پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان گفت: وقف خردمندانه وهوشمندانه باید در جامعه ترویج شود، زیرا مردم جامعه با آن ارتقا می‌یابند و صدقه جاریه شدن این اموال و املاک برای آن‌ها، عینیت بیشتری می‌یابد. جلوی افرادی که تلاش می‌کنند موقوفات را از بین ببرند و موقوفه خواری کنند و از عینیت خود خارج نمایند، می‌ایستیم و اصلا در این خصوص تعارف نداریم.
شعار سال: وقف موضوع بسیار مهم، اساسی، تاثیرگذار و حلال مشکلات درحوزه‌های مختلف زندگی مادی ومعنوی انسان‌ها است و کسانی که در راه ترویج قرآن و معارف اسلامی و رفع هرنوع نیاز مشروع بشری وقف می‌کنند، ضمن اینکه در پیشگاه الهی اجر و ثواب اخروی خواهند داشت، در بین بهره‌مندان موقوفات نیز دارای احترام و مشمول دعایشان قرارخواهند گرفت. همچنین اسباب رونق معنویت و و ایجاد فضای همدلی وهمراهی ومهربانی و... در جامعه می‌شوند

در اسلام به اهمیت وقف و توجه به موقوفات بسیار تاکید شده است؛ بنابراین اهمیت وقف و لزوم احیای موقوفات امری ضروری به نظر می‌رسد.

وقف را می‌توان از تمدن‌سازترین معارف دینی تأکید شده در اسلام نام برد که آثار و برکات بسیاری را به همراه دارد. سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور، وظیفه حفظ و حراست، احیا و توسعه و دفاع از موقوفات و ترویج فرهنگ وقف را بر عهده دارد. اما تا قبل از دهه هشتاد، حضور کمرنگ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در رسانه‌ها برای ترویج وقف و هدایت واقفین برای نیات بروز، موجب گلایه افکار عمومی بوده است. اگر چه بعدا به ویژه در دوران حضور حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تحولات شگرفی در تغییر رویکرد آن سازمان به سمت اقتصادی و بهره وری بیشتر، تجاری سازی، توسعه دانش بنیانها، امنیت غذایی، زراعت، درختکاری، پرورش دام و طیور و ماهی و ... صورت گرفته است، اما مردم کشور از نتایج و خدمات وقف در عرصه‌های گوناگون مطلع نیستند و اگر با استفاده از ظرفیت حوزه رسانه (گفتاری و شنیداری، نوشتاری، فضای مجازی و.) این اطلاع رسانی صورت نگیرد و مردم مطلع نشوند، موفقیتی در کار نخواهد بود.

به نظر می‌رسد سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در موضوع فرهنگ سازی وقف در رسانه‌ها اهتمام خیلی کمی دارد و این موضوع کاملا ملموس ومشهود است و باید یادآور شد تلاش در عرصه احیای موقوفات، ادای امانت است و یکی از راه‌های احیای موقوفات و ترویج سنت پسندیده وقف، استفاده از ظرفیت رسانه هاست.

رسانه‌ها می‌توانند با تولید محتوا‌هایی در راستای ترویج فرهنگ وقف، نقش بسیار مهمی را در توسعه این فرهنگ ایفا کنند تا مردم به این سنت روی بیاورند و به طور صحیح وقف کنند تا فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود.

عدم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در ترویج وقف این موضوع را در اذهان عمومی تداعی می‌کند که صیانت و نگهداری از موقوفات کاری آسان و راحت است که با استفاده از درآمد موقوفات و نذورات بقاع متبرکه، خودبخود در حال انجام است و در برخی مواقع باعث شیطنت‌ها برای زیرسئوال بردن خدمات پرسنل و مدیران اوقاف و امور خیریه در کشور می‌شود، در حالیکه رسیدگی به امور وقف مسئولیتی خطیر و بسیار بزرگ است.

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به دستاورد‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در دوران مدیریت حجت الاسلام ستار علیزاده و مجموعه همکاران وی است. می‌توان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان را از مدیران انگشت شمار انتقاد پذیر در گیلان عنوان کرد که در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوست.

وی در احیای موقوفات با کسی تعارف ندارد و تاکید می‌کند هر اندازه عمل به وقف بیشتر شود، اعتماد مردم بیشتر و استقبال آنان زیاد می‌شود و مردم باید عمل به وقف را ببینند تا اعتمادشان به این نهاد زیاد شود. علیزاده در اجرای نیات واقفین، موی سفید را از ماست بیرون می‌کشد تا این امانت در جای خود باشد.

حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در یک گفتگوی اختصاصی خاطر نشان کرد: وقف برای جامعه موجب برکت وعزت و در خدمت آن‌ها است و یک نوع سرمایه گذاری برای آخرت می‌باشد.

علیزاده اضافه کرد: باید به واقفان آموزش داد که بهتر است طوری وقف کنند که دست بهره برداران را برای استفاده‌های به روز باز بگذارند و در واقع نیاز‌های روز جامعه را درنظر بگیرند و براساس آن نیازها، وقف کنند.

این مقام مسئول افزود: وقف خردمندانه وهوشمندانه باید در جامعه ترویج شود، زیرا مردم جامعه با آن ارتقا می‌یابند و صدقه جاریه شدن این اموال و املاک برای آن‌ها، عینیت بیشتری می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه وقف باید در راستای نیت واقف مصرف شود، تاکید کرد: جلوی افرادی که تلاش می‌کنند موقوفات را از بین ببرند و موقوفه خواری کنند و از عینیت خود خارج نمایند، می‌ایستیم و اصلا در این خصوص تعارف نداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان خاطرنشان کرد: ساماندهی و توجه به امور موقوفات از انتظارات مردم است و در این مسایل باید بسیار حساس بود تا این امانت در جای خود قرار گیرد، زیرا وقف اقتصاد جامعه را احیا نموده و نفع عمومی ایجاد می‌کند.

علیزاده ضمن اینکه به همکاران خود تاکید می‌کند برای احیای موقوفات اهتمام جدی داشته باشند، اذعان داشت: وقف در ۱۴۰۰ سال اخیر، یکی از مهمترین سنت‌های حسنه اقتصادی بوده و ابزاری مهم برای محرومیت زدایی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه تصریح کرد: سمت و سوی و رویکرد اوقاف و امور خیریه کشور با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی ریاست محترم سازمان بسمت کارآفرینی، تجاری سازی و تولید تغییر کرده که در این راستا شاهد مولدسازی موقوفات در استان گیلان با هدایت ورهبری ایشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید واقفین و خیرین ارج نهاده شوند، گفت: اعتقاد داریم که واقفین، خیرین، متولیان، مروجین وقف، اعضای هیات امنا و ... باید در مراسمی شایسته تقدیر شوند، اما متاسفانه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی نتوانستیم آن طور که باید از آنان تجلیل کنیم.

علیزاده در پایان ساخت ۷ گنبد به متراژ ۱۰۶۰ متر مربع به ارزش حدود ۲ میلیارد تومان، افتتاح پروژه عمرانی در قالب بقعه، شبستان، تربت خانه سردرب، نماکاری، وضوخانه و سرویس بهداشتی به تعداد ۴ پروزه با مساحت بیش از ۴ هزار متر مربع به ارزش حدود ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، پروژه تجاری ۵ واحد صومعه سرا به ارزش ۳ میلیارد تومان، کلنگ زنی ۵ پروژه در قالب احداث پروژه ۸ واحدی و تجاری ۱۶ واحدی، پروژه پرورش ماهی در ۴ هزار متری و تولید ۱۵ تن ماهی سردابی سالانه با ایجاد بیش از ۷ نفراشتغال، شروع درختکاری به تعدادبیش از ۵۰۰۰۰ اصله دراراضی موقوفات وبقاع متبرکه، صدور سند برای ۱۲۰۰ هکتار اراضی وقفی در طول یکسال، کشف دو موقوفه جدید، برگزاری ۱۵۷۰ برنامه فرهنگی، کمک ۲۲ میلیارد تومانی به بقاع متبرکه، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی کار یدی بصورت کارگری برای ساخت و ساز، ۱۷ هزار متر تکمیل پروژه عمرانی، نیمه تمام، توسعه بازسازی در بقاع متبرکه با ۳۳ میلیارد تومان اعتبار، پیگیری ثبت اسناد رسمی موقوفات و رفع اختلافات با سازمان‌ها وهزینه قریب ۴۰ میلیاردتومانی درمبارزه با ویروس منحوس کرونا (از ابتدا تاکنون)، تعداد ۴۳ موسسه و تشکل قرآنی مردم نهاد در بحث واگذاری امور آموزشی و ترویجی قرآنی در بقاع و اماکن متبرکه با اوقاف گیلان در سال جاری تفاهم نامه دارند، بوسیله مراکزافق و ادارات تابعه از محل نذورات بقاع متبرکه و اجرای نیات واقفین از محل خیرات و مبرات، نشرمعارف اسلامی و تبلیغات مذهبی، برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم با حضور ۱۲۰۰ نفر، برگزاری بیش از ۲۰۰ محفل انس با قرآن کریم حضوری، برگزاری بیش از ۱۰۰ کرسی تلاوت، برگزاری بیش از ۱۰۰ کلاس مفاهیم و تفسیرقرآن، راه اندازی وفعالسازی ۵۵ مرکزافق، راه اندازی ۹ مرکز شمیم خدمت دربقاع متبرکه، راه اندازی وایجاد ۷ وقف جدید، برگزاری نمایشگاه شمیم خدمت در ۹ بقعه متبرکه وارائه وفروش محصولات سنتی و دست ساز توسط مجاورین بقعه برای کمک به اقتصاد خانواده‌های بی بضاعت را از جمله اقدامات اوقاف و امور خیریه استان گیلان عنوان کرد.

گفتنی است اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان تلاش می‌کند فرهنگ وقف را به درستی در جامعه ترویج کند و به مردم بشناساند و وظایف خود را به خوبی در حراست از موقوفات انجام دهد؛ بنابراین باید اذعان داشت تلاش اوقاف و امور خیریه استان گیلان در احیای موقوفات، قابل تحسین و شایسته تقدیر است.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی اسرار امروز، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۹۲۴، www.asraremrooz.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین