پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
تحریم خرید نفت خام ایران از یک سو و جنگ قیمت نفت و سقوط آزاد ارزش آن از سویی دیگر، موجب شد تا صنعت پالایشی و فرآورده‌های آن بیش از پیش محل بحث کارشناسان قرار گیرد. سال گذشته به همت نهاد‌های پژوهشی طرح پتروپالایشگاه‌ها و جزئیات آن مورد موافقت بهارستانی‌ها قرار گرفت و برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ شد.
شعارسال: بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی دست اندرکاران درباره بند ۱۶ آیین نامه اجرایی پتروپالایشگاه‌ها توضیح و شفافیت بیشتری نیاز دارند.
 
تحریم خرید نفت خام ایران از یک سو و جنگ قیمت نفت و سقوط آزاد ارزش آن از سویی دیگر، موجب شد تا صنعت پالایشی و فرآورده‌های آن بیش از پیش محل بحث کارشناسان قرار گیرد. هرچند شیخ الوزرا عقیده راسخی به توسعه و سیاست گذاری در زمینه صنایع پالایشی در کارنامه خود ندارد، اما سال گذشته به همت نهادهای پژوهشی طرح پتروپالایشگاه ها و جزئیات آن مورد موافقت بهارستانی‌ها قرار گرفت و برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ شد. این وزارتخانه نیز آستین بالا زد و پس از بررسی جزئیات این طرح، موافقت خود را با اجرای آن اعلام کرد. به دنبال تصویب این طرح، وزارت نفت طی جلساتی در روزهای پایانی سال گذشته به تشریح جزئیات آن و نحوه ارائه درخواست متقاضیان پرداخت. طی این جلسات آخرین روز اردیبهشت سال ۹۹ به عنوان زمان ارائه مطالعات امکان سنجی متقاضیان اعلام کرد.
 
طبق اطلاعات به دست آمده برخی از متقاضیان، مطالعات امکان سنجی طرح پتروپالایشگاه های خود را به وزارت نفت ارسال کردند و این وزارت خانه نیز ۶۰ روز کاری مهلت دارد تا این طرح‌ها را بررسی و تعدادی از بهترین‌ها را انتخاب کرده و مجوز ارائه دهد.
 
در این میان نکات ریزی درباره جزئیات طرح پتروپالایشگاه ها وجود دارد که محل بحث است. بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی درباره بند ۱۶ آئین نامه اجرایی پتروپالایشگاه ها توضیح و شفافیت بیشتری نیاز دارند. به گفته منتقدین از آنجایی که قرار است تنفس خوراک نفتی پتروپالایشگاه‌ها از محل سهم صندوق توسعه ملی باشد و از طرفی ۳۰ درصد درآمد نفتی کشور متعلق به صندوق توسعه است و از آنجایی که رقم صادراتی نفت و درآمد آن به دلیل شرایط تحریمی رقم ثابتی نیست، لازم است که معاونت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران جدول حدودی را در این زمینه تدوین و در اختیار صندوق توسعه ملی قرار دهد تا هیأت امنای این صندوق بتوانند بر اساس آن تصمیم گیری های لازم درباره طرح پتروپالایشگاه‌ها را انجام دهند.
 
چرا که خوراک تخصیص داده شده به پتروپالایشگاه ها در حکم نفت صادراتی است و نرخ و میزان آن باید بر همین اساس برآورد شود.
 
وام ارزی، بازپرداخت ارزی
 
هوشنگ فلاحتیان، مدیر برنامه‌ریزی وزارت نفت پیش از این درباره طرح پتروپالایشگاه ها گفته بود: زمانی که این پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاه ها محصولاتشان را بفروشند ارزش سرمایه گذاری خود را به کسانی که کمکشان کرده‌اند باز می‌گردانند البته این خوراک نسیه از سهم صندوق توسعه است و قواعد بازپرداخت آن همانند سایر قواعد تسهیلات و وام‌های ارزی است.
 
به گفته این مقام مسئول، بر اساس قوانین کسانی که در مناطق متعارف یعنی توسعه یافته اقدام به احداث پالایشگاه یا پتروپالایشگاه می‌کنند سرمایه دریافتی را باید پس از ۸ سال برگردانند و اگر در مناطق محروم اقدام به احداث کنند می‌توانند ۱۰ تا ۱۲ ساله بازپرداخت کنند. این در حالی است که نرخ بهره پروژه‌های نفتی صندوق توسعه ۶ درصد است در حالی که نرخ بهره سایر پروژه‌های صنعتی ۳ درصد است. وام دریافتی از صندوق توسعه، ارزی است و باید ارزی نیز پرداخت شود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  مهر ،تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت   1399،کدخبر:4919878  ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین