پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
شرکت صنعتی کانسارخزرحدود 14سال پیش با سرمایه گذاری بخش خصوصی (داخلی- خارجی) برای استحصال ید در شمال آق قلا شروع به کار کرد. ظاهرا سرمایه گذاران تعهداتی به ادارات ذی ربط از جمله محیط زیست دارند؛ ولی متاسفانه علیرغم درآمد کلان شرکت یاد شده، محیط زیست و مراتع بخشی از ترکمن صحرا را تهدید و تخریب می کند.

شعار سال:

شرکت صنعتی کانسارخزرحدود 14سال پیش با سرمایه گذاری بخش خصوصی (داخلی- خارجی) برای استحصال ید در شمال آق قلا شروع به کار کرد. ظاهرا سرمایه گذاران تعهداتی به ادارات ذی ربط از جمله محیط زیست دارند؛ ولی متاسفانه علیرغم درآمد کلان شرکت یاد شده، محیط زیست و مراتع بخشی از ترکمن صحرا را تهدید و تخریب می کند.

حفر چاه های بی رویه تاعمق هزارمتری در نتیجه تولید شورابه بیشتر و به وجود آمدن دریاچه شور با قلیایی بیشتر در مساحت بیش از هزار هکتار و عدم کنترل آب شور حاصل از استحصال ید محیط زیست و مراتع اینچه شمال غرب ترکمن صحرا را سال به سال تخریب کرده است.

اخیرا "سد اینچه" که پساب آلوده، پشت سد شورابه کانسار خزر از بدو تاسیس جمع شده بود با شکستن سد مذکور حدودا 400 هکتار از مراتع شمال آق قلا تخریب شد و هر لحظه امکان دارد دو باره سد مذکور شکسته شود و علاوه بر تخریب محض مراتع، محیط زیست منطقه دچارخسارت شدید می شود و دیگر هیچ گونه رویش گیاهی در مراتع یاد شده رخ نخواهد داد و اگر بدهد نیز آلوده است.                                             

تخریب محیط زیست به چه قیمتی ؟!

عدم رعایت قوانین اولیه زیست محیطی توسط کانسار خزر، اهمال صورت گرفته از سوی مدیران ذی ربط، عدم انسجام تشکل های غیرانتفاعی محیط زیست و منابع طبیعی باعت بروز حوادث ناخوشایند علیه منابع ملی و طبیعی می شود به خاطر سود کلان عده ای منطقه سرسبز اینچه که محل قشلاق دامداران بسیاری است سال به سال تخریب شده است.

متاسفانه علیرغم اعتراض حامیان محیط زیست، مدیران ذی ربط و "شرکت کانسارخزر" تاکنون هیچ گونه اهمیتی به مساله محیط زیستی پساب کارخانه نداده اند و اگر مسوولان، در اسرع وقت مانع کار غیراستاندارد شرکت یاد شده  نشوند در آینده نزدیک،  فاجعه محیط زیستی در منطقه ترکمن صحرا و گلستان رخ خواهد داد. 

صدور مجوز فله ای استحصال ید در ترکمن صحرا    

علیرغم مشکلات محیط زیستی "کانسارخزر" متاسفانه مدیرکل "صنعت معدن تجارت گلستان" حدودا در 10 نقطه بخش "داشلی برون" مجوز استحصال ید صادر کرده است که به نوبه خود هرکدام با مشکلات اجتماعی و اعتراضات اهالی بومی مواجه شده اند، از جمله آرا قوی-دوزالوم- قره دونگ-پشه لر-قیزلار-چات-هوتن و....      

ورود صنعت و چالش با محیط زیست - چه باید کرد؟؟                                               

1- در صدور مجوز فله ای تجدید نظر شود و در تایید مجوزنظرات کارشناسان و دانشگاهیان محیط زیست و نیز مطالبه های نمایندگان تشکل های محیط زیست در اولویت قرار بگیرد.

2- آیتم های اولیه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از جمله نتایج "مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی" رعایت شود. طبق اظهارات  کارشناسان محیط زیست، شورابه حاصل از استحصال ید، مجددا در همان نقطه ای که استحصال شده تزریق شود. این الگو هم اکنون در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت استحصال ید نیز، در بسیاری از کشورهای دیگر جهان، مورد استفاده است.

3- مجلس قوانین سخت گیرانه در خصوص حفظ محیط زیست مصوب کرده و در حال حاضر "مجمع نمایندگان گلستان" در خصوص فاجعه زیست محیطی اینچه ورود کنند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اسکان نيوز ، تاریخ انتشار 22 تیر    99، کد خبر: 28608،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین