پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۶۹۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
اقتصاد کرونازده مساله روز نه‌تنها ایران بلکه همه کشورهای جهان است. با وجود ابعاد فراگیر تاثیر شیوع کرونا روی اقتصاد، دولت تدابیر خوبی برای کنترل و مدیریت شرایط اتخاذ کرده که نیازمند تداوم و حتی بهبود این روند است. این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی غرب، در مواجهه با بحران کرونا دچار چالش فراگیر و در ظاهر غیرقابل مهار شده‌اند.

شعار سال: یکی از اقدامات دولت برای کاهش آثار اقتصادی کرونا، اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود. محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره جزئیات این تخصیص گفت: «پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی و برای کسانی که به هر دلیلی متضرر یا بیکار ‌شدند، حدود هشت هزار میلیارد تومان به بسته‌‌‌های معیشتی و ارائه تسهیلات و 75 هزار میلیارد تومان هم به بنگاه‌‌ها اختصاص یافته تا مطمئن باشیم کارگر اخراج نمی‌کنند، اختصاص می‌دهیم.» روز 18 فروردین نیز حسن روحانی، رییس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، گام‌‌‌های دولت برای تخفیف دادن آثار کرونا بر زندگی مردم را برشمرد و تشریح کرد. او با اشاره به ارائه وام به خانواده‌‌‌های اقشار پایین گفت: «یک رقمی را به عنوان وام به اندازه یک تا دو میلیون تومان برای چهار میلیون خانواری که آنها هم جزو اقشار کم‌درآمد هستند، مدنظر قرار دادیم که نرخ این وام ۴ درصد است و این هم به زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.»
روحانی درباره ارائه مرحله‌‌ای بسته‌‌‌های حمایتی به سه میلیون خانوار محروم و تحت فشار، اعلام کرد: «سه میلیون خانوار محروم و تحت فشار هستند که برایشان در چهار نوبت بسته حمایتی از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم نیز تا پایان فروردین و مراحل بعد در اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد.» وی با اشاره به وام و تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی به 10 گروه که کسب‌وکارشان متوقف شده یا درآمدشان پایین است نیز گفت: «این گروه‌های متأثر شامل کارگاه‌های کوچک و متوسط بودند. بعضی‌ها بنگاه‌های کار یك‌نفره و چند نفره هستند. بعضی‌ها 50 نفر به بالا یا به پایین هستند.» روحانی همچنین با اشاره به مصوبه دیگر ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: «مصوبه دیگری که مدنظر قرار دادیم مربوط به اعتباری بود که تقریباً در اختیار همه خانوارها قرار خواهد گرفت، یعنی تقریباً به همه آنهایی که یارانه ماهانه دریافت می‌کنند اعتبار یک‌میلیون تومانی داده می‌شود و به تدریج در طول ۲۴ ماه از یارانه‌شان کم می‌شود.»

بخشودگی مالیاتی و بیمه‌ای برای اصناف
اصناف نیز طی روزهای گذشته با برگزاری جلسات مختلف، سازوکارهای لازم برای انطباق خود با شرایط کرونایی را در پیش ‌گرفتند. در همین‌باره، محمد امامی‌امین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران روز یکشنبه، 17 فروردین در جلسه مشترک با صاحبان اصناف، بر بخشودگی مالیاتی و بیمه‌‌ای برای اصناف به‌منظور کاهش اثرات اقتصادی بیماری کرونا و حمایت از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تاکید کرد. او در این‌باره اعلام کرد: «برای حمایت از بخش‌‌‌های تولیدی، میزان مالیات سال ۹۸ همچون مالیات سال ۹۷ لحاظ شود؛ همچنین تعداد زیادی چک‌‌‌های برگشتی در این مدت وجود دارد که پیشنهاد شده از محل 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات دولتی، بانک‌ها متعهد و این موضوع را متقبل شوند.»
یکی از موضوعات مهمی که فعالان اصناف را به خود درگیر کرده، وضعیت آغاز به کارشان پس از یک دوره تعطیلی چند هفته‌‌ای است. در این‌باره، مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه روز یکشنبه در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به تلاش برای عادی‌سازی کسب‌وکار اصناف کم‌خطر، گفت: در مرحله فاصله‌گذاری هوشمند با رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی، تلاش می‌کنیم اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار اصناف کم‌خطر، به تدریج و ترتیب به شرایط عادی بازگردد و فعالیت‌شان را از ۲۳ فروردین البته با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی شروع کنند. در همین‌باره سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف روز گذشته در نشست کارگروه تدوین پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی واحد‌های صنفی درباره اسامی اصناف مجاز به فعالیت از ابتدای هفته آینده، گفت: این فهرست حداکثر تا سه‌شنبه، 19 فروردین به ستاد اعلام می‌شود.

بغزیان: دولت با ارائه کالاهای ضروری و کمک‌‌‌های بلاعوض، از آمریکا و اروپا بهتر عمل کرد
برای بررسی بایدها و نبایدهای بهبود اقتصاد کرونازده ایران، به سراغ «آلبرت بغزیان» کارشناس مسائل اقتصادی رفتیم. او با اشاره به شرایط اقتصاد کرونایی کشور عنوان کرد: برای برون‌رفت از دوران اقتصاد کرونایی باید به چند موضوع توجه كرد؛ نخست اینکه در این شرایط چه باید کرد تا شرایط باثباتی داشته باشیم و دیگر اینکه چون ابعاد قضیه را به‌خوبی نمی‌دانیم، باید به این موضوع اندیشید که برای گذار از شیوع کرونا و ورود به «پساکرونا» چه باید کرد. این دو مقوله به یکدیگر متصل هستند و اگر در این مرحله ضعیف عمل کنیم، باید جای دیگر هزینه کرد؛ پس بهتر است با درایت عمل کنیم و در برابر این ویروس مسری کم نیاوریم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت به خوبی اوضاع را درک کرده و تمهیداتی در این‌باره اندیشیده است، افزود: خوشبختانه با برخی تمهیدات و تعطیلی برخی مشاغل یا صنوف، زنجیره شیوع کرونا کم شده است. وی افزود: موضوعی که به نفع ماست و بهتر است دولت به آن توجه کند این است که آیا مشاغل و بازارهای محلی و صنوف یا بازاری که در خانه مانده‌اند، مشمول مساعدت یا بیمه‌‌‌های بیکاری خواهند شد؟ این استاد دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه دولت با اعمال ارزانی در برخی کالاهای ضروری یا کمک‌‌‌های بلاعوض به قشری از جامعه، بهتر از آمریکا و حتی کشورهای اروپایی وارد کارزار مقابله با کرونا شده و با این تمهیدات است که می‌‌توان گفت برای رسیدن به دوره پس از کرونا تلاش می‌‌کند.
این کارشناس برجسته مسائل اقتصادی کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: دولت می‌‌تواند با راه‌اندازی برخی کسب‌وکارها و کارخانه‌‌‌های تولید، ضمن رعایت شرایط بهداشتی و رعایت فاصله‌‌‌های اجتماعی و رعایت پروتکل کاری، رونق تولید را هم مورد توجه خود قرار دهد تا آن رویکردی که توسط مقام معظم رهبری در«جهش تولید» مدنظر است، میسر شود.
بغزیان به رونق کسب‌وکار برخی فروشندگان اشاره کرد و گفت: بهتر است دولت سیاستی بهداشتی و اجتماعی هم برای فروشندگان لباس یا دیگر فروشگاه‌ها لحاظ کند و مثلا پرو‌کردن لباس در مغازه لباس‌فروشی (بخر و ببر) یا خریدن کالاها به صورت سنجیده در فروشگاه‌ها را آموزش دهد تا هم بازاری‌ها بیشتر ضرر اقتصادی نکنند و هم مردم به کالاهای مورد نیازشان دسترسی یابند.

دکتر حیدری کردزنگنه: اینکه بخواهیم به همه بیمه بیکاری بدهیم، عین بی‌عدالتی است
دکتر غلامرضا حیدری‌کردزنگنه، کارشناس مسائل اقتصادی نیز با اشاره به عملکرد دولت در کنترل شرایط اقتصادی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شخص آقای رییس‌جمهوری، همگی با توجه به وسع و بودجه خودشان، اقدامات لازم و خوبی را انجام دادند. وی با دفاع از تصمیم دولت برای آغاز پلکانی برخی کسب‌وکارها تصریح کرد: بالاخره نمی‌شود مملکت را دو‌تا‌سه ماه تعطیل کرد. کسانی که می‌‌گویند مملکت باید تعطیل شود، هیچ کجای دنیا این کار را نکردند اما به هر صورت باید یکسری مکانیزم‌‌‌های محافظتی و بهداشتی را برقرار داشت تا مردم دچار صدمه نشوند. کردزنگنه با بیان اینکه در شرایط موجود کمک‌‌‌های دولت می‌‌تواند برای به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه موثر باشد، اذعان کرد: برای این کمک‌ها سازوکارهای زیادی وجود دارد اما قبل از آن، باید به ظرفیت جیب دولت هم نگاه کنیم؛ اینکه بخواهیم شعاری صحبت کنیم و بگوییم اینقدر یا آنقدر پول تقسیم می‌‌کنیم، درست نیست و باید واقعیات را ببینیم. این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: در شرایط تحریمی موجود و در وضعیتی که درآمدهای نفتی ما بلوکه شده است، تنها منبع درآمدی مالیات‌ها خواهند بود که اگر بخواهند آن را ببخشند، دولت دیگر منابعی نخواهد داشت.
کردزنگنه درباره سازوکار لازم برای تخصیص بیمه بیکاری به خانوارها هم گفت: کارگران فصلی، افرادی که درآمد روزانه دارند یا آنهایی که کسب‌وکارشان به هر دلیلی کلا تعطیل شده است، باید در اولویتِ ‌گرفتن بیمه بیکاری باشند. اگر بیمه بیکاری به همه داده شود، عین بی‌عدالتی است. وی در این‌باره افزود: برخی اقشار ولو اینکه 10 یا 20 روز یا حتی یک ماه کارشان تعطیل شود، چون پشتوانه درآمدی خوبی دارند، اصلا به بیمه بیکاری نیازی نخواهند داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار 19 فروردین 99، شماره: 36838

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین