پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده شده است. با تلاش مربیان در میان 10 هزار کودک بی‌سرپرست، هیچ فوتی نداشتیم. ۷ مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آنها حاصل شد.
شعارسال: رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری مجازی به تشریح اقدامات انجام شده این سازمان پرداخت.
 
وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری مجازی که ظهر امروز یکشنبه 24 فروردین برگزار شد، گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور چین، در تاریخ پنجم بهمن ماه اولین بخشنامه سازمان بهزیستی به مراکز سراسر کشور ابلاغ شد.
 
او با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی به صورت شبانه روزی از سالمندان، معلولان، کودکان و افراد دارای اعتیاد حمایت می‌کند، گفت: از میان ۳۰ هزار نفر از مادر یاران، مددکاران، پرستاران و پزشکان در بیش از ۲۵۰۰ مراکز شبانه روزی بهزیستی تشکر و از ۲۱ هزار  کارمند خدوم سازمان بهزیستی که در این روزها تلاش می‌کنند نیز تقدیر می‌کنم.
 
قبادی دانا ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب ادامه داد: از رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم. همچنین وزارت بهداشت نیز اقدامات خوبی انجام داده است. در این میان با کمک وزارت بهداشت هیچ معلول ذهنی و سالمند بالای ۹۰ سال نبوده که به بیمارستان‌ها مراجعه کند و خدمات ارائه نشود و از خدمات لازم استفاده نکند و به آنها اعلام شود که ونتیلاتور و آمبولانس اختصاص داده نمی‌شود. همچنین از وزیر کار  و تعاون اجتماعی به دلیل پیگیری لحظه به لحظه، رئیس جمهور تشکر کرد.
 
45 مرکز بهزیستی آلوده  به کرونا شده است
 
رئیس سازمان بهزیستی مهمترین اقدام سازمان را فعالیت زودهنگام دانست و  گفت: از پنجم بهمن‌ اقدامات را شروع کردیم و طبق آمار 5.3 دهم احتمال ابتلای سالمندان بیشتر از سایرین است و به تیع آن  4.8 دهم برابر احتمال مرگ‌و‌میر آنها بیشتر است.
 
او افزود: از 2531 مرکز شبانه‌روزی 45 مرکز آلوده شده است که 1.7 دهم مراکز کل کشور را تشکیل می‌دهد.
 
قبادی دانا تصریح کرد: در مراکز ما 55 نفر بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند که 1.2 دهم درصد را تشکیل می‌دهد. 71 درصد آنان بالای 70 سال سن داشته اند و 21 درصد نیز بالا 90 سال داشتند.
 
رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده شده است. با تلاش مربیان  در میان 10  هزار کودک بی‌سرپرست، هیچ فوتی نداشتیم. ۷ مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آنها حاصل شد.
 
کودکان کار در روزهای کرونایی
 
رئیس سازمان بهزیستی گفت:  برای کودکان کار و خیابان 487 هزار ماسک توزیع شده است.
 
او افزود: 59 نفر از کسانی که در مراکز سالمندان مبتلا شده بودند، بهبود یافتند. از ده هزار کودک بی سرپرست، هیچ آمار فوتی با تلاش مربیان آنها نداشتیم. 7 مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری وجود داشت که بهبودی برای آنها حاصل شد.
 
قبادی دانا تاکید کرد: در پاتوق معتادان متجاهر با ۲۵۸ تیم مراجعه داشتیم و آموزش‌های لازم به آنها داده شد و ۴۸۷ هزار ماسک بین آنها توزیع  و  ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی کشور ارجاع داده شدند.
 
خدمات 1480 چیست؟
 
 رئیس سازمان بهزیستی درباره خدمات سامانه 1480 گفت:  شهروندان می توانند با این سامانه هنگامی که دچار اختلالات ارتباطی، استرس، اضطراب و... می شوند تماس گرفته تا مشاوره روانشناسی به شهروندان  ارائه شود.
 
به گفته او  تاکنون 63 هزار  و 708 ساعت مشاوره رایگان به شهروندان ارائه داده شده که بخش اعظم آن به کرونا مربوط می‌شود.
 
 قبادی دانا تاکید کرد: اقدام دیگر راه اندازی سامانه خود ارزیابی در بحران کرونا به آدرس  CORONA.BEHZISTI.IR است که از  12 اسفند تا  20 فرورین  20 هزار نفر اطلاعات خود را در آن درج کرده و علامت های اختلالات افسردگی، اضطراب و استرس در افراد بررسی شد. 
 
خدمات اورژانس 123 در روزهای کرونایی
 
رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: طی مقایسه اسفند و فروردین ماه گذشته با سال قبل مشخص شد که ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان افزایش پیدا کرده است.
 
قبادی دانا تصریح کرد: تماس‌ها در مورد ابراز نارضایتی رفتار همسر در این بازه زمانی افزایش داشته است همچنین در مورد تماس‌ها در زمینه اقدام به خودکشی نیز در استان تهران روند افزایشی دارد.
 
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: سامانه وزارت بهداشت نیز یک پیامک در مورد اورژانس ۱۲۳ ارسال کرد که یک پیش زمینه برای مردم جهت آشنایی با خدمات اورژانس ۱۲۳ محسوب می‌شود.
 
 افزایش تماس‌ها با سامانه روان‌شناسی
 
رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: تعداد تماس‌های تلفنی با سامانه روان‌شناسی الزاما به دلیل افزایش اختلالات روانی نیست.
 
او اضافه کرد: بعد از اینکه سازمان بهزیستی در سامانه 1480 تبلیغ لازم را انجام داد تعداد تماس‌های تلفنی با این سامانه سه برابر شد. اطلاع‌رسانی درباره سامانه 123 در روز جمعه 23 فروردین صورت گرفت و این کار بی سابقه بوده است. با این حال پس از این اعلام این شماره به 80 میلیون جمعیت کشور ایران، 11852 تماس با این سامانه صورت گرفته که 3546 مورد تماس ما غیرمرتبط با این قضیه بوده است.
 
قبادی دانا تاکید کرد:262 تماس منجر به مداخله فیزیکی در 23 فروردین شده  است. یک دهم درصد نیز درباره ابراز نارضایتی از رفتار سالمند است. سه درصد نیز ابراز ناراحتی از رفتار کودک بوده است.
 
اورژانس اجتماعی پشتیبان مردم است
 
رئیس سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: اینکه مردم اطلاع پیدا کنند در کشور مجموعه‌ای پشتیبان آنها است و می‌توانند در شرایط خاص از اورژانس اجتماعی کمک بگیرند قابل توجه است و گروه‌های در معرض خطر بی‌پناه نیستند.
 
قبادی دانا افزود: جمع آوری کودکان کار خیابان پاک کردن صورت مساله است، این افراد باید ساماندهی شوند در این میان چیزی حدود 80 درصد این کودکان از اتباع خارجی هستند. بخشی از این افراد کسانی هستند که توسط قاچاق کودک انتقال داده شده‌اند که باید پیگیری قضایی صورت گیرد.برخی از این کودکان نیازمند هستند که درصد کمتری را به نسبت سایرین تشکیل می‌دهند.
 
او تاکید کرد:  ما به تصمیمات ستاد ملی کرونا در رابطه با ساماندهی معتادان و کودکان کار خیابان متعهد هستیم و هدف اصلی ما حفظ سلامت این افراد بوده است و تیم‌های کاهش آسیب ما در ارتباط با افراد کارتن خواب و مصرف کننده مواد،  آموزش لازم را آغاز کرده است و همزمان به این افراد اقلام ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش می دهد.
 
قبادی دانا افزود: اینکه این افراد در یک مرکز تجمعی قرار گیرند ممکن است باعث سرایت شدید بیماری شوند. تمام مراکز ما ایزوله و قرنطینه شده‌اند و تلاش شده ملاقات‌ها از طریق اینترنت صورت گیرد. گزارشی که از فرانسه اعلام شده بود نشان می‌داد ۲۳ درصد فوتی‌های این کشور از خانه‌های سالمندان بوده است.
 
جزئیات کمک‌ برای  تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده
 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سوم اسفند 98مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌کردند، شارژ شد.
 
او ادامه داد: علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا  بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.
 
قبادی دانا افزود: به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، طبق بخشنامه‌های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد و به همه مراکز توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت استفاده کنند و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور جلوگیری شود.
 
قبادی دانا ادامه داد: تاکنون با وجود همه تمهیدات اتخاذ شده از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان، حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده به این ویروس نیستند.
 
کمک 70 میلیاردی به خانوارهای دارای معلول
 
رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: در هفته اول فروردین ماه امسال نیز با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت صورت گرفت.
 
او ادامه داد: یعنی خانوارهایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ شد.
 
2 نفر از کارکنان بهزیستی به علت کرونا جان باختند
 
رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه تمام افرادی که در مداخلات حاضر شدند به گان و ماسک و دستکش مجهز هستند و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند گفت: تاکنون فقط یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار به علت کرونا فوت کرد و یک مورد نیز در یکی از استان‌ها اتفاق افتاده است.
 
به گفته قبادی دانا، با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع این افراد در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است.
 
او ادامه داد: اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار بدهیم تا مطمئن شویم که مبتلا به ویروس کرونا نیستند.
 
مادران شاغل در خانه بمانند
 
رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به خبرنگار برنا مبنی بر تعطیلی مهدهای کودک و آغاز به کار ادارات از شنبه 23 فروردین تاکید کرد: قبل از شروع تعطیلی‌ها به این شکل بود که مادرانی که فرزند ۱۰ ساله یا کوچک‌تر دارند در منزل بمانند و نفرات جایگزین به جای آنها در محل کار حاضر شوند.
 
قبادی دانا گفت: توصیه ما این است که کارکنانی که کودک خود را قبلا در مهد کودک نگهداری می‌کردند در خانه بمانند. مهد کودک یکی از محل‌های تجمع بوده و میزان بروز ویروس کرونا در این محل‌ها بالاست.
 
رونمایی از سامانه فرزندخواندگی پس از بحران کرونا
 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: سامانه ملی فرزندخواندگی آماده شده است و افرادی که خواهان قبول فرزند هستند در سامانه ثبت نام خواهند کرد.
 
او افزود: قرار بود این سامانه در اسفندماه فعال شود ولی با توجه به شیوع کرونا این موضوع به تعویق افتاد و تا عادی شدن شرایط به تعویق افتاده است.
 
کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا
 
رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالی درباره کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کاشت حلزون وجود دارد و اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود، ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد. در نتیجه باید در اسرع وقت این کار برای این کودکان انجام شود. البته عمل‌های اورژانسی برای این کودکان در حال انجام است.
 
قبادی دانا افزود: کمک هزینه‌ها برای این کودکان برقرار است و تسهیلات هیات امنای ارزی وزارت بهداشت هم برای این افراد انجام می‌شود. این عمل جراحی «های تک» و بسیار هزینه بر بوده و هزینه آن بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است.
 
او تاکید کرد: بسیاری از کشورها امکان اجرای آن را ندارند. در ایران با همت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد این کار در حال انجام است.
 
رئیس سازمان بهزیستی گفت: این درخواست را داشتیم که پرسنل درحال خدمت وفوتی که به صورت دائم با بیماران در ارتباط هستند همانند کادر پزشکی شهید خدمت محسوب شوند.
 
بودجه ها در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر چگونه هزینه شده است؟
 
رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: کل بودجه سازمان بهزیستی برای ساماندهی 4 و نیم میلیارد تومان بود  و 4 و نیم میلیارد هم  به سازمان بهزیستی برای کاهش کرونا در بین معتادان متجاهر اختصاص داده شد.
 
قبادی دانا افزود: 258مرکز کاهش آسیب تیم‌های دی ای سی، شلتر در پاتوق های این افراد حضور پیدا کردند و  این افراد تحت آموزش قرار گرفته اند، در بین این افراد ماسک، دستکش، تب سنج  دربین آنها توزیع شد و  افراد  با گان حاضر می شدند.
 
به گفته او 460 هزار نفر به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.  البته این مبالغ نیز برای معتادان متجاهر است. بودجه سازمان فقط شامل ساماندهی معتادان متجاهر می‌شود.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری برنا    ،تاریخ انتشار:  24 فروردین    1399،کدخبر  :   987328 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین