پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
یکی از مهمترین پرسش‌هایی که این روزها مطرح می‌شود این است که رابطه مجلس اصولگرای یازدهم با دولت چگونه خواهد بود. حال با به میان آمدن پای برخی از اعضای دولت در انتخابات ترکیب هیات رییسه این سوال شکلی دیگر به خود می گیرد و آیا اینکه رییس و اعضای هیات رییسه مجلس یازدهم، راضی خواهند شد استقلال مجلس از دولت را فدای رسیدن به کرسی ریاست و هیات رییسه مجلس کنند یا خیر؟
شعار سال: نخستین نشست «فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان» مجلس یازدهم شورای اسلامی در دانشگاه صنعتی شریف، با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمدباقر قالیباف؛ منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم برگزار شد.

این جلسه که در "ایستگاه نوآوری شریف" برگزار شد را می توان اعلام موجودیت نخستین فراکسیون مجلس یازدهم با عنوان فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان تلقی کرد.

گرچه در این نشست ظاهرا هم اندیشی درباره مسائل اقتصاد دانش بنیان و ارایه گزارشی از وضعیت محصولات دانش‌بنیان کشور بوده، اما شواهد و شنیده ها نشان می دهد این نشست از سلسله جلساتی بوده که شهردار اسبق تهران، از آن برای هموار ساختن راه خود در رسیدن به کرسی ریاست مجلس سود برده و به رایزنی برای رسیدن به هدف خود پرداخته است.

پای دولت به لابی ها برای تعیین ریاست مجلس، باز شد؟

از قرار معلوم نه تنها لابی‌ها و گفتگوهای پشت پرده بی‌امان در حال انجام است، بلکه برخی نامزدهای ریاست مجلس، از هر فرصتی برای رسیدن به بالاترین کرسی در مجلس فروگذاری نمی کنندو البته ابایی هم از لابی با مقامات دولتی و راه دادن ان ها با بازی تعیین ترکیب هیات رییسه و ریاست مجلس ندارند.

گرچه در دوره های قبل نیز بعضا رایزنی ها برای تعیین ریاست مجلس در بین نمایندگان قبل از شروع رسمی و اغاز به کار مجلس صورت می پذیرفت، اما دخالت داخل دولتی ها و لابی با اعضای دولت از رفتارهایی است که در دوره یازدهم شاهد آن هستیم.

قالیباف به عنوان یکی از نامزدهای اصلی ریاست مجلس، همواره از منتقدان سرسخت و مخالفان جدی دولت روحانی و سیاست هایش بوده است، حال برای دست یافتن به ریاست مجلس حاضر شده با اعضای دولت روحانی لابی کرده و از امکانات و تجهیزات دولتی استفاده کرده تا به مقصود خود برسد. عجیب اینکه نامزدهای ریاست مجلس و هیات رییسه ابایی هم از نامیده شدن به عنوان "دولتی" ندارند و از دخالت دادن دولت در امور داخلی مجلس و تبعات فاجعه بار آن هم واهمه ای ندارند، تنها آنچه مهم است چینش اعضای هیات رییسه با ترکیب دلخواه آنهاست.

طبیعی است که یکی از مهمترین پرسش‌هایی که این روزها مطرح می‌شود این است که رابطه مجلس اصولگرای یازدهم با دولت چگونه خواهد بود? حال با به میان آمدن پای برخی از اعضای دولت در انتخابات ترکیب هیات رییسه این سوال شکلی دیگر به خود می گیرد و آیا اینکه رییس و اعضای هیات رییسه مجلس یازدهم، راضی خواهند شد استقلال مجلس از دولت را فدای رسیدن به کرسی ریاست و هیات رییسه مجلس کنند یا خیر؟

با این حال رقابت برای تصاحب کرسی ریاست مجلس ظاهرا به خوان آخر رسیده و رقابت اصلی میان حاجی بابایی و قالیباف شکل خواهد گرفت و باید دید بالاخره لابی کدامیک از این دو نماینده جواب خواهد داد آیا تلاشهای حاجی بابایی که سابقه قانونگذاری را در کارنامه خود دارد به ثمر خواهد رسید یا لابی های قالیباف که از سایقه مدیریت شهرداری تهران بهره مند است و باید منتظر نشست و دید تا کدام یک نقشی تعیین کننده در جریان سیاسی کشور بازی خواهند کرد؟

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: ۲۴۰۳۹۵ ، www.etedaal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین