پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
فرآیند شگفت‌انگیز کارخانه‌ی چاپ اسکناس یورو و دلار را به تصویر می‌کشد.

شعار سال: احتمالاً برای شما هم جالب هست بدونید اسکناس‌های چطور چاپ می‌شوند؟ یا کارخانه چاپ پول کجاست؟ در ادامه توضیحات کوتاهی درباره چاپ پول و فیلم جالبی از کارخانه چاپ یورو و دلار ارائه می‌کنیم.

*** چاپ اسکناس پول چطور آغاز شد؟

استفاده یکپارچه از پول کاغذی در چین (دوره دودمان یوآن حدود سال ۶۵۰ شمسی) بوده است و این پول نخستین پول کاغذی جهان است. اما نخستین اسکناس امروزی در ۵ ژانویه سال ۱۶۹۱ میلادی در بانک استکهلم چاپ شد است.

*** چاپ پول در ایران

سال ۶۷۳ شمسی پنجمین پادشاه سلسله ایلخانیان، با نگرانی از خالی شدن خزانه دستور داد مردم زر و سیم خود را به چاوخانه تحویل دهند و به‌جای آن پول کاغذی (چاوه) بگیرند.

این پیشنهاد را عزالدین مظفر با الهام از پول کاغذی چین ارائه داده بود. بدین ترتیب برای نخستین‌بار پول کاغذی به نام چاو در تبریز منتشر شد اما بلافاصله بر اثر مقاومت شدید مردم مجبور شدند این فرمان را لغو کنند. اسکناس یک درهمی چاپ‌شده در آن زمان، قدیمی‌ترین اسکناس شناخته شده در ایران است.

بعدها در دوران قاجار سال ۱۲۶۹ شمسی اولین اسکناس ۱ تومانی چاپ شد.

*** مسئول چاپ پول

از سال ۱۳۳۹ تاکنون مسئولیت چاپ پول برعهده بانک مرکزی بوده است و قبل از آن بانک ملی مسئولیت چاپ پول را بر عهده داشت.

از سال ۱۳۶۲ چاپ اسکناس در کشور انجام شده و از سال ۱۳۷۶ کاغذ مورد نیاز برای چاپ پول نیز بومی‌سازی شده است.

در ادامه می‌توانید فیلم جالبی از کارخانه چاپ پول را مشاهده فرمایید:

تعداد بازدید : 14

 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار 30    اردیبهشت    99، کد خبر:    ----، www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین