پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
خستگی کادر درمان در بیمارستان ها به جایی رسیده است که قرار شده سربازان وظیفه با مدرک رشته‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی به بیمارستان‌ها منتقل شوند تا به کادر درمان یاری برسانند.
شعار سال: موج دوم کرونا در حالی کشور را فرا گرفته است که مشکلات درمان خیلی از بیماران موج اول در بیمارستان‌ها همچنان پابرجاست و خستگی، توان تیم پزشکی را گرفته است؛ موجی که این بار بدون علائم ظاهر می‌شود و کودکان و نوجوانان را گرفتار می‌کند. کارشناسان بهداشت بر این باورند اگر دولت نسبت به تداوم محدودیت‌ها و سختگیری در تردد‌ها پافشاری می‌کرد اکنون با موج دوم این بیماری خطرناک مواجه نمی‌شدیم. در شرایطی که کرونا همه جا برای به زانو درآوردن شهروندان کمین کرده است، اما ادارات، مشاغل و فعالان کسب‌و‌کار با ظرفیت تمام کار می‌کنند و شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در اماکن پرتردد هستیم. در چنین شرایطی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خواستار دورکاری ۵۰ درصد کارکنان و کارمندان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شده است. علیرضا زالی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار دورکاری ۵۰ درصد کارکنان و کارمندان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به منظور کاهش تردد در سطح شهر برای جلوگیری از شیوع کرونا شد. در نامه زالی خطاب به سعید نمکی آمده است: «با عنایت به ابلاغ مصوبه الزام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مبنی بر استفاده حداکثر از دو‌سوم کارکنان و کارمندان برای فعالیت به صورت حضوری و استفاده از یک‌سوم دیگر به صورت دورکاری، چرخشی و... و تأثیرات مثبت این مصوبه در کاهش تردد و تراکم صبحگاهی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو و اتوبوس در کلانشهر تهران، لذا استدعا دارد دستور فرمایید این مصوبه را به صورت ۵۰ درصد حضوری و ۵۰ درصد دورکاری، چرخشی و... تصویب و ابلاغ فرمایند به نحوی که از مرخصی استحقاقی افراد نیز کسر نشود». زالی همچنین در نامه‌ای دیگر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار صدور مجوز انتقال سربازان وظیفه با مدرک رشته‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به منظور جبران کمبود کادر این مراکز شد.

* آمار جان‌باختگان به زیر ۲۰۰ نفر رسید
آمار فوتی‌های ناشی از بیماری «کووید-۱۹» بالاخره پس از مدت‌ها به زیر ۲۰۰ نفر در یک شبانه‌روز رسید. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور را اعلام کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۱۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۹۸ نفر از آن‌ها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر برسد. سیما سادات‌لاری گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسید. وی در ادامه گفت: ۳۶۷۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سادات‌لاری همچنین بر لزوم پرهیز از سفر به جزیره کیش تا بهبود شرایط بیماری تاکید کرد و گفت: در ۲ شهرستان پارسیان و جزیره کیش افزایش موارد بستری و ابتلا نگران‌کننده است؛ بنابراین از هموطنان می‌خواهیم تا بهبود شرایط بیماری از سفر به کیش خودداری کنند.

* به اماکن مقدس سفر نکنید
شیوع موج دوم ویروس کرونا در حالی به همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور رخنه کرده است که ماه‌های محرم و صفر و مراسم مذهبی و سوگواری نزدیک است. در این باره معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسافرت به اماکن مقدس در شرایط کنونی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا با افزایش تعداد زائران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز دشوارتر خواهد شد. ایرج حریرچی در حاشیه تشرف به بارگاه ثامن‌الحجج (ع) و بازدید از نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح اماکن متبرکه رضوی، اظهار کرد: آستان قدس رضوی توانسته با مدیریت عالی و خردمندانه، شرایط مناسبی را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای زائران فراهم آورد. حریرچی با بیان اینکه در شرایط کنونی که شمار مرگ‌ومیر‌های ناشی از بیماری کرونا افزایش یافته، توصیه اصلی وزارت بهداشت به حداقل رساندن سفر‌ها تا اطلاع ثانوی، از جمله سفر به شهر‌های زیارتی بویژه شهر مشهد است، تصریح کرد: مسافرت به اماکن مقدس در شرایط کنونی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا با افزایش تعداد زائران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز دشوارتر خواهد شد. وی افزود: هنوز رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل‌ها و اماکن عمومی سطح شهر نتوانسته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و اماکن و فضا‌های بیرون از آستان رضوی مانند حرم مطهر نیست و خطر شیوع و ابتلا به کرونا وجود دارد.

***
ظهور مافیای دارو و ماسک در سایه بی‌عملی دولت
عضو انجمن علمی آموزشی- بهداشت و ارتقای سلامت ایران درباره کم‌توجهی دولت به سختگیری در بازگشت محدودیت‌ها و لازم‌الاجرا بودن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌گوید دولت روحانی از همان ابتدای شیوع این بیماری در کشور نشان داد به دنبال راهبرد ایمنی جمعی درباره کروناست، در حالی که هیچ چیز تحت عنوان ایمنی جمعی یا گله‌ای در بیماری «کووید-۱۹» وجود ندارد. دکتر محمدرضا محبوب‌فر در گفتگو با «وطن امروز» به ناکارآمدی دولت نسبت به چاره‌اندیشی و حرکت ضربتی برای قطع زنجیره این بیماری مهلک در کشور اشاره کرد و افزود: در بخش تامین تجهیزات بهداشتی و توزیع ماسک شاهد باندبازی و مافیا هستیم و اکنون خیلی‌ها به دلیل گرانی مواد بهداشتی و ماسک از تهیه این اقلام ناتوان مانده‌اند. وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های موجود ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها و دورهمی‌های مناسبتی بوده است، گفت: دولت در این شرایط کرونایی به جای ارائه راهکار‌های اصولی برای عبور از این بحران فقط به توصیه‌ها و پیشنهادات در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارد، این در حالی است که دولت باید دستورالعمل‌ها بهداشتی را لازم‌الاجرا و با خاطیان برخورد کند، اما متاسفانه هیچ نظارتی در این زمینه به چشم نمی‌خورد.
عضو انجمن علمی آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت ایران تصریح کرد: ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی باید در قالب جرم‌انگاری باشد، اما از آنجایی که دولت روحانی، دولت عمل نیست و از طرفی سوء‌مدیریت و باند‌بازی‌ها در حوزه بهداشت و درمان اجازه عرض‌اندام به نیرو‌های مستقل و کاردان را نمی‌دهد، شاهد این تاخت‌و‌تاز مافیایی در عرصه دارو و ماسک هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۲۲۳۲۲، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
0
با این وضعیت گسترده گی کرونا همه کشور باید بسیج بشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین