پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
پیش‌بینی می‌شود که در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، ناوگان حمل و نقل تجاری جهانی، نسبت به دوره پنج ساله قبلی، رشد بسیار آهسته‌ای داشته باشد.

شعار سال:براساس گزارش سایت خبری لویدز لیست پیش‌بینی می‌شود که در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، ناوگان حمل و نقل تجاری جهانی، نسبت به دوره پنج ساله قبلی، رشد بسیار آهسته‌ای داشته باشد. این گزارش همچنین افزود که در حال حاضر، ناوگان جهانی تعداد ۱۲۸هزار و۹۵۳ کشتی با ظرفیت حمل دو میلیون و ۱۹۹ هزار DWT  را در اختیار دارد که از این تعداد، بیشترین سهم (حدود ۲۷ درصد یا ۳۵ هزار و ۱۹۱ کشتی) متعلق به بخش خدماتی و فراساحل بوده و پس از آن ناوگان کشتی‌های فله بر و جنرال کارگو با بیش از ۳۲ هزار فروند کشتی (۲۵ درصد)  سهم بیشتری به خود اختصاص می‌دهند. ناوگان تانکر با برخورداری از سهم ۱۳درصدی و دارا بودن ۱۷هزار و ۲۷۸ فروند کشتی در جایگاه سوم قرار می‌گیرند.
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در دوره پنج ساله ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴،   کل ناوگان با متوسط نرخ سالانه ۰.۹ درصد رشد کرده و ۵۵۹۷ فروند کشتی اضافه شود؛ نرخی که تنها ۳۵ درصد یا حدود ۱۹۶۴ کشتی کمتر از دوره پنج‌ساله پیشین (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) است. این در حالیست که از لحاظ DWT میانگین رشد رقم بسیار بالاتر چیزی معادل ۳.۹ درصد خواهد بود.


در همین حال، رشد سایر بخش‌های کشتیرانی در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ به شرح زیر است:
نفتکش‌ها- در پنج سال پیشِ رو،  ناوگان تانکر با رشد ۱۰.۱ درصدی و افزایش ۱۸هزار و ۹۴۱ فروند کشتی، بیشترین میزان رشد را تجربه خواهد کرد.
کشتی‌های کانتینربر و کشتی رو - رو - ناوگان کانتینر‌بر و کشتی رو - رو  با رسیدن به تعداد ۷۷۳۷ فروند کشتی رشد هفت درصد را به نمایش خواهد گذاشت.
ناوگان مسافربری- تا سال ۲۰۲۴، ناوگان مسافربری با دارا بودن ۱۱هزار و ۲۵۵ فروند کشتی،  ۵.۷ درصد رشد می‌کند.
حمل بار فله و بار کارگو- ناوگان کارگو، حمل بار فله با پنج درصد رشد به ۳۳هزار و ۴۸۵ فروند کشتی می‌رسد.

 تحویل سفارش‌های ۲۰۲۰
پیش بینی می‌شود که حدود ۲۲۷۹ فروند کشتی در سال ۲۰۲۰ تحویل داده شود، اما این تعداد کمتر از کشتی‌هایی است که در سال ۲۰۱۸ تحویل داده شد.
به گزارش لویدزلیست شیوع ویروس کووید-۱۹ به معنای سطح پایین‌تر تحویل شناور در ۲۰۲۰ نسبت به آنچه از قبل برنامه‌ریزی شده، خواهد بود.  اما از آنجایی‌که کشتی‌سازی‌های چینی بیشترین سفارشات را دارند، کار در آنجا سریع‌تر از سایر مناطق دیگر جهان از سر گرفته شده است. یکی دیگر از موانع سرِ راه کشتی‌سازی‌ها این است که مالکان کشتی از اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا و در پی آن محدودیت‌های اعمال شده سفر هم برای مدیریت و هم خدمه، جهت حضور و دریافت سفارش‌های خود با مشکل رو به رو خواهند شد.
در همین حال، در سال ۲۰۲۰، قرارداد‌های چین، بزرگترین کشتی‌ساز جهان، به ۳۸۸ فروند کشتی کاهش خواهد یافت که کمترین تعداد آن از سال ۲۰۰۱ خواهد بود. گفتنی است، این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۱۱۳۴  کشتی خواهد رسید.
در بازه پنج ساله پیش رو، در مجموع ۱۲هزار و ۴۶۱ فروند کشتی تحویل داده می‌شود که این میزان در مقایسه با پنج سال گذشته حدود ۲۲۰ کشتی کمتر است و تحویل سفارش‌ها برای بخش‌های مختلف کشتیرانی در این پنج سال بدین قرار خواهد بود.
حمل بار فله و بار کارگو، ۳۸۲۳ فروند
تانکرها، ۳۰۱۳ فروند
بخش خدمات و فراساحل، ۲۴۲۸ فروند
علاوه بر این، از میان سفارش‌های صورت گرفته، چین با داشتن ۴۲ درصد از سهم کل سفارش‌ها، بالاترین سهم را دارد (۲۵۱۴).  پس از آن اروپا با ۱۱۰۲ (۱۸ درصد)، کره جنوبی با ۸۹۱ فروند (۱۵ درصد) و ژاپن با سفارش ۷۲۳ فروند کشتی (۱۲ درصد) قرار می‌گیرند.
 در همین حال،  سهم مناطق آسیایی از ظرفیت دفتر سفارش ساخت  بر روی ۳۳۶ میلیون dwt  می‌ایستد.
چین: ۴۹ درصد ظرفیت سفارش (۱۶۴ میلیون) dwt
کره: ۳۰ درصد برابر با ۱۰۰ میلیون dwt
ژاپن: ۱۴ درصد برابر با ۴۸ میلیون dwt
سایر بخش‌های آسیا: سه درصد برابر با ۱۱.۷ میلیون dwt
در سال جاری، ۱۲۴۸ فروند کشتی از ناوگان خارج می‌شوند (به اوراق می‌روند)  که تقریباً ۲۰۰ فروند کشتی بیشتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود. در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، اوراق  کشتی‌ها از کل ناوگان جهانی به ۶۸۶۴ فروند کشتی خواهد رسید که ۳۴ درصد بیشتر از پنج سال گذشته است.
گفتنی است، بیشترین میزان اوراق کشتی‌ها متعلق به بخش تانکرها، فراساحلی و مسافربری با ۵۰۰ فروند کشتی خواهد بود.
شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت مانا،تاریخ 17 اردیبهشت 1399،کد خبر:86596،www.mana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین