پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۸۱۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
شرکت‌های آمریکایی که همواره به قدرت اقتصادی قطر در میان کشورهای جهان چشم‌دوخته‌اند٬ سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در بخش‌های حیاتی و زیرساختی قطر انجام می‌دهند.
شعارسال: ایالات متحده یکی از بزرگترین کشورهای جهان است که در قطر به‌ویژه در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، مبادلات تجاری و ارتباطات سرمایه گذاری می کند. این سرمایه گذاری به ارزش میلیاردها دلار گزارش شده است.

ده‌ها شرکت آمریکایی وجود دارند که تلاش می‌کنند در قطر و مناطق آزاد قطر فعالیت کنند؛ چراکه زیرساخت‌های قطر انگیزه مهمی برای سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی است .همچنین وجود محیط مناسب تجاری ، مواد اولیه و خدمات لجستیکی و قوانین آسان برای تاسیس شرکت‌ها در قطر باعث شده تا آمریکا به سمت سرمایه گذاری بیشتر در این کشور تشویق شود. علاوه برآن آمریکا بر قدرت اقتصادی قطر در میان کشورهای جهان چشم دوخته است.

ارزش کل دارایی های ذخیره قطر تا آوریل گذشته بالغ بر 202.8 میلیارد ریال (55.7 میلیارد دلار آمریکا) بود ، علاوه بر این که سپرده های بانکی تجاری در بخش های دولتی و خصوصی آن، با 14.2 درصد افزایش به 879.3 میلیارد ریال (241.5 میلیارد دلار) رسید.

تعداد شرکت‌های آمریکایی که در قطر فعالیت می کنند در ژوئن 2017 به 658 شرکت رسیده است که 117 شرکت کاملا متعلق به تاجران آمریکایی بوده و حجم سرمایه گذاری های آمریکایی در قطر 26.3 میلیارد ریال (7.22 میلیارد دلار) ثبت شده است.

ارزش تجارت میان قطر و ایالات متحده در نیمه اول سال گذشته به حدود 11.5 میلیارد ریال (3.15 میلیارد دلار) رسید که رشد تخمینی آن 200 میلیون ریال گزارش شد.

آمار و ارقام گزارش شده درباره اقتصاد قطر،انگیزه‌ای را برای شرکت‌های آمریکایی در زمینه ادامه فعالیت وسرمایه گذاری در این کشور ایجاد می‌کند و همچنین منجر به انعقاد توافقات بیشتری با آژانس‌های رسمی و بخش خصوصی آمریکا می‌شود.

شرکت‌های آمریکایی بربخش های انرژی قطر تمرکز می‌کنند ، زیرا ایالات متحده یکی از مهمترین تأمین کنندگان تجهیزات صنعت نفت و گاز در قطر است که در توسعه این بخش‌ها نقش داشته است.

قطر همچنین با تهیه هواپیما ، ماشین آلات ، وسایل نقلیه ، ابزارهای نوری و پزشکی و محصولات کشاورزی بازار خوبی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.

قطر و ایالات متحده وابسته به تعدادی از سازمان‌های اقتصادی بین المللی از جمله سازمان ملل ، صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی هستند و همین امرهماهنگی در روابط اقتصادی بین دو کشور را ایجاد می‌کند.

روابط اقتصادی آمریکا و قطر با انعقاد توافق‌های متقابل بین دو کشور ، که برجسته ترین آن در اکتبر سال 2015 بود ،توسعه یافت که این توافق به عنوان اولین مذاکرات اقتصادی و سرمایه گذاری این دو کشور بود.

در ابتدا، این مذاکرات به عنوان یک مجمع سالانه تلاش می‌کرد تصمیم گیرندگان را برای تقویت روابط مالی ، سرمایه گذاری و اقتصادی دعوت کند. سپس این مذاکرات گسترش یافت تا جایی که گفتگوهای استراتژیک بین دو کشور ایجاد و همچنین فعالیت‌های اقتصادی قطر در ایالت متحده آمریکا آغاز شد. به دنبال آن جلسات شورای تجارت بین دو طرف برگزار شد که در این جلسات صدها بازرگان و سرمایه گذار ازهر دو کشور شرکت کردند.

سفارت آمریکا در دوحه در وب سایت خود تاکید کرد که دولت قطر برای تسهیل سرمایه گذاری‌های خارجی گام‌های محکمی برداشته و در عین حال اقتصاد این کشور در حال گسترش بوده و قطر از صادرکنندگان آمریکایی وانواع کالا و خدمات آنها استقبال کرده است.

درپی افزایش سرمایه گذاری های آمریکا در قطر ، اتاق بازرگانی آمریکا اولین اتاق بازرگانی خارجی را در سال 2010 در قطر تأسیس کرد و پس از آن فعالیت کارخانه‌های آمریکایی را در دوحه گسترش داد.

با توجه به توافق نامه‌های میان قطر و آمریکا، محیط سرمایه گذاری در قطر برای آمریکا دلگرم کننده است و مزایای استثنایی برای شرکت های آمریکایی به ویژه در مناطق آزاد در نظر گرفته شده و دوحه به جبهه ای مناسب برای سرمایه گذاری واشنگتن تبدیل شده است.

روزنامه محلی «الرایه» در بیانیه ای به سازمان مناطق آزاد تأیید کرد که اتاق بازرگانی آمریکا ویدئو کنفرانس ویژه ای برای اعضای خود برگزار کرده تا فرصت های سرمایه گذاری و مزایای استثنایی در مناطق آزاد قطر ایجاد کند.

در کنفرانسی که یکشنبه 7 ژوئن برگزار شد بیش از 85 شرکت کننده از جمله نمایندگان شرکت‌های برجسته آمریکایی مانند«اپل»،«بویینگ»و «موبایل اکسون»شرکت کردند.

در همین راستا«توماس جی دونوهو» ، مدیرعامل اتاق بازرگانی آمریکا ، طی سخنرانی خود در این کنفرانس تأکید کرد که بسیاری از شرکت‌های پیشرو مانند گوگل و مایکروسافت ، فعالیت خود را در مناطق آزاد قطر آغاز کرده اند. به اعتقاد وی این نشانه‌ی خوبی برای همه شرکت‌های آمریکایی است ؛چرا که امتیازاتی برای ورود به قطر و کار مستقیم در مناطق آزاد کسب می‌کنند.

دونوهو اظهار داشت که حضور شرکت‌های گوگل و مایکروسافت در مناطق آزاد قطر گامی مثبت و بزرگ برای این مناطق است؛ زیرا پیش ازاین مناطق آزاد تلاش های بی وقفه ای برای تهیه زیرساخت و محیط نظارتی انجام داد تا شرکت‌های بزرگ بین المللی را به خود جذب کند.

«احمد بن محمد السید» وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مدیره سازمان مناطق آزاد قطر طی سخنرانی خود در این کنفرانس تأکید کرد که مناطق آزاد تلاش می‌کند تا پایگاه منطقه‌ای برای شرکت‌های فناوری و شرکت‌های اقتصادی جدید ایجادکند.

محمد السید در ادامه افزود که مناطق آزاد قطر با هدف جذب شرکت‌های بین المللی متخصص از جدیدترین فناوری‌ها مانند اینترنت اشیاء ، خدمات ابری ، امنیت سایبری ، هوش صنعتی و همه فناوری‌های چهارم انقلاب صنعتی استفاده می‌کنند. قطر در سال‌های اخیر در پروژه‌های بزرگ ودر حجم وسیعی سرمایه گذاری کرده است.

السید تاکید کرد که قطر پوشش مناطق حیاتی با شبکه 5G،سیستم‌های مترو و طیف وسیعی از خدمات دیگر رانیز گسترش داده است .

احمد بن محمد در ادامه افزود از جمله مزایایی که قطر را به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی تبدیل کرده٬ وجود سیستم های بهداشتی و آموزشی درسطح بالا و موقعیت جغرافیایی این کشوراست .همچنین پروژه‌های شبکه حمل ونقل، مناطق آزاد را به عنوان گزینه ای جذاب به ویژه در بخش خدمات لجستیکی برجسته می‌سازد.

«فوازالحاجری» کارشناس اقتصادی قطر، تأکید کرد که روابط قطر و آمریکا بسیار قدیمی و ریشه دار است و از دیر باز این دو کشوررابطه استراتژیکی با هم داشته‌اند.همچنین در سال‌های اخیر آمریکا تقاضای خود را برای گاز قطر افزایش داده‌است.

الحاجزی در ادامه افزود که قطر دومین کشور در تراز واردات پس از چین است.

الحاجری تاکید کرد که پیش از این قطر و ایالات متحده چندین قرارداد برای افزایش سرمایه گذاری‌های مشترک امضا کردند.وی همچنین افزود که در سفر «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به آمریکا سرمایه گذاری‌های عظیمی در زمینه انرژی،املاک،مستغلات و زیر ساخت‌ها انجام شده است.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1399، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین