پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
هفته گذشته خبری منتشر شد که شورای نگهبان، اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران را با گرفتن ایراداتی به آن تأیید نکرده است. ایراداتی مثل: 1- منظور از دور بودن کمیته ملی المپیک از هرگونه گرایش‌های نژادی، مذهبی و سیاسی و منع هر گونه تبعیض، روشن نیست و ابهام دارد. 2- بند یک ماده ۳ عبارت «مقابله با هرگونه تبعیض و لزوم محترم شمردن قوانین جهانی» دارای ابهام است. برای بررسی این موضوع با احمد ارشدی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک گفت‌وگو کردیم.
شعار سال: * ابتدا درباره چگونگی تصویب اساسنامه کمیته ملی المپیک صحبت کنیم.
اساسنامه کمیته ملی المپیک در زمان دولت‌های گذشته برای ۲ سال به صورت موقت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. پس از آن هم برای ۲ سال دیگر این اساسنامه تمدید شد. این موضوع گذشت و در زمان ریاست آقای هاشمی‌طبا، بدون اینکه به مجلس مراجعه شود، این اساسنامه توسط مجمع کمیته ملی المپیک اصلاح شد. سال‌ها گذشت تا اینکه سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی ماده واحده‌ای تصویب کرد به نام قانون انتزاع کمیته ملی پاراالمپیک از کمیته ملی المپیک. در تبصره این ماده نوشته شده که اساسنامه کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پاراالمپیک باید ظرف ۳ ماه توسط وزارت ورزش و جوانان به دولت ارائه و تصویب شود؛ بنابراین این موضوع تبدیل به قانون شد و هر قانونی هم که تصویب می‌شود باید در شورای نگهبان هم تأیید شود. اساسنامه کمیته پاراالمپیک به دولت ارائه شد و سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت وزیران و تأیید شورای نگهبان رسید. می‌خواهم بگویم کمیته ملی پاراالمپیک این کار را انجام داد، اما اساسنامه کمیته ملی المپیک که باید ۴ سال پیش ظرف ۳ ماه به تصویب می‌رسید، بتازگی در هیأت وزیران تأیید و به شورای نگهبان ارسال شد.

* چرا شورای نگهبان اساسنامه را تأیید نکرد؟
شورای نگهبان از اساسنامه کمیته ملی المپیک اشکال گرفت. مهم‌ترین اشکال این بود که کمیته بین‌المللی المپیک برای قوانین داخلی نمی‌تواند اظهارنظر کند. اساسنامه کمیته پاراالمپیک قوانین داخلی را همراه با منشور المپیک رعایت می‌کند، درواقع اگر منشور پاراالمپیک با قوانین داخلی ما همخوانی نداشته باشد، ما بر اساس قوانین خودمان عمل می‌کنیم.

* چرا تصویب اساسنامه ۴ سال طول کشید؟
اساسنامه پاراالمپیک هم ۲ سال طول کشید و به‌رغم اینکه ظرف ۳ ماه کمیته پاراالمپیک این اساسنامه را به دولت فرستاد، اما به دلیل اینکه یک سری جابه‌جایی‌ها صورت گرفت و کمیسیون‌ها تغییر کرد، کمی زمان برد. اما تصویب اساسنامه کمیته ملی المپیک ۴ سال طول کشید. شهریورماه سال ۹۵ قانونگذار تصویب کرد که اساسنامه ظرف ۳ ماه به تأیید هیأت‌دولت برسد، اما پس از گذشت ۴ سال، بتازگی به تصویب دولت رسیده است.

* برخی می‌گویند نباید این اساسنامه به تصویب می‌رسید.
بعد از آن ۴ سالی که اساسنامه کمیته ملی المپیک توسط کمیسیون مربوط در مجلس به طور موقت به تصویب رسید، هیچگاه کمیته ملی المپیک اساسنامه درستی نداشته است. درواقع بیش از ۳۰ سال کمیته ملی المپیک اساسنامه‌ای نداشته که به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و این چند باری هم که به اصلاحش پرداختند در مجمع کمیته ملی المپیک صورت گرفته است.

* آقای هاشمی‌طبا گفت اساسنامه نباید به شورای نگهبان می‌رفت.
وقتی اساسنامه در مجلس تصویب شده است، مثل همه قوانین باید به شورای نگهبان برود. جناب رئیس‌جمهور طی نامه‌ای ابلاغ کرده که اساسنامه کمیته ملی پاراالمپیک به تأیید شورای نگهبان رسیده است. چه فرقی بین کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک است؟ در اساسنامه کمیته ملی پاراالمپیک در ۲ بخش آمده که این کمیته تابع قوانین داخلی است، به همین خاطر درباره کمیته ملی المپیک وقتی این ۲ بخش لحاظ نمی‌شود، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد. منشور المپیک می‌گوید نباید هیچ تبعیض نژادی، مذهبی و سیاسی وجود داشته باشد، اما ما هم قوانینی داریم که باید به آن احترام بگذاریم، یعنی وقتی با ورزشکار رژیم صهیونیستی در رشته‌ای مبارزه نکنیم، می‌گویند شما خودتان بر اساس اساسنامه خودتان پذیرفته بودید که البته خدا را شکر شورای نگهبان جلوی آن را گرفت.

* رشته‌ای مثل جودو به همین دلیل تعلیق شد.
مدیران ما گاهی کار‌هایی می‌کنند و این گزک را به مراجع بین‌المللی می‌دهند تا این بازی را سر ما بیاورند.

* کمیته بین‌المللی المپیک این اساسنامه را تأیید کرده بود؟
کمیته بین‌المللی المپیک یک سری کد می‌دهد که بر اساس چارچوب آنها، اساسنامه باید نوشته شود، ولی در عین حال قوانین داخلی کشور‌ها را قبول دارد. کمیته بین‌المللی المپیک به ریز اساسنامه ما ورود نمی‌کند، اما در جریان موضوعات اساسنامه ما قرار دارد.

* اینکه می‌گویند اگر شورای نگهبان، اساسنامه‌ای را که کمیته بین‌المللی المپیک تأیید کرده، تأیید نکند، ورزش ما با محرومیت سنگین روبه‌رو می‌شود، صحت دارد؟
اصلا چنین چیزی صحت ندارد. اگر شورای نگهبان هم تأیید نمی‌کرد، مگر در این ۳۰ سال که اساسنامه درستی نداشتیم، ورزش ما تعلیق شد که حالا بشود؟ این‌ها حرف‌هایی است که زده می‌شود تا عرصه بر شورای نگهبان تنگ شود. این موضوع باعث تعلیق نمی‌شود، البته من شنیده‌ام که گویا ۲ روز پیش شورای نگهبان هم اساسنامه را با گرفتن تعهداتی تأیید کرده است.

* پس سرانجام این اساسنامه به تأیید شورای نگهبان رسید؟
من این خبر را شنیدم که دبیر کل کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش طی نامه‌ای به شورای نگهبان این موضوع را پذیرفته‌اند که قوانین داخلی را رعایت کنند و شورای نگهبان هم بر اساس آن تعهدنامه، اساسنامه را تأیید کرده است.

* چند ماه پیش آقایان صالحی امیری و سلطانی‌فر جلسه‌ای با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک داشتند که نتیجه آن امضای منشور المپیک توسط ایران بود. این که به این معنی نیست که ما پذیرفته‌ایم با رژیم صهیونیستی بازی کنیم؟
اینکه ما منشور المپیک را در این سال‌ها پذیرفته بودیم و بر اساس آن کارمان را انجام می‌دادیم، شکی نیست. اما خود منشور المپیک می‌گوید تمام کشور‌ها با توجه به قوانین داخلی خود کار‌ها‌ی شان را انجام دهند. تنها بحثی که همیشه بوده این است که ما مقابل ورزشکاران رژیم صهیونیستی بازی نمی‌کنیم. اما ما هیچ زمانی به این دلیل محروم یا تعلیق نشدیم. اگر در جودو هم به مشکل خوردیم، به جهت این بوده که به گفته رئیس فدراسیون جودو و مسؤولان ورزشی، ورزشکار ما خودش این شرایط را به وجود آورده و رئیس فدراسیون جهانی جودو هم از او حمایت کرده است. مگر در رشته‌های مختلف ما این کار را نکردیم؟ چرا تعلیق نشدیم؟ دنیا هم این را پذیرفته، اما می‌خواهد ما علنی نکنیم. اساسا آن‌ها دنبال تعلیق نیستند. مگر کمیته بین‌المللی المپیک دنبال این است که رویداد‌های ورزشی در کشوری برگزار نشود؟

***
نشست کمیته ملی‌المپیک و شورای نگهبان برگزار می‌شود
 
مسؤولان کمیته ملی المپیک قرار است جلسه‌ای با برخی اعضای شورای نگهبان داشته باشند تا درباره ایرادات اساسنامه گفتگو کنند. شورای نگهبان ایراداتی را به اساسنامه کمیته ملی المپیک گرفته است و کمیته ملی المپیک هم اعلام کرده اساسنامه کمیته ملی المپیک بر اساس منشور المپیک است و این منشور سال ۱۳۲۷ توسط ایران پذیرفته شده و ایران به عضویت IOC درآمده است و یکی از شروط اساسی کمیته بین‌المللی المپیک پذیرفتن منشور توسط اعضاست. رئیس کمیته ملی المپیک برای حل این مسأله از طریق دولت پیگیر شده است و کار‌های لازم برای رفع ابهامات در حال انجام است. حتی قرار است نشستی هم با برخی اعضای شورای نگهبان برگزار شود تا ابهامات رفع شود و اساسنامه به تایید برسد که این نشست بزودی برگزار می‌شود. اساسنامه کمیته ملی المپیک به تأیید هیأت اجرایی، IOC و دولت رسیده است و تنها باید در شورای نگهبان تصویب شود، البته کمیته ملی المپیک در حال حاضر با همان اساسنامه فعالیت می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار:۲۳ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: vatanemrooz.ir_۲۲۱۷۴۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین