پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
طی هفته گذشته انفجار کلینیک درمانی سینا حادثه آفرید که این واقعه منجر به جان باختن ۱۹ تن از هموطنان‌مان شد. پس از بررسی علل و عوامل بروز این حادثه، اذهان مجدد به ایمنی ساختمان‌های پایتخت مشغول شد.
شعار سال:محمدمهدی تندگویان ضمن انتقاد از وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر تهران، روابط را در برخورد با ساختمان‌های ناایمن دخیل دانست و از عدم وجود ایمنی و پایان کار برخی مراکز درمانی و دانشگاهی پایتخت خبر داد.
 
 محمدمهدی تندگویان، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به ناایمن بودن برخی ساختمان‌های تهران گفت: اماکن بسیاری در تهران که اتفاقا عمومی بوده و به مردم خدمات ارائه می‌دهند ناایمن هستند برای مثال مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که اتفاقا باید مأمن مردم در هنگام بحران‌ها و حوادث باشند اما خودشان ناایمن هستند و جان مردم را به خطر می‌اندازند.
 
نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شورای اسلامی شهر چهارم حداقل ۵ بار با شهرداری، وزارت بهداشت و درمان و نهادهای دیگر مکاتبه کردم که مشکل ساختمان‌های ناایمن حل شود. متاسفانه اکثر ساختمان‌های ناایمن، ساختمان‌های عمومی و خدماتی هستند و قابلیت خرید و فروش ندارند.
 
تندگویان گفت: ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دانشگاه‌ها، سینماها، فرهنگسراها و...  را نه می‌توان آنها را خرید و فروش کرد و نه برای‌شان برنامه‌ریزی داشت چراکه پایان کار ندارند.
 
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تخلف برخی پیمانکاران عنوان کرد: پیمانکاران این‌گونه ساختمان‌ها، از آنجایی که می‌دانند نیاز به پایان کار ندارند، اخطارهای کمیسیون ماده ۱۰۰ را نادیده می‌گیرند و به کار خود ادامه می‌دهند که این جای نگرانی دارد و آسیب‌هایی را بیشتر در اماکن عمومی نشان می‌دهد.
 
او به ناایمن بودن ساختمان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰ درصد از سازه‌های دولتی شهر تهران ناایمن هستند و از ایمنی و تجهیزات لازم برخوردار نیستند.
 
تندگویان افزود: تعدادی از این ساختمان‌ها مصادره‌ای هستند و یا به ادارات دولتی یا مکان عمومی تبدیل شدند که مردم در حال استفاده از آنها هستند اما هیچ‌کسی به اینکه این ساختمان‌ها عمرشان به سر آمده توجه نمی‌کند و پاسخگو نیست.
 
نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه کلینیک سینا گفت: حادثه‌ای که در کلینیک سینا اطهر رخ داد به دلیل ناایمن بودن ساختمان بود تمام نگرانی ما هم همین است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از آنجایی که قابل خرید و فروش ندارند، پایان کار نمی‌گیرند و چون پایان کار ندارند قطعا در حین ساخت، ایمنی را رعایت نکرده و اصلا نمی‌توان تضمینی داد که این ساختمان‌ها ایمن هستند یا خیر که البته صد در صد آنها فاقد تجهیزات و ایمنی لازم هستند چراکه بازرسی از آنها صورت نگرفته است.
 
تندگویان با اشاره به راه حل رفع این معضل تاکید کرد: ما به قدر کافی قانون داریم اما موضوع این است که باید روابط کنار گذاشته شود برای مثال اگر قرار است بیمارستانی به ایمنی و پایداری سازه برسد تا برای آن پایان کار صادر شود، شاید نزدیک ۲ ماه تعطیل شود بنابراین همانطور که ما با مردم عادی رفتار می‌کنیم و جلوی ساختمان آنها نیوجرسی و بلوک می گذاریم تا موارد ایمنی را لحاظ کنند درخصوص این بیمارستان‌ها هم باید همین کار را انجام دهیم.
 
او افزود: برای جلوگیری از حوادث ساختمان‌های ناایمن هیچ نیازی به ورود مجلس برای قانونگذاری نیست چون به اندازه کافی قانون وجود دارد، برخورد قهری با حمایت قوه قضائیه، از بین بردن روابط و ایجاد ضوابط تنها راه حل از بین بردن این مشکل است.
 
تندگویان ادامه داد: ساختمانی که ناایمن است باید پلمب شود تا موارد ایمنی در آن اعمال و خطرات احتمالی رفع شود.
 
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: به یاد دارم چندسال پیش قاطع و محکم مقابل مجمتع فردوسی، که متولی آن بخش خصوصی بود، ایستادیم و تا ایمنی‌های لازم را اجرایی نکردند اجازه بازگشایی ندادیم و در این مدت ۳ سال صاحب آن میلیاردها تومان مجبور شد هزینه کند اما وظیفه ما این بود که جلوی ساخت ساختمان ناایمن را بگیریم و ایمنی جان مردم را تامین کنیم.
 
او افزود: از آنجایی که کمبود قانون نداریم، شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند و در این کار ضابط قضائی هم باید او را همراهی کند تا با از بین رفتن روابط دولتی،  پرونده ساختمان‌های ناایمن در تهران بسته شود.
 
تندگویان اظهار کرد: بررسی ایمنی ساختمان‌ها اصلا زمان بر نیست و شهرداری می‌تواند ناحیه به ناحیه این کار را انجام دهد برای مثال در این ۵ ماه که سینماها تعطیل بودند، می‌توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و ایمنی آنها را مورد سنجش قرار دهیم و تنها به سینمایی که ایمنی سازه را اخذ کرده بود اجازه فعالیت پس از کرونا می‌دادیم چراکه برخی از سینماهای ما باید تخریب شوند و هیج امیدی به تعمیر آنها نیست.
 
او با اشاره به تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی گفت: کلینیک سینا اطهر یک ساختمان مسکونی بود که تغییر کاربری داده و تبدیل به یک مکان عمومی برای مردم شده بود بنابراین شهرداری می‌توانست یا آن را پلمپ کند و به کاربری مسکونی برگرداند که مالک آن باید دنبال پایان کار می‌رفت یا اینکه تغییر کاربری را تثبیت می‌کرد و با پلمب آن مالک را مجبور به ایمن سازی ساختمان می‌کرد بنابراین اینکه شهرداری بگوید نمی‌توانم پلمب کنم، هیچ معنایی ندارد.
 
نایب رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات سازه‌ای در برخی دانشگاه‌ها و ارگان‌ها گفت: وضعیت برخی از دانشگاه‌های ما در ایمنی سازه اصلا خوب نیست. عمر مفید اکثر سازه‌های دانشگاه تهران به پایان رسیده و هیچکسی نیست که آنها را پایش کند حتی اگر تجهیزات آتش نشانی هم نصب شود بر روی سازه قدیمی رخ داده است.
 
تندگویان در خصوص عدم امکان ورود به ساختمان‌ها از سوی شهرداری عنوان کرد: شهرداری می‌تواند دور تا دور دانشگاه تهران را ببندد و از مسئولین دانشگاه بخواهد با آنها همکاری کنند و داخل ساختمان مورد بازرسی قرار گیرد در غیر اینصورت در دانشگاه تهران را ببندد.
 
او تصریح کرد: اگر شورای شهر تهران و شهرداری می‌خواهند همت کند بهترین فرصت است تا به واسطه کرونا دانشگاه‌ها، سینماها، بازار تهران، ساختمان‌های تجاری و... که تعطیل هستند و کمترین بازدیدکننده را دارند، مورد بازرسی قرار دهد.
 
تندگویان در پایان گفت: همانطور که شهرداری به محض عدم پرداخت عوارض ساختمان‌ها را پلمب می‌کند و جلوی آنها بلوک می‌گذارد در این مواقع هم که پای جان مردم درمیان است باید با همین جدیت برخورد کند.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری اعتماد آنلاین  ،تاریخ انتشار:  16 تیر 1399،کدخبر: 417241 ،www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین