پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان فارس گفت: افزایش غیرمعقول دستمزد‌ها باعث می‌شود کارفرمایان از پرداخت حقوق کارگران ناتوان شده درنتیجه آن‌ها را اخراج کنند.
شعارسال : دو ماه پایانی هر سال جلسات افزایش دستمزد کارگران برگزار می‌شود با توجه به اینکه همواره عقب ماندگی پرداختی در دستمزد کارگران وجود دارد، نمایندگان کارگران هر ساله در جلسات تلاش دارند تا با نشان دادن مشکلات و واقعیت‌های زندگی کارگران دستمزد را به گونه‌ای تعیین کنند که به واقعیت نزدیک باشد و بتواند بخشی از مشکلات جامعه کارگری را حل کند، اما از سوی دیگر نبود رونق تولید در کشور باعث شده کارفرمایان نتوانند دستمزد کارگران خود را پرداخت کنند در نتیجه موجب اخراج کارگران و ایجاد بازار کار سیاه می‌شود.

جمال رازقی جهرمی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان فارس با اشاره به عدم تعادل دستمزد کارگران با نرخ تورم موجود در جامعه گفت: همواره در تعیین حداقل دستمزد‌ها با یک پارادوکس مواجه هستیم و آن این است که ارزش پول ملی نسبت به تورم موجود در جامعه به شدت کاهش پیدا کرده و به طبع آن قدرت خرید کارگران بسیار پایین آمده است.

او افزود: در سال‌های اخیر به عنوان گروه کارفرمایان در شورای عالی کار، همیشه تلاش کردیم حقوق کارگران مطابق نرخ تورم افزایش یابد تا خانواده‌های کارگری در تهیه مایحتاج خود دچار مشکل نشوند.

رازقی بیان کرد: امسال نمایندگان کارگری درخواست افزایش ۸۰ درصدی حقوق را داشتند که عملا امکان پذیر نبود درنتیجه پس از بحث‌های فراوان طبق مصوبه دولت حقوق کارمندان ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد به نحوی که کارمندان نباید کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کنند.


رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تصریح کرد: پس از مشاهده مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، نظر گروه‌های کارفرمایی این بود که علاوه بر ۱۵ درصد افزایش دستمزد، سایر آیتم‌ها مانند کوپن، پایه سنوات و. افزایش پیدا کند تا ما هم به عدد ۲ میلیون ۸۰۰ تومان برسیم که این اتفاق رخ داد و حتی دستمزد کارگران با ترمیم‌های صورت گرفته تا ۲۱ درصد افزایش داشت.

رازقی با اشاره به عدم توان پرداخت دستمزد‌ها توسط کارفرما‌ها گفت: مسئله اصلی این است که کارفرما‌ها توان پرداخت حقوق به کارگران خود را ندارند.

او افزود: نمی‌توان کاهش قدرت خرید کارگران را انکار کرد، اما باید از این جهت هم نگاه کرد که میزان تولید در کشور قبل از شیوع ویروس کرونا منهای ۷.۳ بوده است که این روز‌های اخیر با تعطیلی همه اصناف و کارگاه‌ها به مراتب بدتر شده است بنابراین کارفرمایانی که تولید نداشته اند نمی‌تواند دستمزد کارگران خود را پرداخت کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی استان فارس گفت: افزایش غیرمعقول دستمزد‌ها باعث می‌شود کارفرما‌ها از پرداخت حقوق کارگران ناتوان شده درنتیجه آن‌ها را اخراج کنند به همین دلیل ممکن است در روز‌های آتی با اخراج گسترده کارگران روبه رو شویم.

او افزود: با اخراج کارگران، کارفرما‌ها مجبور می‌شوند به بازار کار سیاه روی بیاورند تا نه بیمه و نه اینکه این افزایش حقوق‌ها را اعمال کنند در نتیجه تعداد کارگران غیررسمی در کشور افزایش پیدا می‌کند.

رازقی اظهار کرد: تا زمانی که کسب و کار‌ها به روال گذشته خود برنگردد و تولید رونق نگیرد، کارفرمایان نمی‌توانند همین مبلغی که تعیین شده را به کارگران خود پرداخت کنند.





شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، کد خبر:۱۰۱۱۵۱۷، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین