پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
سکینه الماسی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سرمایه‌گذاری بر پتروپالایشگاه‌ ها یک موضوع جدید است که با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی انجام می‌شود چرا که دولت پولی نداشت که ما مجبورش کنیم که این کار را انجام دهد.

شعار سال:عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سرمایه‌گذاری بر پتروپالایشگاه‌ ها یک موضوع جدید است که با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی انجام می‌شود چرا که دولت پولی نداشت که ما مجبورش کنیم که این کار را انجام دهد.

سکینه الماسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره دستاورد‌های کشور در حوزه پتروشیمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی در طول ۴۰ سال گذشته دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داشته است تا آنجایی که اگر قبل از انقلاب یک درصد مردم از دسترسی به گاز برخوردار بودند امروز بیش از ۹۰ درصد مردم کشور به گاز دسترسی دارند.

نماینده کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس افزود: در حوزه پتروشیمی نیز دولت شاهکار کرده است و همین امروز ۵۰ میلیون تن میزان تولیدات محصولات پتروشیمی در کشور ماست و امیدواریم این میزان از تولید طبق برنامه‌ای که تا سال ۱۴۰۴ هست به ۱۰۰ میلیون تن هم برسد و این کار بر اساس برنامه در حال پیشروی است و در نتیجه امروز می‌توانیم بگوییم که تقریبا از لحاظ صنایع پتروشیمی اشباع شده هستیم.

الماسی همچنین بیان کرد: دیگر وقت آن رسیده است که در بحث ارزش افزوده به سراغ صنایع پایین دستی برویم چرا که الان کشور در حال خام فروشی است؛ در حوزه انتخابیه خود من حدود ۳۵ واحد پتروشیمی وجود دارد که از این میزان بین ۱۷ تا ۱۸ واحد به بهره برداری رسیده است و بقیه هم در دست اجرا هستند و در نتیجه ما دیگر نیازی به تولید بیشتر نداریم. برای مثال متانول کاوه در شهرستان دیر، بزرگ‌ترین واحد تولید متانول دنیاست و مواد اولیه تولید می‌کند اما تولیدات آن باید برای صنایع پایین‌دستی و در بحث ارزش افزوده به کار رود.

عضو کیمسیون انرژی مجلس ادامه داد: ارزش افزوده یکی از کارهایی است که کمیسیون انرژی به شدت بر آن تاکید دارد و بحث اصلی ایجاد پتروپالایشگاه‌های جدید با استفاده از ظرفیت های مردمی است.

وی افزود: این ظرفیت با توجه به مواد پتروشیمی، وجود دارد و باید بدانیم که کشور با سرمایه‌گذاری مردمی این ظرفیت را واقعا دارد چرا که صنایع پتروشیمی یکی از ارزآورترین بخش‌های کشور هستند برای مثال ۴۳ درصد درآمد ایران از عسلویه و عمده آن از پتروشیمی هاست. پتروشیمی‌ها در این شرایط اقتصادی کشور بیشترین همکاری و همراهی را به خصوص در زمینه بازگشت ارز به کشور با وجود تحریم‌ها دارند و من از عملکرد آن‌ها دفاع می‌کنم.

نماینده کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس درباره تاثیر تحریم‌ها بر میزان صادرات محصولات پتروشیمی اظهار کرد: قطعا تحریم‌ها بر میزان صادرات محصولات پتروشیمی تاثیر داشتند؛ برای مثال اگر یک شرکت پتروشیمی که قبلا سر میز مذاکره در کشوری برای ۵۰۰ تن قرارداد می‌رفت، امروز ناچار است برای ۵۰ تن به مذاکره بنشیند و این تفاوت، تفاوتی است که شرایط تحریمی ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون انرژی هچنین درباره ایجاد پتروپالایشگاه‌ها نیز گفت: در بحث پتروپالایشگاه‌ها با اذن مقام معظم رهبری، مجلس رای داد و در حال حاضر نیز آیین نامه داخلی آن نوشته شده و به کمیسیون انرژی هم ارجاع داده شد و امروز وزارت نفت این آمادگی را دارد که بر روی شرکت‌های پتروپالایشگاه سرمایه‌گذاری کند.


ایجاد پتروپالایشگاه ها با استفاده از سرمایه گذاری‌های مردم

وی افزود: سرمایه‌گذاری بر پتروپالایشگاه‌ ها یک موضوع جدید هست که با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی انجام می‌شود چرا که دولت پولی نداشت که ما مجبورش کنیم که این کار را انجام دهد؛ از طرفی وقتی که بحث سرمایه گذاری هم پیش می‌آید معادلات پیچیده‌تر می‌شوند که چطور قرار است سرمایه گذاری انجام شود و چه کسی می‌خواهد متولی شود و سرمایه گذاری کند و سوالات دیگری که برای همه ایجاد می‌شود.

الماسی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های خصوصی پتروشیمی توانایی سرمایه‌گذاری در ایجاد پتروپالایشگاه‌ ها را ندارند؟ گفت: باید آیین نامه‌های داخلی را که نوشته شدند بررسی کرد اما شرکت‌های پتروشیمی هم قطعا می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند ولی عمده پتروشیمی‌های صد درصد خصوصی ما بسیار کم هستند و عمدتا خصولتی یا به عبارت بهتر دولتی هستند.

نماینده کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس ادامه داد: اگر شرکت‌های پتروشیمی صد درصد خصوصی هم باشند در نهایت یک یا دو نفر یا ۱۰ نفر سهام دار هستند که می‌توانند بر ایجاد پتروپالایشگاه‌ ها سرمایه‌گذای کنند و سهام‌دار آن شوند ولی وقتی که پتروپالایشگاه‌ ها سهام را بفروشند طیف وسیعی از مردم سهام دار این شرکت‌ها خواهند شد و با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی این شرکت‌ها اداره خواهند شد؛ چندی پیش بود که سهام یکی از پتروپالایشگاه‌ ها را به فروش گذاشتند و استقبال خریداران بیش از ظرفیتی بود که این شرکت می‌خواست و وقتی استقبال از چنین ظرفیتی وجود دارد چرا نباید از آن استفاده کنیم که هم در اشتغالزایی و هم در افزایش درآمد به کشور کمک می‌کند.

الماسی در پایان درباره میزان صادرات نفت بدون ارائه آمار، گفت که کمیسیون انرژی مجلس از این میزان خبر دارد و از طرف وزارت نفت جلسات مرتبی با کمیسیون شکل می‌گیرد و مسئولان وزارتخانه از برنامه‌ها و و عملکردها توضیح می‌دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد24،تاریخ انتشار:4دی1398،کد خبر:50296،eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین