پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۷۳۴۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
محمدتقی فلاحی گفت:متاسفانه بیمه تکمیلی معلمان خدمت‌رسانی مطلوب ندارد و آنها از پرداخت هزینه ها راضی نیستند، این بیمه علاوه بر اینکه همه موارد درمان را دربرنمی گیرد، سقف پوشش بسیار پائینی دارد.

شعار سال:قشر فرهنگی و معلمان از مهمترین و مؤثرترین قشر هر جامعه‌ای به شمار می‌روند زیرا ثمره تربیت معلمان در همه اقشار جامعه تأثیرگذار بوده و می‌تواند آینده یک جامعه را چه خوب و چه بد تعیین کند.

اما مشکلات این قشر در بسیاری از کشورها به ویژه در ایران تا حدودی مغفول مانده و مسئولین آن طور که باید به خواسته‌ها و مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند، مشکلاتی اعم از بیمه به ویژه بیمه تکمیلی، مسائل حق‌التدریس و حقوق به ویژه حقوق بازنشستگان اهم مشکلات فرهنگیان در کشور است.

تفاوت دستمزد عمده در میان معلمان و کادر اداری

محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران، با اشاره به مشکلاتی که معلم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، تفاوت دستمزد معلمان با دستمزد سایر کادر اداری و در مجموعه کلی، تفاوت حقوق آنها با سایر حقوق بگیران دولت است.

در بحث رتبه‌بندی به معلم‌ها حقیقت را نگفتد

او افزود: در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ۱۰ فوق‌العاده حقوق پیش‌بینی شده و دولت هم به‌تازگی مصوبه‌ای داشته که دستگاه‌هایی که این فوق‌العاده‌ها را افزایش نداده‌اند این کار را انجام دهند.  

فلاحی تصریح کرد: ستادی از قبل برای بحث رتبه‌بندی بین وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌ و بودجه و سازمان امور استخدامی تشکیل‌ شده بود و اکنون این موضوع بررسی می‌شود که با لحاظ فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، چه اتفاقی برای رتبه‌بندی باید بیفتد. 

او ادامه داد: البته باید گفت در بحث رتبه‌بندی معلمان و افزایش 50 درصدی حقوق پایه، به آنها حقیقت را نگفتند و از این موضوع زیان دیدند.

 آموزش و پرورش با تمرکزگرایی معلم‌ها را نادیده می‌گیرد

دبیر کانون صنفی معلمان در انتقاد به تمرکزگرایی آموزش و پرورش بیان کرد: سیستم آموزش و پرورش کشور ما، اقوام متفاوتی که در جغرافیای مختلف زندگی می‌کنند را نادیده می‌گیرد و این موضوع به ضرر معلمان و دانش آموزان تمام می‌شود.

او ادامه داد: برای مثال دانش آموز عشایر، آن چه در محیط خود می‌بینند با آنچه در کتاب می‌خوانند زمین تا آسمان تفاوت دارد.

محمدتقی فلاحی اظهار کرد: بحث دیگر تمرکزگرایی، اختیار نداشتن مدیران میانی است. درواقع این مدیران هیچ قدرت عملی ندارند و فقط بخشنامه ها را از بالا به پایین ابلاغ می کنند.

بیمه تکمیلی معلمان پاسخگوی هزینه‌هایشان نیست

دبیر کانون صنفی معلمان درباره بیمه تکمیلی معلمان گفت: متاسفانه بیمه تکمیلی معلمان خدمت‌رسانی مطلوب ندارد و آنها از پرداخت هزینه ها راضی نیستند.

او افزود: این بیمه علاوه بر اینکه همه موارد درمان را دربرنمی گیرد، سقف پوشش بسیار پائینی دارد.

فلاحی با اشاره به بدهی معلمان از آموزش و پروش گفت: کسری بودجه شدید آموزش و پرورش باعث شده این وزارتخانه مبلغ بالایی به معلم ها بدهکار و از پرداخت آن عاجز باشد.

مشکلاتی که حق التدریسی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند

دبیر کانون صنفی معلمان با اشاره به مشکلات معلمان حق التدریس بیان کرد: پرداختی‌های حق‌التدریس با وجود اینکه بسیار ناچیز و اندک است معمولا با تاخیرهای بسیار طولانی انجام می‌شود.

او افزود: اگر کسی بخواهد فقط با دستمزد حق‌التدریس زندگی کند، توانایی گذراندن یک زندگی حداقلی را  هم نخواهد داشت.

فلاحی اظهار کرد: بدتر از معلمان حق‌التدریس، خرید خدمتی‌هایی هستند که نه تنها در پرداختی‌های آنها بسیار اجحاف می‌شود، بلکه نه بیمه‌ای دارند، نه سابقه‌ای برایشان رد می‌شود و نه آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال آنها قبول می‌کند.

فرهنگیان بازنشسته‌ای که مجبور به کار کردن هستند

محمدتقی فلاحی با اشاره به وضعیت فرهنگیان بازنشسته گفت: درحال حاضر شکاف درآمدی بین بازنشستگان آموزش و پرورش با سایر کارکنان این وزارتخانه بسیار محسوس است.

او افزود: رتبه‌بندی و مزایایی که در این سال‌های اخیر برای معلمان آموزش و پرورش بوده به فرهنگیان بازنشسته تعلق نگرفته است.

فلاحی تصریح کرد: این افراد در سنین بالا هستند و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی بیشتری دارند اما  متاسفانه بیمه آنها از بیمه شاغلین بدتر و ضعیف‌تر است.

او ادامه داد: از آنجایی که درآمد آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، مجبور هستند به شکل حق‌التدریس با حقوق بسیار اندک کار کنند یا در مشاغل دیگر که در شان آنها نیست مشغول به کار شوند.

مدارس دولتی تهران را بازنشستگان می‌چرخانند

دبیر کانون صنفی معلمان تهران با اشاره به کمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر تعداد خروجی آموزش و پرورش از ورودی آن بسیار بیشتر است و به همین دلیل با کمبود نیرو مواجه شده است.

او ادامه داد: برای جبران کمبود نیرو یا باید نیروی جدید بگیرد یا اینکه از بازنشستگان خود استفاده کند اما از آنجایی که استخدام نیروی جدید به بودجه و ردیف استخدام نیاز دارد، راحت‌تر است از نیروی بازنشسته خود به شکل حق‌التدریس استفاده کند.

فلاحی تصریح کرد: از آنجایی که حقوق بازنشستگی بسیار پائین است، بازنشستگان بلافاصله پس از بازنشستگی به کار بر می‌گردند به‌طوری‌که باید گفت اکنون مدارس دولتی تهران به خصوص در دوره متوسطه را، بازنشستگان می‌چرخانند.

او در پایان گفت: اینکه بودجه آموزش و پرورش برای دولت هزینه تلقی می‌شود و حاضر نیستند یک بودجه متناسب با نیازها آن درنظر بگیرند، اینگونه مشکلات هم به وجود می‌آید.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری برنا، تاریخ 12 اردیبهشت1399، کدخبر:995824،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
0
کادر اداری در وزارتخونه ها همیشه بیشترین دستمزد رو میگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین