پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹
اولین آسمان نمای دیجیتال استان گلستان به دست مخترع جوان گیلانی هادی بابایی در شهر گنبد ساخته شد.

شعار سال: این آسمان نما به قطر گنبد ۶.۵ متر و با ظرفیت ۶۰ نفر در هر سانس؛ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان ساخته شده و در روز پنج شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ به صورت رسمی افتتاح شد.

بابایی که سازنده دستگاه آسمان نما و طراح و مجری سالن آسمان نما در این پروژه بود دارای رتبه نخست مسابقات ساخت تجهیزات نجومی در ایران است و ساخت آسمان نمای دیجیتال کتابخانه مهرپویان شهر رشت را نیز در کارنامه خود دارد.

این در حالی است که با وجود چنین نخبگانی در استان گیلان رصدخانه رشت با گذشت چند سال هنوز به بهره برداری نرسیده است و حتی تلسکوب هم ندارد و آسمان نمای دیجیتال نیز که یکی از بخش های مهم این رصدخانه می باشد هنوز راه اندازی نشده و به بهره برداری نرسیده است.

در همین راستا مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: در سال‌های اخیر در بخش غربی شهر رشت مجموعه رصدخانه کوشیار توسط معاونت عمرانی شهرداری رشت در منطقه عینک احداث و در حدود ۳ سال است که با پیشرفت ۹۵ درصدی بنا و بدون تجهیزات تعیین شده مسکوت و غیرفعال رها شده است.

بررسی ها نشان می دهد مهمترین دلیل افتتاح نشدن رصد خانه رشت کمبود و اختصاص ندادن بودجه برای خرید وسایل مورد نیاز از جمله تلسکوپ پیشرفته جهت رصدهای دقیق و دستگاه آسمان نمای دیجیتال است.

هادی بابایی مخترع جوان گیلانی در همین خصوص گفت: یکی از دلایل اختصاص ندادن بودجه شاید این باشد که شهرداری رشت به این نتیجه رسیده است خرج کردن نزدیک به یک میلیارد تومان جهت خرید وسایل پیشرفته مانند تلسکوپ، مقرون به صرفه نیست زیرا با توجه به شرایط جوی گیلان و منطقه ای که رصد خانه در آن احداث شده است امکان بهره وری کامل وجود ندارد.

مبتکر جوان گیلانی افزود: البته می توان گفت آن ها اشتباه نمی کنند، زیرا خرید تلسکوپ پیشرفته و گران قیمت در حد ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان با توجه به شرایط آب و هوای گیلان و مکان رصد خانه که امکان رصد حرفه ای را در اکثر روزهای سال از منجمان سلب می کند به مانند رانندگی با یک ماشین پرسرعت در یک خیابان پر ترافیک است.

بابایی با بیان اینکه خطر تغییر کاربری رصدخانه رشت را تهدید می کند اظهار داشت: پیشنهاد من برای بخش آسمان نمای رصدخانه این است که به جای تغییر کاربری و همچنین هزینه های هنگفت بیاییم از توانایی های جوانان در داخل استفاده کنیم و به جای خرید دستگاه آسمان نما که می تواند تا ۲۰۰ میلیون تومان هم هزینه داشته باشد از نخبگان گیلانی بخواهیم این دستگاه را بسازند.

نخبه جوان گیلانی افزود: من می توانم دستگاه آسمان نما را حداقل با نصف قیمت مدل خارجی آن بسازم و حتی تا ۳ سال هم به صورت تضمینی قول گارانتی تعویض و تعمیر می دهم.

وی با تاکید بر اینکه می توان گفت نظر شهرداری در خصوص عدم خرید تلسکوپ گران قیمت درست است اظهار کرد: پیشنهاد من این است که به جای خرید یک تلسکوپ گران قیمت و ایستا که نمی توان استفاده کامل از آن کرد، یک تلسکوپ پیشرفته و قابل حمل خریداری شود که هم عموم جامعه بتوانند در رصدخانه از آن استفاده کنند و هم منجمان بتوانند جهت رصدهای حرفه ای آن را به مکان مناسب منتقل کنند.

بابایی در پایان اظهار داشت: از کارشناسان محترم کانون پرورشی فکری کودکان استان گیلان به خصوص خانم جاوید و مدیر کل محترم این کانون آقای پورحسن بابت معرفی بنده جهت ساخت آسمان نمای استان گلستان تشکر می کنم.

گزارش تصویری ساخت آسمان نمای دیجیتال توسط نخبه گیلانی هادی بابایی که مسئولیت کلیه مراحل ساخت و ساز از کندن پی تا نصب دستگاه آسمان نما بر عهده وی بوده است را می توانید در ذیل مشاهده کنید و از خود بپرسید که آیا وقت آن نرسیده است به استعداد های داخلی بها بدهیم و از ظرفیت جوانان استفاده کنیم.








با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی 8 دی خبر، تاریخ انتشار 14 شهریور 95 ، کد مطلب: 139378:www.8deynews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
0
0
گیلان بشکل تاریخی دچار مشکل فرار مغزها است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین