پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی بیان داشت که، این‌که کشاورزی به دلیل فعالیت مجموعه بزرگی در آن به‎عنوان یک صنعت است شکی در آن نیست، اما به کشاورزی به‌صورت صنعت نگاه نمی‌شود باید در الگوی کشت یک نظام‌نامه داشته باشیم.
شعار سال:اول، این‌که کشاورزی به دلیل فعالیت مجموعه بزرگی در آن به‎عنوان یک صنعت است شکی در آن نیست و هم‎اکنون نیز نگاه به آن این‎گونه است زیرا در برگیرنده بهره‎برداری‎های انفرادی در حوزه‎های مختلف زراعت، باغداری، آبزی‎پروری، دامداری و غیره است.

دوم، مفهوم کشاورزی تجاری (صنعتی یا متمرکز) با صنعت کشاورزی کاملاً متمایز از هم بوده و در صنعت کشاورزی باید رویکرد کشاورزی تجاری (صنعتی) البته با لحاظ اثرات بیرونی منفی، حاکم شود تا تولید کشاورزی مفهوم اقتصادی جدی‎تری پیدا کند. برای شکل‎گیری کشاورزی صنعتی نیازمند زیرساخت‎های مختلفی از جمله نفوذ واقعی و کامل دانش در کشاورزی و تغییر ذهنیت مسئولین از کشاورزی است. همچنین، از الزامات آن عملیاتی‎سازی الگوی کشت و اقدام‎های جمعی است که هم‎اکنون با توجه به وجود تعداد زیاد بهره‎برداری‎های کشاورزی و سطح کوچک‎مقیاس فعالیت آن‎ها فراهم نیست.

سوم، الگوی کشت خود به مفهوم یک نظام‎نامه در حوزه  زنجیره تولید محصولات زراعی محسوب می‎شود و درصورتی‌که باغداری نیز به آن افزوده شود الگوی کشت مفهوم قوی‎تری پیدا می‎کند. در ساختار الگوی کشت مفاهیم عمیقی قرار گرفته است که از قوت‎های آن محسوب می‎شود و این‌که به‌صورت یک برنامه ایستا به آن نگاه نمی‎شود از مزیت‎های آن است. لذا از هر زاویه‌ای که به الگوی کشت نگریسته شود می‎توان آن را نظام‎نامه کشاورزی تلقی کرد. الگوی کشت می‎تواند با مدیریت نهاده‎ها و ستاده‎ها زیرساخت‎های شکل‎گیری کشاورزی صنعتی را فراهم آورد.
 

  پایگاه خبری - تحلیلی شعار سال، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین