پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
تراز تجاری بخش کشاورزی با افزایش تولید مثبت شده است.
شعار سال: تلاش دولت در خود کفایی تولید گندم منجر به افزایش تولید و زمینه مثبت‌شدن تراز تجاری بخش کشاورزی را با وجود تحریم‌ها فراهم کرده است

*** ایران سرآمد تامین مواد غذایی
با وجود بیماری کووید ۱۹ در دنیا، علی‌رغم اینکه برخی کشور‌ها در تامین امنیت غذایی خود دچار مشکل شدند، ایران همچنان توانست بازار مواد غذایی خود را مبتنی بر تولیدات کشاورزی داخلی حفظ کند تا جایی که طی این مدت با کمبود مواد غذایی روبرو نشد.

*** گام‌های ارزشمند دولت
دولت توانست با خودکفایی در تولید گندم، بهبود وضعیت تراز تجاری، نوسازی ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی، توسعه ظرفیت سردخانه‌ها و انبارها، افزایش بهره‌وری آب، توسعه زنجیره‌های تولید، تقویت ذخایر راهبردی، توسعه سامانه نوین آبیاری، توسعه گلخانه‌ها، پرورش ماهی در قفس دریا، توسعه زراعت چوب و گیاهان دارویی، اجرای الگوی کشت و رشد ارزش‌افزوده گام‌های ارزشمندی را در این بخش بردارد.

*** مجموع تولیدات بخش کشاورزی
براساس آمار‌های موجود در سال ۹۲ مجموع تولیدات بخش کشاورزی در بخش‌های زراعی، دام، طیور و آبزیان و باغبانی ۹۶ میلیون تن بود.
با تشدید تحریم‌ها در تامین نهاده‌های اولیه برخی محصولات، میزان آن در سال ۹۸ به بیش از ۱۲۳ میلیون تن رسید که بیانگر پیشرفت این بخش علیرغم وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها است.
طبق آمار‌ها میزان تولیدات بخش زراعی در سال ۹۲ حدود ۶۸ میلیون تن بود که با دستیابی به موفقیت‌هایی در خودکفایی تولید گندم و افزایش تولید دانه‌های روغنی، برنج و گیاهان دارویی در سال پیش میزان تولید این بخش به بیش از ۸۳.۵ میلیون تن رسید.
همچنین در بخش تولیدات باغبانی نیز حجم تولید در سال ۹۲ حدود ۱۶ میلیون تن بود که با اقدامات موثر از جمله اجرای عملیات‌های به باغی و توسعه گلخانه‌ها میزان تولیدات در سال ۹۸ به بیش از ۲۳ میلیون تن رسید.

*** بخش تولید پروتئین و آبزیان
در بخش تولید پروتئین مورد نیاز کشور از جمله شیر خام، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ نیز در سال ۹۲ حجم تولید محصولات دام و طیور ۱۲ میلیون تن بود که در سال ۹۸ به نزدیک ۱۵.۶ میلیون تن افزایش یافته است.
در بخش تولید آبزیان نیز در سال ۹۲ حجم تولید ۸۹۰ هزارتن بود که در سال ۹۸ معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن شد.
همچنین با اقدامات موثر دولت در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر قیمت نهاده‌های موثر در تولید از جمله خوراک دام و طیور، کود‌های شیمیایی، بذر نه تنها تغییر قیمت چندانی نداشته است، بلکه طی این مدت از تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز جلوگیری کرده است.

*** رشد بخش کشاورزی با وجود رشد ارزش افزوده منفی
براساس گزارش‌های موجود در سال ۹۸ با وجود اینکه رشد ارزش افزوده کشور منفی بوده، اما رشد، در بخش کشاورزی ۸.۸ درصد بود و سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بدون نفت از ۷ درصد به ۹.۲ درصد رسیده است.
۸.۷ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت تولیدات بخش کشاورزی را دارد که بیش از ۴.۵ میلیون نفر بهره‌بردار در آن فعالیت دارند که سهم ۱۷.۸ درصدی در کل شاغلان اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.
طبق آمار‌ها شاخص سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی کمتر از پنج درصد عنوان شده است.

*** دولت موجبتولید و بهبود تراز تجاری کشاورزی
در بخش مبادلات تجاری نیز دولت توانست با تقویت ذخایر راهبردی از محل واردات و افزایش صادرات نقش موثری در بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی داشته باشد.
دولت با اتکا به تولیدات داخل و ارتقای بهره‌وری تمامی عوامل پایه از جمله منابع پایه آب و خاک، تخصیص تسهیلات کم بهره بانکی، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری، ارایه آموزش‌های لازم توسط مروجین برای اجرای الگوی کشت، ارایه دانش فنی تحقیقاتی و پژوهشی به مزارع و باغ‌ها توانست موجب افزایش تولید و بهبود تراز تجاری کشاورزی شود.

*** تسهیلات بانکی بخش کشاورزی
با توجه به این که هر ساله نزدیک ۱۰ درصد ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد، اما بانک‌های غیرتخصصی ۱۵ درصد منابع تسهیلاتی و بانک کشاورزی نزدیک ۹۰ درصد منابع خود را به بخش کشاورزی تزریق می‌کند، در مجموع ۸.۱ درصد تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص می‌یابد.

*** مجموع تولیدات سال ۹۹
در پایان در بخش کشاورزی به نظر می‌رسد طبق برنامه‌ریزی در سال جاری مجموع تولیدات به ۱۲۸ میلیون تن برسد که به تفکیک در تولید محصولات زراعی، بیش از ۸۶ میلیون تن، محصولات باغی ۲۴.۷ میلیون تن، محصولات دام و طیور ۱۶ میلیون تن و محصولات آبزی پروری یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۸۸۲۳۳، sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین