس مصوبات خود ستاد کرونا در جریان باشد. مشاغلی هستند که در این شرایط هم باید کار کنند و اینها نیاز به رفت و آمد دارند و اگر خودرو نداشته باشند، ناچار هستند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، در نتیجه نمی توانیم آنرا تعطیل کنیم.

او ادامه داد: اگر حمل ونقل عمومی تعطیل شود و برخی خودروی شخصی نداشته باشند، ناچارند از تاکسی و تاکسی های اینترنتی استفاده کنند که هزینه بالاتری دارد و هم خیلی ایمن نیست، چراکه  درباره ضدعفونی شدن خودروهای خودمان مطمئن هستیم. لذا به حمل و نقل عمومی نیاز است و با کم کردن تعداد قطارها در مترو نمی شود سفر را کم کرد. 

حجت با بیان اینکه در این شرایط باید تقاضای سفر کم شود، گفت: خودمان هم بدمان نمی آید فاصله حرکت مترو هر یک ساعت یک بار شود، اما باید تقاضای سفر کاهش یابد. کما اینکه ممکن است درخط تهران- کرج به زودی این اقدام انجام شود و اکنون ساعتی سه قطار در حرکت است و به یک مورد کاهش می‌یابد. اما از طرفی ممکن است مترو با افزایش فاصله شلوغ شود. 

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک درباره راه اندازی سامانه "سفر برگ" توسط شهرداری تهران گفت: "سفر برگ" فعلا مربوط به داخل شهر نیست و در حال طراحی برای سفرهای برون شهری هستیم. باید جلوی سفرها گرفته شود، اما نمی شود صدردصد جلوی این اقدام را گرفت چراکه کسانی می خواهند از تهران خارج شوند و به سفر کاری بروند لذا باید غربالگری بین سفرهای کاری و ضروری و سفرهای تفریحی انجام شود، در همین رابطه در حال طراحی سامانه ای هستیم که در آن افرادی که باید به سفر ضروری بروند با دریافت یک QR کد به سفر بروند وجلوی سایرین گرفته شود. 

او ادامه داد: اگر شرایط خیلی حاد شود ممکن است "سفر برگ" را برای سفرهای داخل شهری هم تعمیم دهیم و هر خودرویی که حرکت می کند باید از قبل در سامانه ثبت نام کند و اجازه بگیرد. اما فعلا شرایط در این حد نیست که برای خودروهای شهری انجام شود.

حجت درباره زمان بهره برداری از سامانه "سفر برگ" گفت: هدف ما برای کوتاه مدت نیست چراکه پلیس اکنون برخورد می‌کند و از سفرهای غیرضروری بین شهری جلوگیری می کند. اما اگر این شرایط در یک یا دو ماه آینده ادامه پیدا کند، باید آماده باشیم و این سامانه را ساماندهی کنیم. باید پیش بینی کنیم برای شرایط اضطرار، الان می گوییم ای کاش این سامانه را در اسفند پیش بینی کرده بودیم ودر اسفند از آن استفاده می کردیم، اما جلوی ضرر را هرجا بگیریم منفعت است و سعی می‌کنیم آمادگی بیشتری داشته باشیم. 

او ادامه داد: دو روز است که تصمیم به راه اندازی این سامانه گرفته شده است. پیشنهاد این طرح در اسفندماه مطرح شد، اما روزهای گذشته به تصویب رسید و حداقل ده روز زمان برای آماده سازی سامانه نیاز است و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت جواب بدهد و شاید برای اواخر فروردین بتوانیم از آن بهره برداری کنیم. 

او درباره افزایش سرفاصله حرکت قطارها در متروی تهران گفت: در هر خطی چند قطار را کم کردیم. قطارها در شرایط عادی خیلی کار می کردند و با توجه به این شرایط به برخی از آنها استراحت دادیم تا تعمیرات روی آنها انجام شود. تعدادی قطار در چند خط کم شده است و باید کمتر هم بشود. 

حجت درخصوص اجرای فاصله گذازی اجتماعی در مترو تهران و افزایش فاصله مردم با یکدیگر در ایستگاه ها گفت: مترو تقریبا با همین شرایط در حال فعالیت است چراکه به شدت خلوت است و فاصله گذاری می شود. اگر سرفاصله را افزایش دهیم و چند مترو در روز تردد کنند، ممکن است خیلی ها به آن چند قطار هجوم آوردند و ایتسگاه ها شلوغ شود. کاهش تعداد قطارها درست و از نظر فنی و اقتصادی خیلی خوب است، اما به دلیل شلوغی کاری نیست که برای فاصله گذاری مردم مناسب باشد و آنها را به هم نزدیکتر می کند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 7 فروردین 99، کد مطلب: 891046: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین