پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
در کنار زبان کُردی، معماری این استان هم در ایران کم نظیر بوده و با توجه به ویژگی های جغرافیایی به بهترین شکل ممکن فضای زیستی خود را تامین کرده و بدون بهره گرفتن از امکانات بیرونی فقط با ذوق مردم اقتدار خود را به نمایش گذاشته است
شعارسال: عبدالمحمد زاهدی شامگاه شنبه در آیین افتتاح هفته فرهنگی کردستان در منطقه آزاد انزلی استان گیلان افزود: اقوام ایرانی نیازمند شناخت متقابل هم هستند و برگزاری هفته های فرهنگی در کنار هم افزائی وحدت ملی موجب اقتدار فرهنگی و هنری کشور در عرصه های مختلف ملی و بین المللی می شود.

وی با بیان اینکه برای شناخت بهتر اقوام ایرانی باید فرهنگ، هنر و منطقه کردستان را نیز شناخت اضافه کرد: فرهنگ و هنر ایران از مجموعه قوم های مختلف تشکیل یافته و در این بین کردها اصیل ترین قوم آریائی هستند.

زاهدی گفت: استان کردستان دارای شخصیت های فرهنگی و هنری بزرگی است و ابراهیم یونسی از مترجمان بزرگ کشور از جمله این فرهیختگانی هستند که همواره برای اعتلای فرهنگی ایران تلاش کرده اند.

وی اضافه کرد: غنا و گستردگی کردستان در بین استان های کشور کم نظیر است و امکانات گردشگری این استان آماده پذیرائی از همه مردم ایران در فصل های مختلف سال است.

استاد هنرهای نمایشی ایران نیز در این آیین گفت: کردستان از نظر داشته های طبیعی غنی ترین منطقه ی سرزمین کشور است اما جغرافیای طبیعی تنها معرف آن نیست.

قطب الدین صادقی افزود: زبان کردی از جمله زبان های کهن با قدمت چند هزار ساله ایران و یکی از افتخارها ایران اسلامی و استان فرهنگی کردستان است.

وی اضافه کرد: در کنار زبان کُردی، معماری این استان هم در ایران کم نظیر بوده و با توجه به ویژگی های جغرافیایی به بهترین شکل ممکن فضای زیستی خود را تامین کرده و بدون بهره گرفتن از امکانات بیرونی فقط با ذوق مردم اقتدار خود را به نمایش گذاشته است.

این دانش آموخته هنرهای نمایشی دانشگاه سوربن در ادامه از موسیقی کردستان به عنوان یک هنری منحصر به فرد یاد کرد و گفت: این هنر حامل ویژگی های جغرافیایی و باورهای دینی مردم این خطه است.

وی افزود: موسیقی کردستان هنری راز آلود است و در بطن خود بسیاری از مفاهیم را پرورده و همواره به نیازهای فرهنگی در دوره های تاریخی به بهترین شکل ممکن پاسخ داده است.

در مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی کردستان از بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی ایرانی تجلیل شد.

هفته فرهنگی استان کردستان از ۲۰ تا ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ در منطقه آزاد بندر انزلی استان گیلان در حال برگزار است.

نمایشگاه صنایع دستی کردستان نیز از مجموعه برنامه این هفته فرهنگی متشکل از ۳۲ غرفه از جمله نازک کاری با چوب، مشاهیر، البسه محلی، ارغوان بافی، گلیم بافی، غذاهای سنتی، منبت کاری، مطبوعات و خبرگزاری ها امروز شنبه ۲۰ شهریور گشایش یافته است.

استان کردستان دارای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی، از جنوب کرمانشاه و شرق به همدان و از غرب به کشور عراق همسایه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال شمال، تاریخ انتشار: یکشنبه 21 شهریور 1395، کد خبر: - ، www.etedaleshomal.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین