پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
محمدی به بند برخورداری از محیط زیست پایدار اشاره کرد و گفت: در ویرایش این بند باید به ویژگی ‌های طبیعی و جغرافیایی گیلان مانند وجود تالاب‌ها و دریا توجه داشت. و باید از منابع آب، خاک و هوا که عناصر اصلی هستند نیز حفاظت کرد . در استان گیلان اگر صنعت به شکل غیر اصولی گسترش یابد، با مشکل آلودگی های مختلف مواجه خواهیم شد.
شعارسال: در این جلسه، نقاط ضعف و قوت و بازنگری بندهای مختلف سند چشم انداز تدوین شده درسال ۸۴ و سند چشم‌ا‌نداز گیلان مصوّب شورای برنامه‌ریزی در سال ۹۲ مورد بررسی قرار گرفت تا پس از تصمیم‌گیری توسط اعضا جهت تایید نهایی به تهران ارسال گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت : ویرایش نهایی سند چشم ‌انداز توسط صاحب‌ نظران و متخصصان امر در تهران انجام خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: تصمیمات در خصوص مسائل امنیتی در سند چشم انداز بر عهده ما نیست و مطرح کردن آن ضرورتی ندارد، بلکه نهادهای دیگر مانند شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان مرجع تصمیم‌گیری هستند.

محمدی به بند برخورداری از محیط زیست پایدار اشاره کرد و گفت: در ویرایش این بند باید به ویژگی ‌های طبیعی و جغرافیایی گیلان مانند وجود تالاب‌ها و دریا توجه داشت. و باید از منابع آب، خاک و هوا که عناصر اصلی هستند نیز حفاظت کرد . در استان گیلان اگر صنعت به شکل غیر اصولی گسترش یابد، با مشکل آلودگی های مختلف مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در گیلان از محیط زیست باید به شکل صحیح بهره برداری کرد تا محیط زیست به شکل صحیح و اصولی از فرایند توسعه نیز عقب نمانیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان خاطر نشان کرد: سند چشم‌ انداز باید به گونه‌ای تنظیم و تدوین شود که بعد چند سال نگوییم نیاز به تغییرات دارد. این سند، یک بحث کلان و کلی برای سالیان متمادی است. اول باید دورنمای ما مشخص شود تا بعد بر اساس آن استراتژی‌ها تبیین شود.

وی گفت: در تدوین سند چشم‌انداز نباید وارد فضای روزمرگی شد اگر می‌خواهیم در بحث اقتصاد، گیلان متمایز از سایر استان‌ها باشد، باید بررسی کرد کدام شاخص این مهم را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال کریدور شمال- جنوب و بحث تجارت یکی از ویژگی‌هایی است که گیلان را متمایز از سایر استانها خواهد کرد. در کل باید شاخصی انتخاب شود که حداکثر وفاق در آن حاصل شود.

محمدی با اشاره به اصل رقابت‌پذیری در این بند تصریح کرد: گاهی اوقات رقابت‌پذیری اصل نیست. اگر اینگونه بود، باید کشت برنج را درگیلان به علت ارزان بودن محصولات مشابه هندی و آرژانتینی و سایر کشورهای تولیدکننده آن تعطیل کرد. در رقابت‌ با اقتصاد محصولات کشاورزی، ممکن است تامین امنیت غذایی برآن اولویت داشته باشد. اهمیت برنج برای کشور بخاطر رقابت پذیری آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های استان گیلان نسبت به استانهای دیگر در آینده‌ای نه چندان دور، اتمام راه‌آهن رشت- انزلی آستارا خواهد بود که موجب بر خورداری گیلان از مسیرهای مختلف ریلی، زمینی، دریایی و هوایی خواهد شد . براین اساس تجارت در گیلان می‌تواند محور فعالیت‌ها باشد. محوری که از لحاظ حفظ محیط زیست نیز مهم است. باید این ظرفیت ها را مورد بررسی قرار داد و باید تاکید گردد که در این خصوص مشترکات زیادی بین نسخه‌های تهران و گیلان وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت : با توجه به مستقر بودن مرکز بین‌المللی برنج آسیانه میانه و جنوب غربی در رشت، بسیاری از کشورهای حاشیه خزر خواستار کمک ایران در زمینه کشت و تولید محصول برنج هستند. ما می‌توانیم شرایطی را مهیا کنیم که جوانان تحصیلکرده و حتی عوام ما باتوجه به شرایط زمین و هوای مناطق حاشیه دریای خزر، آموزش لازم را به آنها بدهند.

وی در خصوص توسعه صنعت گفت: صنعت توسعه باید رقابتی و صادراتی باشد و استاندارد های زیست محیطی ( دریا، صنایع غذایی، کشاورزی) و فن آوریهای نوین در آن لحاظ شود.

وی در ادامه افزود: تصمیم ما استانی است که می‌بایست جایگاه جهانی، ملی و منطقه‌ای را برای آن در نظر بگیریم.

محمدی اظهار داشت: بر اساس سند چشم‌انداز پیشنهادی کشور، اولویت‌ها در گیلان به ترتیب گردشگری، تجارت، کشاورزی و صنعت هستند.اتصال راه آهن، آستارا به خارج می‌تواند گیلان را به یکی از مهمترین اقطاب واردات و صادرات منطقه تبدیل کند.

وی در پایان با بیان اینکه با تحقق کریدور شمال- جنوب، طی بیست سال آینده مسئله اول گیلان تجارت بین المللی خواهد بود تصریح کرد: برای تاجران ایرانی و غیر ایرانی بسیار راحت تر است که از طریق راه آهن و کشتی محصول خود را به اروپا و خصوصا روسیه و سایر کشور های حاشیه دریای کاسپین صادر کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتدال شمال، تاریخ انتشار: دوشنبه 15 شهریور 1395، کد خبر: - ، www.etedaleshomal.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین