پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۱۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
 با حکم دادگاه عالی اداری ترکیه، مصوبه هیئت دولت این کشور در نیمه نخست قرن گذشته میلادی مبنی بر تبدیل یک بنای تاریخی از مسجد به موزه لغو شد.
شعار سال: دادگاه عالی اداری ترکیه با صدور حکمی، مصوبه هیئت دولت این کشور در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۳۴ میلادی مبنی بر تغییر کاربری بنای تاریخی «ایاصوفیه» در بخش اروپایی شهر استانبول از مسجد به موزه را لغو کرد.

دادگاه عالی اداری ترکیه پنج شنبه هفته گذشته گفته های طرف های ذی ربط در پرونده دادخواست یک جمعیت فعال در زمینه حفاظت از اوقاف تاریخی برای لغو مصوبه هیئت دولت این کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی را شنیده و در پایان رسیدگی به پرونده نیز شعبه دهم دادگاه تصمیم گرفت مصوبه مذکور مبنی بر تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه را لغو کند.

دادگاه مذکور در این باره خاطر نشان ساخته که ایاصوفیه در مالکیت بنیاد وقف «سلطان محمد فاتح» بوده و به عنوان مسجد در اختیار جامعه گذاشته شده در حالی که با همین عنوان نیز در سند به ثبت رسیده و این مسئله غیر قابل تغییر است.

در حالی که بر اساس سند بنیاد وقف سلطان محمد فاتح٬ استفاده از ایاصوفیه با عنوانی غیر از مسجد یا تغییر کاربری آن از نظر قانونی امکان پذیر نیست، دادگاه عالی اداری ترکیه تاکید کرده که مانع تراشی در برابر استفاده از اموال غیر منقول و حقوق متعلق به این بنیاد که در اختیار عموم گذاشته شده، غیر قانونی است.

این در حالی است که پیشتر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی در ایاصوفیه در سالگرد فتح استانبول، از اتخاذ تدابیری برای تغییر کاربری این بنای تاریخی و تبدیل دوباره آن از موزه به مسجد خبر داده بود.

لازم به ذکر است که ایاصوفیه در دهه ۳۰ قرن ششم میلادی و در دوره امپراتوری «بیزانس»، به دستور امپراتور «ژوستینین یکم»، به عنوان کلیسای مسیحیت شرق ساخته شد و برای ۹ قرن یک کلیسای جامع مسیحی بود با این حال به دنبال فتح استانبول به دست امپراتوری «عثمانی»، سلطان «محمد دوم» ملقب به «محمد فاتح» دستور داد تا این بنای تاریخی را به مسجد تبدیل کنند و در نتیجه آن نیز، برای نزدیک به پنج قرن محل اقامه نماز مسلمان شد.

این بنای تاریخی که به عنوان بخشی از میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده، پس از اعلام تاسیس جمهوری ترکیه به رهبری «مصطفی کمال» ملقب به «آتاتورک» نیز به موزه تبدیل شد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده جایی که یکی از پربازدیدترین اماکن توریستی این کشور به شمار می رود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر 971021،  fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
0
چقدر به بناها و تاریخشون اهمیت میدن و همین ها رو برای جذب توریست و ایجاد درآمد استفاده میکنند . کاش مسئولان ما هم بیشتر به بناهای تاریخی ارزش می گذاشتند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین