پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۵۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
ادعا می‌شود که دو میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خانوار مرزنشین با جمعیتی حدودا هفت میلیون نفری (۸.۳ درصد جمعیت کشور) در ۱۷ استان مرزنشین کشور و به فاصله ۲۰ کیلومتری مرزها، زندگی می‌کنند؟ ادعا شده که با هدف افزایش تمایل به زندگی در مناطق مرزنشین، ارتقا امنیت و کاهش فقر، اقدام به تخصیص سهمیه‌ای برای این افراد شده است. هرچند مصوبه تخصیص سهمیه سال ۱۳۹۹ این افراد در چند روز پیش مصوب شد، اما سرنوشت طرح تحقیق و تفحص از طرح سهمیه سوخت مرزنشینان، همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
شعار سال: معاون اول رئیس جمهوری اصلاحیه مربوط به مصوبه تعیین سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان را ابلاغ کرد. به موجب این مصوبه، از ابتدای سال ۱۳۹۹، سهمیه کل سوخت نفت گاز تخصیصی به ساکنان روستا‌های مرزی مشمول این تصویب‌نامه، در سال، برابر ۴۵۰ (ماهانه برابر با ۵.۳۷) میلیون لیتر نفت گاز خواهد بود. سهمیه هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویب نامه، در سال حداکثر ۱۵۰۰ لیتر نفت گاز (مجموعاً در سقف مذکور) تعیین می‌شود.
اما از مجلس قبل، سوالات عدیده‌ای در خصوص واقعیت جمعیتی ادعا شده و مستقر در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز‌ها، نبود سامانه جامع برای ممانعت از حضور احتمالی برخی از افراد یا خانوار‌ها در سامانه استان‌های مرزی همجوار، شیوه فروش سهمیه‌ها و توزیع درآمد، عدم شفافیت کافی محل هزینه کرد منابع درآمدی اختصاص یافته به استان‌ها و ..، مطرح بوده و هست. سوالاتی که منجر به تهیه و تصویب طرح تحقیق و تفحص در خصوص سهمیه سوخت مرزنشینان شد.
ابلاغ سهمیه گازوئیل مرزنشینان و سرنوشت طرح تحقیق و تفحص؟
 
ابلاغ سهمیه گازوئیل مرزنشینان و سرنوشت طرح تحقیق و تفحص؟
متاسفانه از دو سال پیش، استانداری و سازمان دهیاری‌ها در بحث اختصاص سهمیه سوخت به مرزنشینان ورود کرده و آن را به دست گرفتند. «کارگروه مرکزی تبصره ماده ۲» که متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت کشور، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا و… است، بر نوع سوخت، مقدار آن و چگونگی فروش نظارت می‌کند .یک کارگروه در ذیل این کارگروه در استان ها مستقر شده‌اند. وزارت کشور به استناد مصوبه کار گروه مرکزی، تکلیف کرده که فروش سوخت باید به شکل متمرکز انجام شود. این در حالی است که کشورهای پاکستان و افغانستان هیچ مشکلی در خرید سوخت از تعاونی های مرزنشینان نداشته و تنها کشور ترکمنستان در این خصوص، اندکی مشکل ایجاد می کند.
منتشر انتشار توضیحات کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان این جریان که منجر به شفاف سازی بیشتر و پاسخگویی به افکار عمومی شود، هستیم.
 
 
پایگاه تحلیلی - خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین