پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۷۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
یک کارشناس اقتصادی حذف صفر از پول ملی را به شرط اجرای درست و پایبندی سیاست‌های اقتصادی به اصول پایه پولی دارای آثاری مثل کاهش تورم و ثبات ارزش پول ملی دانست.
شعار سال: رضا نصر اصفهانی، کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه در خصوص حذف ۴ صفر از پول و آثار آن بر اقتصاد اظهار کرد: حذف صفر دارای ابعادی است که اگر رعایت شود علاوه بر اینکه می‌تواند از نظر شکلی مفید باشد، دارای مزایای کلان هم خواهد بود.

او افزود: آثار مثبت حذف صفر بستگی به رویه دولت‌ها پس از اجرا دارد، اگر رویه دولت‌ها در خصوص پول ملی هیچ تغییری نکند، حذف صفر تنها یک تغییر اسمی و ظاهری است، اما اگر این رویه تغییر کند و پایبندی به اصول پایه پولی تقویت شود که با توجه به مباحث الکترونیکی شدن کسب و کار‌ها تاثیر عمیق‌تری دارد، منجر به حرکت اقتصاد به سمت کاهش تورم و توقف افت ارزش پول ملی می‌شود.

به گفته نصر اصفهانی حذف صفر و حفظ ارزش پول ملی دارای دو نکته پایه پولی و رابطه میان حجم پول با ظرفیت اقتصاد است.

او با اشاره به دو عامل روانی و واقعی موثر بر ارزش پول ملی توضیح داد: قانون نانوشته‌ای در همه اقتصاد‌ها وجود دارد که از معدود قوانین مورد قبول همه اقتصاددانان است، اینکه اگر مقدار پول بیشتر از مقدار اقتصاد رشد کند لزوما ارزش پول باید کاهش یابد تا رابطه تعادل برقرار شود.

نصر اصفهانی ادامه داد: این قضیه با یک جو روانی در جامعه همراه می‌شود که ناشی از ماندگار شدن رفتار‌هایی در اقتصاد است که منجر به کاهش سیستماتیک ارزش پول ملی می‌شود.

او افزود: در حقیقت این انتظار در جامعه ایجاد می‌شود که ارزش پول ملی به طور مداوم باید کاهش یابد. همانطور که حتما در سطح جامعه با این توصیه‌ها زیاد مواجه شده‌اید که هر چه لازم دارید امسال بخرید، چون سال آینده گران‌تر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همین تفکر یک جو روانی منفی ایجاد می‌کند و تغییر واحد پول ملی باید این جو روانی را بشکند. البته رفتار دولت‌ها درباره پایه پولی هم مهم است تا این طرح منجر به یک فرایند با ثبات در اقتصاد شود، اما اگر این اتفاق نیفتد و مدام پول بدون پشتوانه در جامعه تزریق شود، هیچ مزیتی برای اقتصاد نخواهد داشت.

نصر اصفهانی دیگر آثار مثبت حذف صفر را کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس اعلام کرد و گفت: همچنین امکان دارد قیمت‌ها به گونه‌ای بازنگری شود که منجر به ثبات و هماهنگی بیش‌تر شود که البته همه این‌ها بستگی به رفتار‌های ثانویه بعد از اجرای این طرح دارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص حفظ ارزش پول ملی به عامل مهم استقلال بانک مرکزی هم اشاره کرد و افزود: اگر دولت‌ها استقلال بانک مرکزی در اقتصاد را به رسمیت نشناسند همچنان باید شاهد کاهش ارزش پول ملی باشیم و هیچ فرقی ندارد که واحد پولی چه باشد.

او تاکید کرد: بانک مرکزی باید مستقل از دولت عمل کند، اما این اتفاق در ایران کمتر رخ داده و بانک مرکزی همواره با دولت پیوند داشته که همین باعث شده صیانت از پول ملی آنطور که باید و شاید رخ ندهد.

به گفته نصر اصفهانی وقتی حجم پول متناظر با اقتصاد نباشد کاهش ارزش پول ملی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس اقتصادی درباره تحقق دو هدف کاهش تورم و نقدینگی در سال جاری اظهار کرد: در حال حاضر عنصر جدیدی در اقتصاد کشور در ۲۰ سال اخیر ایجاد شد که مربوط به تجارت‌های مبتنی بر الکترونیک است و دیگر چاپ اسکناس مثل گذشته وجود ندارد.

او افزود: اقتصاد کنونی رشد منفی دارد و قطعا اگر پایه پولی یا رشد نقدینگی اصلاح نشود، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد.

نصر اصفهانی تاکید کرد: تحقق اهدافی مثل کاهش نقدینگی و کنترل تورم در سال جاری هم امکان پذیر است، اما به سیاست‌ها و رفتار‌های اقتصادی وابسته است که البته در شرایط کنونی سخت است، اما نشدنی نیست و این موضوع را تجربه اداره اقتصاد کشور در دوران جنگ ثابت می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 15 خرداد 1399، کد خبر: 1010418، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین