پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر روز پنجشنبه در لندن ضمن اشاره به سفر اخیرش به بروکسل و گفت وگوهایش با مقامات ارشد اتحادیه اروپا و بلژیک، اعلام کرد که عضویت ایران در راکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی موسوم به «ایتر» به صورت شفاهی تایید شده است.

شعار سال:

صالحی در حاشیه حضورش در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در لندن گفت: قبل از اینکه به لندن سفر کنم در بروکسل (بلژیک) بودم و در آنجا با خانم ' فدریکا موگرینی'، کمیساریای اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه بلژیک جلساتی را داشتیم و در مورد مسائل مختلفی صحبت کردیم و خوشبختانه در بعد فنی و همکاری های علمی اقدامات خیلی خوبی انجام شده و همکاری های خوبی در حال شکل گرفتن است.
وی افزود: در خصوص عضویت ما در 'ایتر' (راکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی) که یک پروژه بسیار بزرگ بین المللی است، به صورت شفاهی اعلام کردند که ما رسما عضو خواهیم شد، اما بعدا به صورت کتبی اعلام خواهند کرد.
صالحی گفت: درخصوص پروژه 'گداخت هسته ای اروپا' موسوم به «جت» نیز آعلام آمادگی کرده اند که ایران هم در این پروژه حضور پیدا کند و عنایت دارید که پاسخ نهایی بشر به تولید انرژی به میزان انبوه، بحث گداخت هسته ایی است که ما هم در 'ایتر ' عضو شدیم و هم در پروژه 'جت' ورود پیدا می کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: غیر از این، مسایل دیگری در مرزهای دانش در حال مطرح شدن است که ما امروز مجدد با اتحادیه اروپا این مطلب را مطرح کردیم.
صالحی همچنین با اشاره فناوری ‘کوانتوم بیولوژی’ که به گفته وی پدیده کاملا جدیدی است و همانند برق می تواند جهان را تغییر دهد، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در سازمان انرژی اتمی این مطلب را شروع کرده است و مرکزی را دایر کردیم که با اروپاییان هم در این خصوص صحبت کرده ایم.
وی اظهار داشت: انگلیس هم در سال 2016 میلادی این کار را به عنوان نقشه راه فعالیت های علمی شان تنظیم و تصویب کرده اند و قرار شده است با ما هم در این زمینه همکاری داشته باشیم.
صالحی همچنین با برنامه سفرش به لندن اشاره داشت و گفت: سفر بنده به لندن بر اساس دعوتی است که از طرف انجمن جهانی هسته ای شده است که در آنجا سخنرانی داشته باشم ولی در این میان آقای فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس اعلام آمادگی کردند که ما جلسه ایی را باهم داشته باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه ایشان قبلا وزیر امور خارجه بودند و در ارتباط با مساله مذاکرات هسته ای حضور فعالی داشتند و اکنون هم به عنوان وزیر دارایی انگلیس جایگاه مهمی دارند، این فرصت را مهیا شد که در مورد مسایل تحریم بانکی و همکاری بانک های بزرگ با ایران صحبت مفصلی را با ایشان داشته باشیم.
صالحی ادامه داد: همانطور که عنایت دارید بعد از عملی شدن برجام گشایش های فراوانی ایجاد شد و خیلی از بانک ها در حال حاضر با ایران کار می کنند. با این حال بانک های بزرگ هنوز وارد میدان نشده اند و ما این مطلب را با آقای هاموند مطرح کردیم و من احساس کردم که ایشان تلاش می کنند در ارتباط با رفع این مشکل راه حل هایی را پیدا کنند.
وی بیان داشت: ما در این باره به طور مفصل صحبت کردیم اما تا نتیجه قطعی و کاملی نگیریم نمی توانیم قطعا موضوع را مطرح کنیم، لذا این طور می توان گفت که کار رو به پیشرفت است و به جد در حال دنبال کردن موضوع هستند.
صالحی افزود: امروز همچنین صحبت های خوبی را در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در خصوص روابط خارجی داشتیم و سئوال های خوبی انجام شد، که چالش برانگیز بودند.
وی افزود: فردا هم صحبتی را در انجمن جهانی هسته ای داریم که در آنجا هم انشالله بتوانیم نظرات کشورمان را ارائه دهیم و اگر هم بتوانیم بازدیدی از 'جت' داشته باشیم.
رئیس سازمان انرژی هسته ای کشورمان در خصوص اهمیت انجمن جهانی هسته ای، گفت: کشورهایی که دارنده فناوری هسته ای هستند عمدتا عضو این انجمن هستند و ما در آنجا می خواهیم تاکید کنیم که این انجمن مسئولیت های فراتر از مسائل فنی و ارزیابی های فنی داشته باشد و به عنوان یک ناظر بی طرف از حقوق کشورهایی که در حال توسعه هستند و می خواهند به این فناوری برسند، حمایت و دفاع کند و این طور نباشد که کشورهای دارنده این فناوری بخواهند به صورت یک طرفه و یک جانبه تمامی شرایط خودشان را بر دیگران تحمیل کنند.
وی ادامه داد: تقاضای دیگری که ما از این انجمن داریم این است که در ارتباط با برجام ورود پیدا کنند، موضوعات برجام را به عنوان یک موضوع مورد بحث در جلساتشان داشته باشند و نقاط مختلفی که در ارتباط با برجام است را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند و صدایی برای دفاع از کشورهای در حال توسعه که در حال ورود به این صنعت هستند، باشند.
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین المللی'انجمن جهانی هسته ای' در انگلیس، روز پنجشنبه از بروکسل وارد لندن شد.
در نشست سه روزه تخصصی و سالانه سازمان بین المللی 'انجمن جهانی هسته ای' که مقر آن در انگلیس است، رییسان و کارشناسان هسته ای از بخش های دولتی و خصوصی از بیش از 35 کشور جهان شرکت دارند.
براساس گزارش انجمن جهانی هسته ای، 85 درصد از شرکت کنندگان در این نشست نمایندگان 240 شرکت فعال در حوزه هسته ای هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 26 شهریور 1395، کد مطلب: 82231786  : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
0
خوشحال باش جناب صالحی، خوشحال
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین