پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
به نظر می‌رسد ضرغامی این بار نیز خیال آمدن به انتخابات را دارد. مسیری که در پیش گرفته از تو در توی انتخابات می‌گذرد و اظهارات متفاوت او، شگردی است برای دیده شدن، برای انتخاباتی که ۱۴۰۰ سر می‌رسد. اما هنوز معلوم نیست او مورد اقبال اصولگرایان قرار می‌گیرد یا خیر، آنچه که می‌تواند بر مسیر آینده او اثر بگذارد و در صورت عدم اقبال اصولگرایان او را به ناکام‌ترین سیاستمدار اصولگرا بدل کند.
شعارسال: عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما مدت‌هاست با قرار صبحانه‌هایش و برخی اظهاراتش خود را در افکار عمومی مطرح کرده است. در روز‌های اخیر هم اظهارات متفاوت او در حمایت از سیدحسن اقامیری روحانی خلع لباس شده و انتقاد به آملی لاریجانی خبرساز شده است.

ضرغامی چه در دوران ریاست بر سازمان صدا و سیما از سال ۸۳ تا ۹۳ و چه پس از آن با حاشیه همراه بوده است. هر چند حاشیه‌های او پس از پایان ریاستش بر صدا و سیما افزایش یافته است و هر از گاهی او و ناگفته‌هایش به تیتر اخبار تبدیل می‌شوند. اما با این حال، دوران حضور ضرغامی در صداوسیما در تعامل با دولت نهم و دهم و یازدهم نیز حاشیه‌هایی جدی داشت. سازمان متبوع او در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد متحد کامل دولت بود و حتی در انتخابات ۸۸ به زعم منتقدین در اختیار یک نامزد آن هم محمود احمدی‌نژاد قرار داشت. در بحبوحه اعتراضات آن سال نیز با پخش اعترافات دستگیرشدگان اعتراضات بر انتقادات از خود افزود. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم رابطه صدا و سیما با دولت متفاوت از قبل شد و رویکرد "انتقاد به دولت" بر صدا و سیما حاکم شد.

ضرغامی پس از پایان مدیریتش بر صداوسیما با حکم رهبر انقلاب، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی شد.

آنچه او را در سال‌های اخیر معروف کرده است صبحانه‌هایی است که با چهره‌های مختلف فرهنگی و سیاسی می‌خورد. از حسین کروبی، محمدعلی ابطحی، مسعود کیمیایی، عادل فردوسی‌پور و سید حسن آقامیری تا حسن عباسی و چهره‌های دیگر پای میز صبحانه او رفتند و با او هم صحبت شدند.

ضرغامی در سال‌های اخیر سعی کرده با اظهارنظر‌هایی متفاوت در فضای مجازی و گفتگو با برخی چهره‌های فرهنگی و سیاسی چهره‌ای تازه از خود ترسیم کند و بر مقبولیت خود بیفزاید.

او در روز‌های اخیر نیز اظهارات متفاوتی را مطرح کرده است که در آن میان انتقاد به آملی لاریجانی، حمایت از آقامیری و اظهاراتی درباره مخالفت برخی با گویندگی زنان در تلویزیون، بیش از همه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. ضرغامی در بخشی از این گفتگو اظهار کرده است: «اینکه الان رئیس قوه قضاییه وقت بگوید حالا این یک مدیر بوده که فساد کرده و به من ربطی ندارد، شاید در مواردی تا حدی قابل پذیرش باشد، اما در این مصداق خاص، این سخن قابل قبول نیست. آن فرد از طرف رئیس قوه به همه دستور می‌داده، اعمال نفوذ می‌کرده، فساد مالی هم پیدا کرده است.»

در جایی دیگر از سخنانش نیز به حمایت از آقامیری پرداخته و گفته است: «دوران خلع لباس یک روحانی به خاطر اندیشه‌اش گذشته است. بعضی دوستان ما می‌گویند بالاخره ایشان نباید با لباس روحانی باشد، مردم خیال می‌کنند، چون روحانی است خیلی حرف‌های رسمی را اعتقاد دارد، اما، چون ایشان نظرات دیگری دارد، بگذارید لباس روحانیت به تن نداشته باشد. ما آخوند داریم که آبرو برای اسلام نگذاشته، به لحاظ سیاسی، اخلاقی، رفتاری، تهمت زدن، سبک زندگی، یک وقت‌هایی برخورد بعضی آخوند‌های مسئول را سوار هواپیما می‌بینم انقدر حرص می‌خورم، گاهی به آن‌ها زنگ می‌زنم یا به یکی از افراد نزدیکش و می‌گویم بابا تو را به حضرت عباس اینطور از پاویون و با ماشین‌های دودی نیایید و اینطور ردیف اول ننشینید. شما آخوند هستی، من که شخصی هستم وقتی بین مردم می‌آیم لذتش را می‌برم. مردم شما را در تلویزیون می‌بینند که وعظ می‌کنی و آن وعظ با این رفتار شما اصلا همخوانی ندارد.»

این اظهارات در حالی است که برخی از او به عنوان یکی از نامزد‌های احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰ سخن می‌گویند. ضرغامی در انتخابات ادوار پیشین ریاست جمهوری هم خیال آمدن داشت، اما اجماعی حول او در میان اصولگرایان شکل نگرفت و گزینه‌های دیگری به جای او مطرح شدند. اما به نظر می‌رسد ضرغامی همچنان به حضور در انتخابات دلگرم است و در صدد هموار ساختن راه انتخابات برای خود است.

هر چند عیسی بخشی رئیس دفتر او در اوایل تیرماه درباره‌ی احتمال حضور آقای ضرغامی در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید: "او نمی‌آید و تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم آقای ضرغامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارند و نمی‌آیند". اما به نظر می‌رسد مواضع تازه ضرغامی تنها استفاده انتخاباتی داشته باشد و برخلاف گفته رئیس دفترش او قصد ورود به انتخابات را داشته باشد. چنانچه خودش برخلاف رئیس دفترش در گفتگو با رادیو تهران در هشتم تیرماه گفته است: "من سرباز نظام هستم و اگر بگویند ریاست صدا و سیما را بر عهده بگیر می‌آیم و در مورد انتخابات ۱۴۰۰ هم اگر احساس وظیفه کنم کاندید خواهم شد. "

ضرغامی پیش از این هم در انتخابات ۱۳۹۶ به صورت رسمی اعلام حضور کرد که «با انگیزه اصلاح مدیریت کلان کشور و پاسخ به مطالبات شرافتمندانه مردم و حل مشکلات آنان، دعوت جبهه مردمی انقلاب، برای حضور درانتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را پذیرفتم و پای بندی به عقل و تصمیم جمعی آنان را لازمه موفقیت می‌دانم.»

او حتی در بین کاندیدا‌های اصلی جمنا که عنوان ائتلاف اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بود، قرار گرفت، اما در مقابل رقبای خود نتوانست اجماع اصولگرایان را حول خود کسب کند و کنار رفت.

به نظر می‌رسد او این بار نیز خیال آمدن دارد و مسیری که در پیش گرفته از تو در توی انتخابات می‌گذرد و اظهارات متفاوت او، شگردی است برای دیده شدن، برای انتخاباتی که ۱۴۰۰ سر می‌رسد. اما هنوز معلوم نیست او مورد اقبال اصولگرایان قرار می‌گیرد یا خیر، آنچه که می‌تواند بر مسیر آینده او اثر بگذارد و در صورت عدم اقبال اصولگرایان او را به ناکام‌ترین سیاستمدار اصولگرا بدل کند.

نشنیدم آقای ضرغامی کار تشکیلاتی و سازماندهی برای انتخابات ۱۴۰۰ بکند

اظهارات متفاوت و تازه ضرغامی در حالی است که اصولگرایان به نامزد انقلابی برای دور بعدی انتخابات می‌اندیشند. چنانچه حمیدرضا ترقی در گفتگو با فرارو در این باره گفت: در هیچ محفلی درباره مصداق نامزد‌های انتخاباتی بحث نشده است که بخواهیم ارزیابی کنیم چه کسانی مطرح هستند. اما درباره کلیات با توجه به نقطه نظرات رهبری که گفتند دولت جوان، انقلابی و حزب‌اللهی تشکیل شود بحث شده و مبنای مذاکرات و تبیین شاخص‌ها در محافل نیرو‌های انقلاب بوده است و روی این چارچوب صحبت شده است. به گفته او هر چه بحث‌ها جامع‌تر شود رو به مصادیق می‌رود و کسانی که برنامه و آمادگی دارند و ظن و گمان روی آن‌ها بیشتر است و در این باره کار کردند انتخاب می‌شوند.
آیا ضرغامی خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند؟

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با تأکید بر این که فرایند حضور نامزد‌های اصولگرا در انتخابات از طریق دعوت از آنهاست افزود: از شخصیت‌ها برای نامزدی دعوت می‌شود، ولی اینکه خود افراد ورود پیدا کنند ظن و گمان رسانه‌ای است. تاکنون فقط روی کلیات به اضافه بررسی نقاط ضعف و قوت شرایط فعلی کار‌هایی صورت گرفته است. شناسایی افراد برای انتخابات شورا‌ها که زیاد و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر هستند، ولی در ریاست جمهوری در نهایت روی سه یا چهار نفر بحث می‌شود و بنابراین وقت زیادی را از نیرو‌ها می‌گیرد.

ترقی درباره احتمال نامزدی ضرغامی و حمایت اصولگرایان از او اظهار کرد: در این باره به هیچ وجه راجع به مصداق بحث نشده است. آقای ضرغامی در دوره‌های قبلی هم نیامدند و در هیچ دوره‌ای حضور نیافتند تا ارزیابی در محافل حول او شکل بگیرد. درباره اشخاص نمی‌شود اظهارنظر کرد. در واقع اگر خود افراد به دنبال ورود به انتخابات هستند ممکن است خودشان تحرکاتی داشته باشند که نمود خارجی داشته باشد، اما حالا نمود خارجی در فعالیت‌های افراد نمی‌بینیم و دارند کار‌های مطالعاتی و برنامه ریزی را انجام می‌دهند. اما تا به حال نشنیدم آقای ضرغامی کار تشکیلاتی یا برنامه ریزی خاصی را در این باره انجام داده باشد که عملیاتی شده باشد و اگر هم انجام دادند خودشان و نزدیکانشان اطلاع دارند. حمایت و اعلام یک فرد به عنوان نامزد، بستگی دارد نیرو‌های انقلاب به چه شاخص‌هایی برسند و بعد بر مبنای این شاخص‌ها روی چه کسانی به توافق برسند یا از چه کسانی دعوت بکنند الان، چون هنوز بحثی در این باره نشده است نمی‌توان روی فرد یا افراد بحثی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از فرارو، تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۴۶۹۳۹، www. fararu.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین