پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
ابوالقاسم شمسی جامخانه معاون سازمان خصوصی سازی گفت: استقبال می‌کنیم هواداران سهمی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داشته باشند و پیشکسوتان هم در مدیریت این باشگاه‌ها می‌توانند سهم و حضور داشته باشند.

شعار سال:معاون سازمان خصوصی سازی گفت: استقبال می‌کنیم هواداران سهمی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داشته باشند و پیشکسوتان هم در مدیریت این باشگاه‌ها می‌توانند سهم و حضور داشته باشند.

ابوالقاسم شمسی جامخانه معاون سازمان خصوصی سازی در برنامه ورزش تعطیل نیست در پاسخ به این سوال که "دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در چه مرحله واگذاری هستند؟ " اظهار کرد: ده، دوازده سالی هست که به صورت جدی بررسی می‌شود، اما به نتیجه نرسیده است و دلایل مختلفی داشته است. درباره ثبت باشگاه‌ها ابتدا استقلال با سرمایه ده میلیون تومان تبدیل به سهامی خاص شد و پرسپولیس با سرمایه یک میلیون تومن به سهامی عام تبدیل شد. ترازنامه و سود و زیان‌شان نشان می‌دهد که انباشته قابل توجهی هردو باشگاه دارند.

او ادامه داد: طبق آخرین تصویب در ۳۱ تیرماه سال گذشته زیان انباشته استقلال ۱۵۵ میلیارد تومان و بدهی‌هایش ۱۹۰ میلیارد تومن و عمده آن بدهی ۵۶ میلیارد تومان است که مالیاتی می‌باشد. استقلال سال ۹۷ زیان‌ده بوده و در سال ۹۸ سود داشته است. این شرکت‌ها باید دو سال قبل از واگذاری سود ده باشند که استقلال از این مساله برخوردار است. دارایی‌های این باشگاه به نام فدراسیون فوتبال است، ولی مستندات می‌گویند به صورت ۹۹ ساله به خود باشگاه استقلال تعلق دارد.

معاون سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری ورزشگاه شهید مرغوب کار به استقلال، که تا سال ۹۸ اجرایی نشده بود، گفت: یک صورت جسله‌ای تنظیم شد که این مجموعه در نهایت واگذار شد و یک بحث حقوقی دارد که در حال پیگیری و حل مشکل است. ساختمان باشگاه هم متعلق به استقلال است و اتفاق خوبی که افتاد کمپ مرحوم حجازی مجموعه ارزنده‌ای است که به زودی به باشگاه استقلال منتقل می‌شود. درخصوص تک تک این موارد بحث شده است و در حال پیگیری هستیم که انشالا بتوانیم این مشکلات به زودی حل کنیم.

او همچنین درباره پرسپولیس عنوان کرد: این تیم ابتدا یک موسسه فرهنگی ورزشی بود و سال ۷۰ به ثبت رسید و سال ۸۳ تبدیل به شرکت سهامی عام شد و متعلق به وزارت ورزش و جوانان است. سود و زیان انباشه شرکت ۱۳۵ میلیارد تومان و جمع بدهی‌هایش ۱۹۵ و عمده بدهی‌اش مالیاتی و ۷۵ میلیارد است. جمع بدهی هردو باشگاه ۳۸۰ میلیارد تومان است و در بخش سود و زیان هم این شرکت سال گذشته و سال قبلش هر کدام حدودا دو میلیارد سود داشته است. این شرکت ممکن است بدهی‌هایی هم داشته باشد، اما سود درآمد خوبی هم داشته است.

شمسی درباره دارایی‌های باشگاه پرسپولیس گفت: ساختمان دفتر مرکزی باشگاه و ورزشگاه درفشی‌فر که البته سند ندارد و معارض هم دارد و در رابطه با این مساله هم از وزارت ورزش درخواست کردیم که یک مجموعه دیگری را به این باشگاه بدهیم. دو دستگاه آپارتمان متعلق به این باشگاه است و کارهایش در حال انجام است که سند به نام پرسپولیس شود.

او درباره درآمد‌های دو باشگاه بیان کرد: ۸۰ درصد از درآمد‌های این دو باشگاه از طریق اسپانسر است و درآمدی هم از سازمان لیگ وجود دارد.

معاون سازمان خصوصی سازی با بیان این‌که برای برای پذیرش در بورس نیاز داریم اساسنامه هردو شرکت متناسب با سازمان بورس شود گفت: این مشکل هم ظرف یک تا دو ماه آینده انجام خواهد شد تا بتوانیم مجمع عمومی فوق العاده را برای این دو باشگاه برگزار کنیم. دارایی و برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ارزیابی می‌شود و گزارش توجیهی برای افزایش سرمایه تهیه می‌شود و بعد آن مجمع عمومی و فوق العاده برای این دو شرکت تشکیل می‌شود تا درنهایت کار‌های قانونی آن انجام شود.

او با بیان این‌که دو باشگاه در مقطعی برای فروش آماده بودند، اما به دلایل مختلفی این اتفاق رخ نداد، عنوان کرد: مجددا بنا به درخواست وزارت ورزش و بحث‌هایی که در دولت مطرح شد، تصمیم گرفته شد در آذر ماه ۹۷ به فهرست واگذاری اضافه شوند و بر همین اساس در قانون بودجه سال ۹۸ حکمی آورده شد که سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس با همکاری همدیگر این دو باشگاه را از طریق بازار پایه واگذار کنند، اما این هم با صورت جلسه‌ای که شهریور ماه ۹۸ کمیسیون ویژه تصویب کرد، طبق آن سهام این شرکت‌ها به دلیل عدم شفافیت‌ها و ایرادات عدیده رد شد.

شمسی ادامه داد: پس از آن اتفاقی که افتاد این بود که از مهر ماه ۹۸ تاکنون به صورت هفتگی و بعضا هفته‌ای دو مرتبه جلساتی برگزار می‌شود که شفاف‌سازی آخرین صورت‌های مالی، تعیین تکلیف بحث دارایی‌های این دو شرکت و اختلافاتی که با اسپانسر‌ها به‌وجود آمده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. بحث الزامات حاکمیت شرکتی و بحث تشکیل کمیته حسابرسی و استقرار این کمیته در دو شرکت هم در حال انجام است و جلسات هم در این خصوص انجام و حساب رس‌ها هم در باشگاه‌ها مستقر شده‌اند.

او درخصوص برنامه‌های آتی گفت: ادامه کارمان تکمیل فرآیند انتقال، ارزیابی دارایی‌ها، تهیه گزارش حسابرس، برگزاری مجمع است. واقعا وزارت ورزش همکاری خوبی با ما داشته و جلسات خوبی برگزار می‌شود، اما از جانب خود دو باشگاه همکاری کمتری وجود دارد و بنا به دلایلی خیلی کند پیش می‌رود و امیدواریم با تاکیدی که وزارت ورزش داشتند این مشکلات حل شود. فعلا جلسات‌مان در خود دفتر وزارت ورزش انجام می‌شود و اگر انشالا همکاری لازم صورت گیرد و این اقدامات انجام شود فقط عرضه اولیه می‌ماند که آن را در شهریور ماه خواهیم داشت.

معاون سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: استقبال می‌کنیم هواداران سهمی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس داشته باشند. پیشکسوتان و کانون هواداران هم در مدیریت این باشگاه‌ها می‌توانند حضور داشته باشند و همراه با سرمایه گذاران می‌توانند کنترل این شرکت را به دست بگیرند.

او در پاسخ به این سوال که "چه راهکار‌هایی برای زیان ده نبودن این باشگاه‌ها دارید؟ " خاطرنشان کرد: در سازمان خصوصی سازی، وزارت ورزش و وزارت اقتصاد این حساسیت وجود دارد. می‌شد به راحتی این باشگاه‌ها را به مزایده گذاشت، اما بحث شفافیت و صورت‌ها و انضباط مالی و مدیریت حرفه‌ای چه می‌شد. شاید کند پیش می‌رویم، ولی داریم تلاش می‌کنیم که بتوانیم از طریق بازار سرمایه‌گذاری این کار را انجام دهیم.

شمسی درباره قیمت گذاری گذاری این دو باشگاه گفت: ما نمی‌خواهیم به راحتی یک عدد اعلام کنیم و به مزایده بگذاریم. ارزیابی‌ها و جلسات‌مان برای همین است که بتوانیم به درستی نتیجه بگیریم. قیمت گذاری بستگی به عرضه و تقاضایی است که در بورس صورت می‌گیرد. قطعا ممکن است قیمت‌های این دو باشگاه تفاوت‌هایی هم داشته باشند و با توجه به دارایی‌ها ممکن است اختلافی در قیمت وجود داشته باشد.

او درباره چگونگی انتخاب هیات مدیره این باشگاه‌ها عنوان کرد: گاهی ممکن است بخش خصوصی مدیری را انتخاب کند که اهلیت نداشته باشد و در این خصوص وزارت ورزش اهلیت مدیریت را بررسی خواهد کرد. ضمن این‌که سازمان خصوصی سازی یک اساسنامه‌ای دارد و قطعا مدیریت به اهلش واگذار خواهد شد. البته وزارت ورزش این نگاه را ندارد که دخالتی داشته باشد، اما هیات مدیره را در شرایطی ممکن است دولت انتخاب کند.

معاون سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: شرکتی که مشمول واگذاری است، وقتی فروش می‌رود منابع آن به خزانه واریز می‌شود. این منابع حاصل از فروش، به شرکت برنمی‌گردد و دولت سهمش را فروخته و این مبلغ هم در حساب خزانه است و قرار نیست این پول به بخش خصوصی برگردد.

او درباره درآمدزایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: این باشگاه‌ها می‌توانند از برندشان استفاده کنند و در عرصه‌های مختلف می‌شود با این نام‌ها فعالیت کرد و چه درآمد‌های خوبی به‌دست آورد. برنامه کسب‌و کار مفیدی می‌توان ایجاد کرد چرا که این دو باشگاه هواداران زیادی دارند.

شمسی در پایان در پاسخ به این سوال که "قول می‌دهید این باشگاه‌ها در نهایت به هوادارن برسد؟ " عنوان کرد: ما از این مساله استقبال خواهیم کرد و در جلساتی که برگزار شد، بحث این بود که دو باشگاه پرطرفدار پایتخت به اهلش واگذار شود و مردم، هواداران و پیشکسوتان ورزش سهمی در مدیریت داشته باشند. استقلال و پرسپولیس باشگاه‌هایی هستند که هرکدام میلیونی هوادار دارند و با دیگر باشگاه‌ها فرق دارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب،تاریخ انتشار:13اردیبهشت1399،کد خبر:546423،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شکرالله
Korea, Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
0
لابد اینها هم برشکسته هستند که می خواهند بار از جیب مردم براش هزینه کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین