پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
اداره‌ی کل اوقاف و امور خیریه‌ی گیلان پس از شش روز به سخنان اخیر امام جمعه‌ی موقت رشت درباره‌ی عملکرد این اداره کل واکنش نشان داد.

شعار سال: متن کامل جوابیه‌ی اداره کل اوقاف و امور خیریه‌ی گیلان به سخنان اخیر امام جمعه‌ی موقت رشت در خطبه‌های انتقادی هفته‌ی گذشته نماز جمعه رشت به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اخیرا حجت الاسلام عبدالله زاده امام جمعه موقت شهرستان رشت انتقاداتی را نسبت به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه گیلان ابراز نمودند و اداره کل اوقاف و امورخیریه استان گیلان جوابیه ای را پیرامون سخنان امام جمعه موقت شهر رشت در خطبه های نماز جمعه مورخ۱۲/۰۶/۱۳۹۵به رسانه ها ارسال نموده است که در ادامه می خوانیم:

"انما یعمر مساجد الله من امن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاه و اتی الزکاه و لم یخس الا الله فعسی اولئک ان تکونوا من المهتدین

مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می کنند و زکات می دهند و جز از خدا نترسیده اند.امید است آنان از هدایت یافتگان باشند. (سوره التوبه آیه ۱۸)

از بیانات مقام معظم رهبری :

"دستگاههای مختلف در قوای ۳ گانه باید حیثیت ، شخصیت و حدود قانونی هم را حفظ کنند و همدیگر را تضعیف نکنند که متاسفانه گاهی در گوشه و کنار ، چیزهایی در این زمینه دیده می شود ، البته به گمان زیاد ناشی از غفلت است اما باید توجه داشت که این غفلتها بسیاری از اوقات مورد استفاده دشمنان قرار می گیرد .مسئولان و روسا مراقب باشند یکدیگر را تضعیف نکنند ، وظایف قانونی یکدیگر را مورد اهانت قرار ندهند و کارهای قانونی یکدیگر را زیر سوال نبرند.”

تریبون مقدس نماز جمعه جایگاهی برای دعوت مسلمین به تقوی و ایجاد انس و الفت و تعامل و همدلی و همراهی آحاد جامعه و مسئولین می باشد . شایسته و بایسته است قبل از ایراد سخن در خصوص مساله و مشکل خاص ، به صحت و سقم موضوع و جوانب آن کاملا آگاهی داشته باشیم.

مدتی است در برخی از محافل در خصوص بقعه متبرکه و مسجد خواهر امام رشت مباحثی ( چه در تایید و چه در نقد) مطرح می شود هر چند بیشترین بازتاب آن تقدیر و تشکر از عملکرد اوقاف بوده است اما متاسفانه مدتی است حجت الاسلام آقای عبداله زاده پاشاکی امام جمعه موقت رشت عملکرد اداره اوقاف را غیرمنصفانه نقد می نماید . ایشان در نمازجمعه مورخه ۱۲/۶/۹۵ مطالبی را در خطبه ها ایراد داشتند که بسیار جای تعجب دارد از تریبون نمازجمعه که جایگاهی مقدس است مطالبی خلاف واقع عنوان شود . بهتر بود آقای عبداله زاده یک بار هم که شده جهت زیارت بقعه خواهر امام(س) مشرف می شدند و از نزدیک پروژه های بقعه و مسجد خواهر امام را مشاهده و بعد اظهارنظر می کردند. شایسته نیست از تریبون نمازجمعه ، ارگانی که زیر نظر مقام معظم رهبری مشغول به فعالیت می باشد که کلیه امورات آن توسط نماینده مقام معظم رهبری و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدی در خصوص نحوه اداره موقوفات و بقاع متبرکه در کل کشور انجام می گیرد و ملاک ، نظر شرعی و قانونی ایشان در این امورات می باشد را اینچنین با اطلاعات غیرواقع و نادرست مورد عتاب و خطاب قرار دهند.

این اداره کل برابر وظایف ذاتی و قانونی خود و جهت تنویر افکار عمومی به ناچار مواردی از تخلفات انجام شده در مجموعه خواهر امام را عنوان می دارد که البته در محاکم قضایی این تخلفات در حال رسیدگی می باشد و بعضا تا به الان منجر به صدور رای به نفع بقعه متبرکه خواهر امام گردیده است .

آقای عبداله زاده در سخنانی که اسباب حیرت است از تخریب مسجد «خواهر امام» صحبت کرده اند که احتمالا منظورشان تعویض درب و پنجره های فرسوده مسجد و نصب درب بازشو جهت استفاده بهینه از فضای مسجد و بقعه در مراسم های ویژه که با استقبال جمعیت زیادی همراه می باشد بوده است .

احتمالا امام جمعه موقت رشت این اقدامات را از نزدیک ندیده اند که اینچنین موضوع را تخریب و خلاف شرع و قانون تلقی می کنند .

حال به بعضی از اقدامات غیرقانونی که درگذشته در مجموعه خواهر امام صورت گرفته است اشاره می کنیم و متعجبیم که جناب آقای عبداله زاده چرا نسبت به اقدامات گذشته موضع نگرفته و تلقی خلاف شرع و قانون نکردند.

آقای عبداله زاده ؛ آیا هنگامی که افرادی بدون هیچگونه مسئولیت قانونی ، زیرزمین مسجد را تبدیل به آشپزخانه کردند و آن را اجاره دادند و مشخص نشد اجاره بهای به دست آمده به کجا رفت ، این خلاف شرع نبود ؟ ، آیا زمانی که فضای مسجد را به عنوان دفتر برای خود جدا کردند و میز و دستگاه و صندلی در انجا مستقر کردند ، این خلاف شرع نیست ؟ آیا هنگامی که قسمت مسجد مربوط به خواهران را پارتیشن بندی کردند و امورات دفتری را انجام دادند آیا خلاف شرع نشد ؟ یا وقتی که بدون اذن بر روی زمین بقعه و مسجد «خواهرامام» ، اقدام به ساخت ۷ باب مغازه کردند و به هیچ ارگانی هم پاسخگو نیستند که درامد حاصله از این مال الاجاره ها کجا هزینه می شود ، خلاف شرع صورت نگرفت ؟

حال توجه حضرتعالی را به استفتاء شماره ۲۰۸ از مقام معظم رهبری که در ذیل می آید جلب می نماییم:

استفتاء

با توجه به اینکه اداره اوقاف مسئولیت درآمد زیارتگاهها و مغازه های مساجد را به عهده دارد آیا هیات امنای مسجدی می تواند وجود مغازه های مسجد را کتمان نموده و به اطلاع اداره اوقاف نرساند و بدون هماهنگی با اوقاف درآمد حاصله را خرج نماید ؟

بسمه تعالی

امر وقف با متولی شرعی آن است و غیر متولی حق دخالت ندارد.

نظر به مطالب مطروحه فوق و استفتای مقام معظم رهبری اداره اوقاف و امور خیریه هیچگاه در قبال تضییع حقوق موقوفات سکوت نکرده و نخواهد کرد و این مخصوص حرم مطهر خواهرامام(س) نبوده و نیست .

آیا تصرف واحدهای تجاری پرورشگاه مژدهی رشت توسط بعضی از افراد ذی نفوذ که واقف محترم درآمد آن را برای ایتام این پرورشگاه وقف نمود و آیا این تصرف خلاف شرع و خلاف قانون نبوده است؟ اوقاف با شجاعت مثال زدنی برابر مقررات و اختیارات قانونی نسبت به تخلیه آن اقدام نموده کمااینکه پیش بینی هرگونه هجمه ای علیه اوقاف می شد .

آقای عبداله زاده از شما سوال می کنیم زمانی که مبلغی از طرف خیرین جهت ساخت و ساز مجموعه خواهرامام اهدا می شود آیا نباید این پول در همان جا هزینه شود ؟ آیا خلاف شرع نیست این مبلغ را بدون توجه به نیت اهدا کننده ، در موضوعی دیگر هزینه کرد؟ مزید استحضار اینکه فقط در یک مورد برابر مستندات موجود ، فرد خیری مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بایت ساخت و ساز پروژه خواهر امام اهدا می کند ولی اصلا مشخص نیست که این رقم اهدایی چه شد و چه سرنوشتی پیدا کرد ، آیا در اینجا شرع و قانون رعایت شد ؟

آقای عبداله زاده همه موارد ذکر شده خلاف شرع است که در بسیاری از این موارد ، فتاوای صریح مقام معظم رهبری خلاف شرع بودن آنها را صحه می گذارد و توصیه می شود کتاب استفتائات باب وقف مقام معظم رهبری را مطالعه فرمایید.

چرا بعد از اینکه اداره اوقاف دست این افراد را از مطامع و فرصتهایی که از کنار مسجد «خواهرامام» برای خود فراهم کرده بودند کوتاه نمود شما فریاد برمی دارید خلاف شرع و قانون است ! آیا جز این است که این اخبار و اطلاعات ، خلاف واقع بوده است.

حتماً ایشان استحضار دارند برابر قوانین و ساز و کارهای تعریف شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران متولی و مسئول پیگیری امور مربوط به ساماندهی ، ساخت و ساز ، احیاء ، تعمیر و تجهیز مساجد ، سازمان اوقاف می باشد پس در این مقوله خلاف قانون صورت نگرفته است. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان تا به الان نسبت به این نقدهای غیرمنصفانه سکوت کرده است ولی با توجه به حمایت مردم از اقدامات صورت گرفته در آستان مقدس خواهرامام رشت و اینکه خواستار ان شدند خلاصه ای از اقدامات انجام شده را برای آگاهی عموم بیان نماییم خلاصه ای از عملکرد اوقاف بدین شرح ارائه می گردد :

به عنوان نمونه در طی هفت الی هشت ماه اخیر حدود مبلغ ۵ میلیارد ریال از محل نذورات بقعه و کمک های خیرین و اعتبارات دولتی استان و شهرداری رشت در جهت مرمت و بازسازی و کف سازی و آینه کاری مسجد و بقعه هزینه گردیده است.

در آخر مجددا تاکید می گردد هیچ تخریبی در مسجد خواهر امام صورت نگرفته است و این اداره کل تنها به جای درب فرسوده ، درب حایل چوبی باز شو نصب نموده است که جای بسی تعجب است که ان کار خلاف شرع و خلاف قانون تلقی شده است .

جناب آقای عبداله زاده در موارد مشابه ای چون الحاق مسجد محمدیه قم در حرم حضرت معصومه (س) به شبستان امام خمینی (ره) متصل شده است خلاف شرع می باشد؟ آیا مساجد متصل به حرم حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه و مشاهد مشرفه در سطح کشور خلاف شرع می باشد؟

این اداره کل قضاوت درباره عملکرد خود را به افکار عمومی می سپارد و امید دارد برابر نظر صریح مقام معظم رهبری ، در همه موارد قانون ، همواره فصل الخطاب قرار گرفته و همه به قانون تمکین نمایند. امیدواریم این پاسخ ، پایانی بر این نقدهای غیرمنصفانه باشد تا این اداره کل ناگزیر نگردد جزییات بیشتری را به همراه مستندات جهت تنویر افکار عمومی ارائه نماید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی 8 دی خبر، تاریخ انتشار 18 شهریور 95 ، کد مطلب: 141242:www.8deynews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
کی چی؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین