پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
صنعت نفت روز گذشته شاهد امضای سه قرارداد ساخت و تأمین پمپ‌های طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به پایانه جاسک بود. قراردادهایی با سه تولیدکننده داخلی که در تمام مراسم بر تقویت همکاری‌های ملی و استفاده از توان داخل تأکید شد.نکته مهم آن‌که قرار است با این قبیل قرارداد‌ها چهره مکران و جاسک عوض شود. این موضوع را وزیر نفت به زبان آورد. بیژن زنگنه در آیین امضای این قرارداد با تأکید بر این‌که ساخت کالای داخلی با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: در سال رونق تولید باید امید در دل‌ها زنده باشد و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

شعار سال: صنعت نفت روز گذشته شاهد امضای سه قرارداد ساخت و تأمین پمپ‌های طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به پایانه جاسک بود. قراردادهایی با سه تولیدکننده داخلی که در تمام مراسم بر تقویت همکاری‌های ملی و استفاده از توان داخل تأکید شد.

نکته مهم آن‌که قرار است با این قبیل قرارداد‌ها چهره مکران و جاسک عوض شود. این موضوع را وزیر نفت به زبان آورد.

بیژن زنگنه در آیین امضای این قرارداد با تأکید بر این‌که ساخت کالای داخلی با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: در سال رونق تولید باید امید در دل‌ها زنده باشد و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی با یادآوری این‌که پیش‌تر دنبال این بودم در سواحل مکران و جاسک واقع در شرق تنگه هرمز، فِلش‌های توسعه‌ای قرار دهیم تا سبب توسعه آن مناطق شود، تصریح کرد: صنعت نفت بالاترین بخشی است که می‌تواند سبب این توسعه شود. کار فعالی هم که در آن منطقه در حال انجام است و ان‌شاء‌الله به تصویب نمایندگان مجلس‌ هم خواهد رسید تا به منطقه آزاد تبدیل شود، از سوی صنعت نفت خواهد بود.

وی ادامه داد: همین که قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به این منطقه منتقل و اسکله و پایانه صادرات نفت ایجاد شود، کار بزرگی است. از این ۱.۸ میلیارد دلار، نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار تنها در منطقه جاسک سرمایه‌گذاری می‌شود که پروژه‌هایی شامل مخازن، اسکله، موج شکن و گوی‌های شناور است.

زنگنه تصریح کرد: البته به دنبال ایجاد این زیرساخت‌ها، پالایشگاه نیز در آنجا ساخته می‌شود که هم‌اکنون با ساخت دو پالایشگاه در آنجا موافقت شده است، به دنبال آنها مجتمع‌های پتروشیمی هم می‌توانند احداث شوند، زیرا گاز به این منطقه انتقال داده می‌شود تا صنایع بتوانند فعالیت کنند. به این ترتیب چهره این منطقه تغییر می‌کند و ما هم می‌توانیم به هدفی که می‌خواهیم برسیم.

صنعت نفت پیشران اقتصاد است

وزیر نفت همچنین درباره این قرارداد با ارزش حدود ۵۰ میلیون یورو و دلیل حضور خود در امضای این قرارداد گفت: ارزش امضای این قرارداد برای ایران بالای ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود، چند روز پیش هم در دولت بحثی بود درباره مسائل کارخانه‌های اراک که همان جا هم گفتم مشکل اینها را نیز پیش‌تر نفت حل می‌کرد، شما چرا در اراک دنبال حل مشکل آنها می‌گردید، مشکل آنها در نفت است.

وی ادامه داد: نفت که فعال باشد، اراک هم فعال می‌شود، صنعت نفت که فعال باشد صنعتگر تبریز، اصفهان و اهواز هم فعال است. در واقع این‌که نفت پیشران اقتصاد است، تنها در این نیست که نفت را فروخته و ارز آن را به خزانه می‌دهد، خود کارهایی که نفت برای توسعه خود یعنی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش انجام می‌دهد، همه اینها صنعت کشور و پیمانکاران را به جریان می‌اندازد. وزیر نفت یکی از اهداف اصلی خود برای طراحی قراردادهای EPC-EPD را ایجاد کار برای صنعت و پیمانکاران داخلی و زنده کردن امید دانست و ادامه داد: آنچه برای من در این ایام مهم است، این است که امید در دل‌های مردم زنده باشد. در سال رونق تولید باید امید در دل‌ها باشد و ما می‌توانیم این‌کار را انجام دهیم. ما در طرح راهبردی گوره - جاسک بدون مشکل جلو می‌رویم، یعنی ما یک طرح ۱.۸ میلیارد دلاری را با قدرت جلو می‌بریم.

زنگنه با اشاره به بخش دیگری از این قرارداد که به موجب آن شرکت‌های فولاد اکسین خوزستان و فولاد مبارکه در حال تولید ورق عریض هستند و سرانجام این ورق‌ها به تولید لوله‌های ۴۲ اینچ منتهی می‌شود، افزود: ساخت این ورق‌ها که نسبت به نفت اسیدی و ترش مقاوم هستند، کار بسیار بزرگی است که در کشور در حال انجام است.

وزیر نفت با اشاره به قراردادهای امضا شده، گفت: پمپ‌هایی که شاهد امضای قرارداد ساخت آنها هستیم، پمپ‌هایی غول‌آسا هستند که شاید هر پمپ و الکتروموتور آنها نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد، بنابراین اینها بزرگ‌ترین پمپ‌هایی هستند که در کشور ساخته می‌شوند.

شرکت‌های سازنده، بهره‌بردار می‌شوند

وزیر نفت دیگر اهداف اجرای این طرح را واگذاری بهره‌برداری از تلمبه‌ها به شرکت‌های سازنده حداقل برای پنج سال اعلام کرد و گفت: اجرای این کار به این معناست که «بینداز و برو» نیست، یعنی شرکت‌های سازنده باید خودشان بهره‌برداری از پمپ‌ها را انجام دهند و به ازای هر بشکه نفتی که انتقال می‌دهند پول بهره‌برداری می‌گیرند. این برنامه کلی ماست.

زنگنه افزود: از این به بعد هم باید بگوییم هر شرکتی که سازنده تجهیزات است، باید خودش بهره‌بردار باشد، زیرا تأثیر زیادی در استفاده از قطعات یدکی و تعمیرات آنها دارد، برای ما هم ارزان‌تر تمام می‌شود، زیرا به کارکنان و ساختار ما هم اضافه نمی‌شود.

راهبرد جدید نفت، توسعه داخلی محور در کنار مذاکرات بین‌المللی

وزیر نفت می‌گوید که برای شرکت در مجمع بین‌المللی انرژی ویک روسیه و نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) به روسیه سفر می‌کند و در مسکو با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، درباره همکاری‌های دو طرف گفت‌وگو خواهد کرد.

پس از مراسم امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت گوره جاسک، زنگنه علاوه بر اشاره به بررسی روابط دوجانبه بین دو کشور در مسکو که در کنار توسعه داخلی انجام می‌شود، به مباحث دیگری نیز پرداخت.

نخستین محصول صادراتی پایانه جاسک، میعانات گازی است

وی درباره نخستین محصولی که از پایانه جاسک صادر می‌شود، گفت: این محصولات میعانات گازی پارس جنوبی خواهند بود که اواخر سال آینده اتفاق می‌افتد.

ساخت دو پالایشگاه در جاسک

زنگنه درباره موافقتنامه‌های ساخت دو پالایشگاه در جاسک هم توضیح داد: مجوز ساخت دو پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ و ۱۵۰ هزار بشکه به ترتیب به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی باختر (پتروپالایشگاه) داده شده است و این شرکت‌ها باید کارهای آن را انجام دهند.

همه صاحبان خودرو تا پایان مهرماه کارت سوخت دارند

وزیر نفت می‌گوید: روزانه تقریباً ۳۵ هزار کارت جدید برای کسانی که کارت سوخت خود را دریافت نکردند، صادر می‌شود. همه صاحبان خودرو تا پایان مهرماه کارت هوشمند سوخت خواهند داشت، اما باید از آن استفاده کنند.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که سوختگیری با کارت سوخت جایگاهداران به چه مقدار می‌رسد، گفت: ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد بود که به‌زودی در جایگاه‌ها اجرایی می‌شود. البته تأکید می‌کنم این موضوع به معنای سهمیه‌بندی نیست و هر فردی با کارت شخصی خود می‌تواند به هر مقدار که می‌خواهد سوخت دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه کمتر از سه تا چهار درصد خودروها که شامل کمتر از یک میلیون نفر می‌شوند، کارت سوخت در اختیار ندارند، تصریح کرد: تقریباً برای همه خودروهای کلانشهرها کارت سوخت صادر شده و کارت هوشمند سوخت برخی افراد در باجه‌های پست مانده است که باید آن را دریافت کنند.

نفت، صنعت را تنها نمی‌گذارد

صنعت نفت حمایت از سازندگان داخلی را ادامه می‌دهد. این موضوع را مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین امضای قراردادهای ساخت و تأمین الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت گوره - جاسک، به زبان آورد.

وی از تداوم روند امضای قراردادهای نفتی با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: به‌زودی ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت نیز با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود. در همه قراردادهایی که امضا می‌شود، ضمیمه‌ای با محور بهره‌مندی از توان تولید داخل وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت لوله در میان اقلام کاربردی صنعت نفت، اطمینان‌ خاطر داد که روند خرید لوله از سازندگان داخلی ادامه می‌یابد. وی گفت: نفت هیچ‌وقت همکاران خود اعم از پیمانکاران، مشاوران و... را در بخش‌های مختلف صنعت تنها نخواهد گذاشت. معاون وزیر نفت این را هم گفت که سازندگان در تخصیص ارز با مشکلی مواجه نخواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اضافه شدن هشت گروه کالایی جدید به طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت نیز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نفت از هر فرصتی برای خدمت به تولید و تولیدکننده ایرانی استفاده خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سايت خبري ايران آنلاين ، تاریخ انتشار 9 مهر 98، کد خبر: 504976، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین