پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۲۷۱۴۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
دکتر حسین راغفر گفت :صدای طیف گسترده ای از مردم و مشکلات اقتصادی و نیازهای جامعه در زمینه تولید شنیده نمی شود و به موازات آن هر روز شاهد تنگ تر شدن حلقه قدرت در زمینه سیاسی و اقتصادی هستیم. در چنین شرایطی قطعا نمی توان شاهد تحقق شعارهای اقتصادی سال بود.

شعار سال:دکتر حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت و گوی اینترنتی با تحریریه اقتصاد شبکه ایران کالا به موضوع الویت های اقتصاد ایران برای تحقق جهش تولید پرداخت.

تعداد بازدید : 5

دکتر راغفر گفت:  تولید، الزامات و نیازهایی دارد که متاسفانه علی رغم همه ی تاکیداتی که در این چند سال گذشته بر رشد تولید و گسترش آن صورت گرفته فراهم نشده است کماکان در یک اقتصاد کاملا مبتنی بر دلالی واسطه گری ، سوداگری و سفته بازی فعال هستیم. و امروز که با مشکلات درآمدهای ارزی هم مواجه هستیم ما هیچ نوع تغییری در نگرش این سه دهه گذشته که مسئول اصلی بحران اقتصادی کنونی کشور است هیچ تجدید نظری در این نداشتیم و بعید می دانم که ما شاهد جهش تولید باشیم چه برسد به اینکه وضعیت کنونی را بتوانیم حفظ کنیم. ما در طی این 14 سال عملا با رکود تورمی روبرو بودیم یعنی  هر سال عملا اقتصاد ما محدودتر و کوچکتر شده و دلایل خاص خودش را هم دارد.

وی افزود: واقعیت این است که بعد از گذشت چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی ایران هنوز برنامه ریزی دقیق، بستر و فضای لازم برای مشارکت گسترده، عمیق و جدی عموم جامعه در حوزه توسعه اقتصادی وجود ندارد. تا زمانی که شاهد حضور گسترده مردم در این عرصه نباشیم، نمی توانیم به توسعه اقتصادی، رشد در تولید و پیشرفت کشور نگاه داشته باشیم. لذا اگر در این سال ها شاهد رشد اقتصادی و تولیدی اندکی هم بوده ایم این رشد یک رشدی بالنده، مستمر و پویا نبوده، بلکه یک رشد دستوری و نگاهی از بالا به پایین بوده است.

در صورتی که اقتصاد و توسعه اقتصادی و رشد و پیشرفت کشور در زمینه تولید باید از بطن جامعه و از پایین به بالا صورت گیرد. چرا که شیوه مدیریت اقتصادی در کشور ما به قدری دچار سیاست زدگی ناشی از نگاه دولت ها و جناح‌ها شده است که اجازه مشارکت به مردم را در زمینه رشد و تولید اقتصادی نمی دهد. حتی این تنگ نظری ها تا جایی رسیده که بعد از گذشت 42 سال از عمر انقلاب بسیاری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه رشد و توسعه و پیشرفت اقتصادی و تولیدی عملاً نادیده گرفته شده است. لذا در طول این سال‌ها نقش جامعه در رشد اقتصادی نادیده گرفته شده، بلکه اقتصاد در اختیار یک گروه خاص، فارغ از جناح بندی ها قرار گرفته است.

راغفر ادامه داد: بنابراین صدای طیف گسترده ای از مردم و مشکلات اقتصادی و نیازهای جامعه در زمینه تولید شنیده نمی شود و به موازات آن هر روز شاهد تنگ تر شدن حلقه قدرت در زمینه سیاسی و اقتصادی هستیم. در چنین شرایطی قطعا نمی توان شاهد تحقق شعارهای اقتصادی سال بود. کما این که در طول سال‌های گذشته نیز این شعارها کمابیش بر زمین مانده است. مادامی که اصول قانون اساسی که تعیین کننده مناسبات حاکمیتی، دولت و جامعه و وظایف آنها نسبت به مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی را  نادیده گرفته شود قطعا نمی‌توان در زمینه توسعه اقتصادی و جهش در تولید گام های موثری برداشت. اینجاست که ما شاهد وضعیت این روزهای کشور هستیم. لذا باید در گام ابتدایی ما باید به سمت تحقق وظایف دولت و حاکمیت در قبال جامعه پیش رو هستیم و اجازه توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن اقتصادی داده شود. اکنون جامعه سهم بسیار کوچکی در حوزه تولید دارد. چرا که حلقه قدرت در کشور اجازه ورود به چرخه تولید را به اقشار مختلف جامعه نمی‌ دهد. 

شما مخاطبان محترم می توانید مشروح صحبت های دکتر حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا(س) را در فایل ویدئویی پیوست برنامه مشاهده کنید.

شعار سال، با اندکی تخلیص واضافات برگرفته ازپایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، تاریخ 26فروردین 1399، کدخبر:42809،www.iktv.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین