پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۸۵۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
درآمد هنگفت و میلیاردی کارگزاری‌های بورس طی سه ماه گذشته، صرف چه اموری می‌شود که تأثیری در کیفیت خدمات ارائه‌شده آن‌ها ندارد.
شعار سال: چند ماهی است که بورس به یکی از داغ‌ترین و خبرسازترین بازار‌ها در کشور تبدیل‌شده است. هجوم سرمایه‌گذاران برای ایجاد بستری برای افزایش سرمایه تمام رکورد‌های بورس را جابجا کرده و این مسئله البته مشکلاتی را نیز به وجود آورده است.

از حدود ۶ ماه قبل که شاخص بورس روندی صعودی ادامه‌داری را شروع کرده است تا هم‌اکنون هم تعداد افرادی که وارد بورس شده‌اند و هم میزان سرمایه‌گذاری افراد در بورس به‌شدت رشد یافته است.

درآمد ۳۸۰۰ میلیارد تومانی کارگزاری‌های بورس طی ۳ ماه
آمار‌ها می‌گویند طی ۳ ماه اول سال ۹۹، روزانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بورس مبادله صورت گرفته است. حتی روز یک‌شنبه ۸ تیرماه ۹۹ بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان مبادله در بورس صورت گرفته که تمام اعداد و ارقام قبلی را پشت سر گذاشته و رکورد جدیدی از این باب زده شد.

اما دراین‌بین مشکلاتی در بورس وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. مشکلات بورس را می‌توان در ۴ حوزه فنی، ساختار مالی، مدیریتی و نرم‌افزاری خلاصه کرد. به‌عنوان‌مثال در حوزه نرم‌افزاری مشکلاتی که از جانب کارگزاری‌ها برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود که این مسئله به متضرر شدن آن‌ها منجر شده و تا حدود زیادی نارضایتی را در پی داشته است.

مشکلات نرم‌افزاری که برای کارگزاری آگاه طی یک هفته گذشته ایجاد شد، این سؤال را ایجاد کرد که دریافت کارمزد ۱.۴ درصدی از معاملات بورس خرج چه اموری می‌شود. کارگزاران، شرکت بورس، حق نظارت سازمان، شرکت سپرده‌گذاری، فناوری و مالیات هرکدام سهمی از این مبلغ می‌برند.

طی سه ماه اول سال ۹۹ که ۴۷ روز بورس باز بوده، حدود ۴۹۲ هزار میلیارد تومان ارزش مبادلات انجام‌شده بوده است. اگر این عدد را در ۰.۰۱۴ درصد ضرب کنیم میزان کارمزد دریافتی از سرمایه‌گذارانی که در بازار سهام معامله داشته‌اند، بیش از ۷۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. سهم کارگزاری‌ها حدود ۵۳ درصد مجموع کارمزد دریافتی یعنی معادل ۳۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

سهم سازمان بورس بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان، سهم حق نظارت سازمان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، سهم شرکت سپرده‌گذاری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان، سهم فناوری ۱۲۵ میلیارد تومان و سهم مالیات هم ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حال باید دید کارگزاری‌ها با این درآمد هنگفت چرا فکری به حال سیستم‌های نرم‌افزاری خود برای کارآمدسازی آن و کاهش مشکلات سرمایه‌گذاران نمی‌کنند. سازمان بورس و بخش نظارت بر کارگزاران این سازمان می‌بایست به این مسئله ورود کرده و علاوه بر شکستن انحصار فعلی که در اختیار تنها ۱۰۸ شرکت کارگزاری است، علاوه بر ایجاد رقابت میان کارگزارن آن‌ها را وادار به به‌روزرسانی سیستم‌های سخت‌افزاری خود کند.
البته نباید از مشکلات هسته معاملات نیز گذشت. طی روز‌های گذشته و هربار که بازار با رشد یا اصلاح مواجه بوده است، هسته معاملات توان پاسخگویی به سفارشات را نداشته و می‌توان گفت سازمان بورس نیز هنوز توانایی میزبانی از این‌همه سرمایه‌گذار را ندارد.
درآمدزایی چندمیلیاردی کارگزاری‌های بورس در ماه‌های اخیر
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آفتاب، تاریخ انتشار: 13 تیر 1399، کد خبر 659151، www. aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Sweden
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
0
واقعا شرایط بورس ایران هیجانی و غیر علمی داره پیش میره که با هیچ منطقی نمیشه تحلیلش کرد.فقط خدا کنه به ضرر مردم که سرمایه گذاری کردن تموم نشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین