پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
فاجعه‌ای که سوءمدیریت مدیران کارنابلد و بازخواست نشده برای ۲ باشگاه بزرگ فوتبال ایران رقم زده‌اند. بدهی‌های انباشته ریالی کم بود حالا باید تن و بدن هواداران و پیشکسوتان سرخابی و حتی مردم عادی که در وضعیت سخت اقتصادی و تنگنای معیشت قرار دارند، بابت دور ریختن میلیون‌ها دلار پول بی‌زبان بلرزد.
شعار سال: این روز‌ها محرومیت پرسپولیس و استقلال از ۳ پنجره نقل‌وانتقالات بخاطر عدم پرداخت بدهی برانکو و بویان سرمربی و بازیکن سابق سرخابی، نقل محافل ورزشی و خبری است، هرچند مسئولان ۲ باشگاه آن را رد می‌کنند و با ضرس قاطع معتقدند محرومیتی در کار نیست و هنوز کار به آنجا نرسیده است! با این‌حال این خبر چه تایید شود و چه تکذیب، تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند. مسئله اصلی فاجعه‌ای است که سوءمدیریت مدیران کارنابلد و بازخواست نشده برای ۲ باشگاه بزرگ پایتخت و فوتبال ایران رقم زده‌اند. بدهی‌های انباشته ریالی کم بود، که حالا باید تن و بدن هواداران و پیشکسوتان سرخابی و حتی مردم عادی که در وضعیت سخت اقتصادی بسر می‌برند و به لحاظ معیشت در تنگنا قرار دارند، بابت دور ریختن میلیون‌ها دلار پول بی‌زبان بلرزد، پولی که با کمی درایت و دلسوزی و عقلانیت، هزینه بالندگی فوتبال و ایران می‌شد، نه پر کردن جیب خارجی‌هایی که اغلب هم بی‌کیفیت بوده و چیزی به فوتبال ایران اضافه نکرده‌اند. با نگاهی به لیست بدهی‌های سرخابی به بازیکنان و مربیان خارجی و تبدیل آن‌ها به ریال با دلاری که قیمت آن روز گذشته از ۲۵ هزار تومان گذشت و یورو که از ۲۸ هزار تومان فراتر رفت، عمق فاجعه بیشتر عیان می‌شود. در این گزارش نگاهی اجمالی به ریز بدهی‌های پرسپولیس و استقلال به مربیان و بازیکنان خارجی داریم که در مجموع رقمی حدود ۱۰۵ میلیارد تومان است.

باشگاه پرسپولیس که چندی پیش پرونده خطرناک ژوزه مانوئل سرمربی سابق و پرتغالی را با هزینه هنگفت و حدود ۲ میلیون دلار بست، حالا با پرونده یک میلیون و‌۵۰ هزار یورویی بدهی به برانکو مواجه است که فیفا بابت آن برای سرخ‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرده است. این رقم با محاسبه یورو که روز گذشته به مرز ۲۸ هزار و‌۵۰۰ تومان در بازار آزاد ارز تهران رسید، حدود ۳۰ میلیارد تومان می‌شود که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. دیگر بدهی‌های پرسپولیس به خارجی‌ها به ترتیب ارزش ریال و ارزی به شرح زیر است.

برانکو: یک میلیون و ۵۰ هزار یورو، معادل ۳۰ میلیارد تومان
ماریو بودیمیر، بازیکن کروات: ۴۷۵ هزار یورو، معادل ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان‌
گابریل کالدرون، سرمربی سابق و آرژانتینی:‌۵۳۰ هزار دلار، معادل ۱۳ میلیارد و‌۳۵۰ میلیون تومان‌
مارکو مربی بدنساز و دستیار برانکو: ۱۱۴ هزار یورو، معادل ۳ میلیارد و‌۲۵۰ میلیون تومان‌
زلاتکو دستیار برانکو: ۱۰۵ هزار یورو، معادل ۳ میلیارد تومان‌
خواگین و اینیگو دستیاران کالدرون: ۱۰۰ هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
ایگور پانادیچ مربی دروازه‌بانان پرسپولیس: ۸۶ هزار یورو، معادل ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان
نیلسون کوریا دروازه‌بان برزیلی: ۸۳ هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و‌۱۰۰ میلیون تومان
فرناندو گابریل بازیکن برزیلی: ۲۳ هزار دلار، معادل ۵۸۰ میلیون تومان
سرتن چوک دستیار برانکو: ۱۰ هزار دلار، معادل ۲۵۰ میلیون تومان
با این اعداد و ارقام مجموع بدهی پرسپولیس یک میلیون و ۸۳۰ هزار یورو و ۷۴۶ هزار دلار و معادل ۷۰ میلیارد تومان است. البته باشگاه پرسپولیس در فیفا ۶۲۳ هزار دلار طلب دارد که با کسر آن و پرداخت طلب شاکیان ۱۲۳ هزار دلار دیگر بدهکار می‌ماند که حدود ۱۵ میلیارد تومان از بدهی‌های ریالی هم کم می‌شود؛ بنابراین مجموع بدهی ریالی پرسپولیس ۵۵ میلیارد تومان است.

در مورد باشگاه استقلال هم اعداد و ارقام بدهی وحشتناک است، آن‌هم در شرایطی که با کمی تدبیر و حرفه‌ای‌گری می‌شد جلوی پایمال شدن بیت‌المال را گرفت. در‌حال حاضر بزرگ‌ترین طلبکار باشگاه استقلال وینفرد شفر است که ۵۵۰ هزار دلار طلب دارد که معادل ۱۳‌میلیارد و‌۸۶۰ میلیون تومان است، البته تا دیروز و نرخ روز گذشته ارزش ریال برابر دلار! پس از سرمربی سابق و آلمانی استقلال بویان نایدونف بازیکن مقدونیه‌ای است که طلب‌۳۰ هزار دلاری‌اش به خاطر بی‌درایتی مسئولان وقت باشگاه به‌۳۵۰ هزار دلار تبدیل شده، یعنی معادل ۸ میلیارد و‌۸۲۰ میلیون تومان! پس از این ۲ بدهی سنگین چند پرونده هم وجود دارد که حکم آن‌ها آمده و استقلال باید هرچه زودتر با شاکیان خارجی‌اش تسویه حساب کند که به شرح زیر است.

ایسما بازیکن آفریقای‌جنوبی و باشگاه پاختاکور:‌۱۲۰‌هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان‌
سرور جپاروف بازیکن ازبکستانی: ۱۰۰ هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان
ساشا شفر آنالیزور استقلال: ۸۲ هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان‌
لئوناردو پادوانی بازیکن برزیلی: ۱۰۰ هزار دلار، معادل ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان‌
گادوین منشا بازیکن نیجریه ای: ۴۲ هزار دلار، معادل یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان‌
مارتین فورکل دستیار شفر: ۱۸ هزار دلار، معادل ۴۵۰ میلیون تومان‌
دستمزد وکلای خارجی‌: یک میلیارد و‌۵۰۰ میلیون تومان

استقلال علاوه‌بر این پرونده‌ها که حکم فیفا را گرفته‌اند، ۲ پرونده در جریان هم دارد. پرونده غرامت‌خواهی پادوانی که خواهان ۹ میلیون دلار شده، معادل ۲۲۷ میلیارد تومان می‌شود و پرونده شکایت آندره‌آ استراماچونی سرمربی سابق و ایتالیایی که خواهان دریافت دستمزد و غرامت یک میلیون و‌۶۰۰ هزار یورویی شده، معادل ۴۵ میلیارد و‌۵۰۰ میلیون تومان است که اگر استقلال در هر‌کدام یا یکی از این ۲ پرونده سنگین محکوم شود، فاجعه بزرگی رقم خواهد خورد که در تاریخ این باشگاه و شاید تاریخ فوتبال باشگاهی ایران بی‌نظیر باشد. مجموع بدهی ارزی استقلال بدون در‌نظر گرفتن پرونده پادوانی و استراماچونی یک میلیون و ۳۶۲ هزار دلار است که با هزینه دستمزد وکلای خارجی حدود ۳۶ میلیارد تومان می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خراسان، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹، کد خبر ۷۰۱۶۰۷، www. khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
0
این باشگاه ها دقیقا چی کار می کنند.این همه بدهی برای چی ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین