پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
رئیس سازمان انرژی اتمی از آماده بودن تاسیسات برقی نطنز به دست دانشمندان این سازمان خبر داد که برای اهداف بلند مدت چند ساله از جمله چندصد هزار سو در نظر گرفته شده است.

شعار سال: علی اکبر صالحی روز سه شنبه و در نشست خبری با
اشاره به فرمان روز گذشته رهبر معظم انقلاب افزود: سازمان انرژی اتمی بنا به نظر رهبر معظم انقلاب و حمایت های رئیس جمهوری از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی خود آغاز کرد که اگر به طور عادی می خواستیم عمل کنیم برای چند سال آینده باید محقق می شد ولی جوانان ما در این سازمان بی سروصدا، فعالیت های خود را آغاز کردند.
وی از مظلومیت دانشمندان سازمان انرژی هسته ای سخن گفت و افزود: یکی از فعالیت های جوانان ما آماده کردن زیرساخت تاسیسات برقی نطنز با هزینه های فراوان برای چند صد هزار سو است در حالی که قبل از برجام چنین زیرساخت هایی را برای اهداف بلند مدت نداشتیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (دوشنبه) در اجتماع پرشور مردم قدرشناس در بیست‌ونهمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) فرمودند: مسئولان سازمان انرژی هسته ای موظف هستند به سرعت آمادگی های لازم را برای رسیدن به 190 هزار سو (البته فعلاً در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس جمهور دستور داده اند از همین فردا آغاز کنند.

**
واحد اختلاطی در نطنز
رئیس سازمان انرژی اتمی یکی دیگر از اقدامات انجام شده را رونمایی و افتتاح واحد اختلاطی دانست که در بیستم فروردین توسط رئیس جمهوری صورت گرفت که واحدی عظیم در نطنز بود.
وی ادامه داد: کار دیگری که در نطنز انجام شد و در چارچوب تعهدات پادمانی ما بود ولی اعلام عمومی نکردیم برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته بود.
صالحی افزود: برای ساخت این سانتریفیوژها باید تاسیساتی را فراهم و بهترین تجهیزات اندازه گیری و تجهیزات مختلف کنترلی و مکانی برای مونتاژ سانتریفیوژهای جدید را آماده می کردیم که این کار را انجام دادیم و فعالیت های گسترده ای داشتیم ولی آنجا را به کار نگرفتیم .
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:ما کار را بنا به فرمان مقام معظم رهبری و دستور ریاست جمهوری برای به کارگیری این زیرساخت بسیار افتخارآفرین و بسیار مهم آغاز کردیم.

**
مصاحبه بعدی در نطنز
صالحی گفت: امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک مصاحبه ای در آن محل از طریق صدا و سیما داشته باشیم تا هم تصویری(خبر تصویری) مسائل را به آگاهی ملت ایران برسانیم و هم توضیحاتی درباره آن مرکز جدید مونتاژ سانتریفیوژها بدهیم که یک مرکز بسیار پیشرفته ای است. البته اگر این مرکز قرار بود طبق روال عادی پیش می رفت شاید بایستی شش یا هفت سال آینده محقق می شد ولی این مرکز را ظرف هفته ها و ماه های آینده کامل خواهیم کرد و مرکز برپا خواهد بود.
وی افزود: اگر شرایط ایجاب کرد شاید فردا شب بتوانم در نطنز از طریق صدا و سیما یکی از مواردی را که الان مدنظر داریم و یک امکانات افتخارآفرینی به عنوان مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید است بتوانیم از آنجا مصاحبه ای را ترتیب دهیم.

**
هیچ فوت وقتی نداشتیم
صالحی گفت: همانگونه که رهبر انقلاب و رئیس جمهوری و هم مصوبه هیات نظارت بود سازمان انرژی اتمی کار را آغاز کرده و نامه نگاری ها انجام شده و هیچ فوت وقتی نبوده است و سازمان خود را به مثابه یک ارتش علمی تلقی می کند که همواره انگشتش روی ماشه است تا وقتی مسئولان ارشد نظام دستور بدهند کار را شروع کنند.
وی افزود: ما زمان را از دست نداده ایم و برای بازگشت پذیری اگر قرار باشد خدای ناکرده برجام به هم بریزد، کارهایی را که شروع کردیم و فرمانی که صادر شده است برای اقداماتی در چارچوب برجام است ولی اگر قرار باشد در حوزه های وسیعی قدم برداریم، شرایط به گونه ای دیگر خواهد بود که نظر شخصی من این است که امیدوارم هیچگاه ضرورت ایجاب نکند که به آن شرایط برگردیم چون برجام را هم در راستای منافع کشورمان و منافع منطقه و منافع جامعه جهانی می بینیم.
وی افزود: برجام یکی از عوامل حمایتی مهم از ان پی تی است و در صورت فروریزی برجام بسیاری از چیزها تغییر خواهد کرد که ما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و اینجا اعلام می کنم که سازمان انرژی اتمی از قبل خود را برای همه سناریوها آماده کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما ظرفیت های گوناگونی ایجاد کرده ایم از جمله ظرفیت تست لوپ برای تست های سوخت های مدنظر که بخواهد در شرایط واقعی قرار بگیرد.

**
دیروز نامه ای به آژانس انرژی اتمی فرستادیم
صالحی گفت: هفته پیش هیات نظارت بر برجام جلسه ای داشت و این هیات جلساتی را برای رصد و مرور شرایط برجام برگزار می کند و توصیه هایی به نهادها و ارگان های گوناگون از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ارائه می کند و ما سناریوهای مختلفی را در طول زمان برای شرایط مختلف همواره مدنظر قرار داده و پیشنهادهای لازم را به صورت مکتوب به مقام های ارشد کشور ارائه داده بودیم.
وی افزود: در آخرین جلسه هیات نظارت بر برجام تصمیماتی گرفته شد که چند روز پیش توسط رئیس جمهوری به سازمان انرژی اتمی اعلام شد و ما پیشنهاداتی را در چارچوب برجام دادیم و این پیشنهادات مقبول واقع شد و رئیس جمهوری دستور فرمودند و تصمیمات هیات نظارت بر برجام به استحضار رهبر انقلاب رسید و مقام معظم رهبری نیز تایید فرمودند و بعد از تایید ایشان رئیس جمهور به ما ابلاغ کردند و ما کار را آغاز کردیم.
صالحی گفت: دیروز نامه ای را در خصوص آغاز برخی فعالیت ها تحویل آژانس انرژی اتمی دادیم و آنگونه که سفیر ما در وین به ما اعلام کرد این نامه دیروز تحویل شد و لذا ما قدم اولیه را برداشته ایم.

**
آزموده را آزمودن خطاست
وی افزود: اراده ملت ما را نیازمایند؛ آزموده را آزمودن خطاست. بارها اراده این ملت در این 40 سال آزموده شده است؛ چه در جنگ تحمیلی که جنگ استکبار جهانی و قدرت های بزرگ علیه ایران بود و یک جنگ تحمیلی در زمانی که ایران از امکاناتی برخوردار نبود و تازه انقلاب رخ داده بود و هنوز انسجام و بسیج داخلی فراهم نبود ولی دیدیم که ملت با اراده توانست به خوبی در مقابل این جنگ استکباری پیروز از میدان به درآید و الان ببینید قدرت ایران در منطقه کجاست و طرف های مقابل در کجا قرار دارند.
وی ابراز امیدواری کرد که ، آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بتوانند اطلاع رسانی کنند و اقداماتی را که در طول زمان پیش می بریم به استحضار ملت بزرگ ایران برسانند.

**
ایران قطعا ملتزم به تعهدات است
صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی در یک سری زمینه ها که در چارچوب برجام تلقی می شود و خارج از برجام هم نیست قرار است فعالیت هایی را هم آغاز کند و هم سرعت بخشد.
وی افزود:چند اصل وجود دارد که ما بایستی آنها را مدنظر قرار دهیم که اصل اول، التزام به تعهدات است؛ همواره رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر جمهوری اسلامی ایران تعهدی را پذیرفت، قطعاً ملتزم به آن تعهدات است.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این یک اصل اخلاقی و یک اصل دینی و سیاسی است که ما ملتزم به تعهداتمان هستیم و لذا این اصل برای ما همواره در سازمان انرژی اتمی مدنظر بوده است.
وی با بیان اینکه ما، قبل از برجام توافقنامه پادمانی را به طور کامل مدنظر قرار دادیم به این نکته هم اشاره کرد که بعد از برجام، هم توافقنامه پادمانی، هم پروتکل و هم ملاحظات برجامی اضافه شد.
صالحی یاد آور شد: ما، قبل از برجام به توافقنامه پادمانی متعهد بودیم و در چارچوب آن توافقنامه، عمل می کردیم اما بعد از برجام به هر سه عمل کردیم؛ یعنی هم به توافقنامه پادمانی، هم به پروتکل الحاقی و هم به ملاحظات برجامی عمل کردیم.

**
فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است
رئیس سازمان انرژی اتمی به اصل دوم اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانطور که همواره اعلام شده است به خصوص از طرف مقامات ارشد نظام، صلح آمیز است.
صالحی ادامه داد: مبنای این فعالیت‌های صلح‌آمیز، فتوای رهبر معظم انقلاب است که صراحتاً فرمودند؛ تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های هسته ای و سلاح‌های کشتار جمعی برای کشور ما حرام است و لذا ما خود را ملتزم به این اصل می‌دانیم.
وی تاکید کرد: هیچگاه منحرف از این اصل نشده ایم و نخواهیم شد و می خواهم روی این مطلب تاکید فراوان کنم.
صالحی، اصل سوم را اهمیت صنعت و فناوری هسته ای بیان کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی در خصوص اهمیت صنعت هسته ای برای کشور همانطور که در قانون تأسیس سازمان آمده است و به قبل از انقلاب بازمی‌گردد، دو هدف عمده یعنی تامین برق هسته ای و تامین سوخت مطمئن نیروگاه های هسته‌ای را دنبال می کند.
وی ادامه داد: این دو هدف، دو هدف اساسی به شمار می آید و صنعت هسته ای از این باب مد نظر کشور است و ایران می تواند در سبد تولید انرژی، جایگاهی قابل در خور و با توجیهات اقتصادی داشته باشد.
صالحی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای آغاز فعالیت ها بعد از انقلاب همواره تأکید بر صنعت هسته ای و فناوری هسته ای داشتند که ما در این خصوص از حمایت‌های لازم در این صنعت برخوردار بودیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اما یک اصل دیگر همزمانی تحریم و برجام غیر ممکن است این را مقام معظم رهبری، صریحا دیروز فرمودند که ما نمی‌توانیم هم برجام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم.

**
اصل بودن استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای
صالحی با اشاره به ظرفیت های دوگانه فناوری هسته ای در زمینه صلح آمیز و غیرصلح آمیز از نظر افکار عمومی گفت: بنده به عنوان اصل گفتم که به دنبال استفاده صلح آمیز هستیم ولی همانگونه که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در تحلیل دقیق خود گفتند، متاسفانه غرب تلاش دارد تا این فناوری و صنعت را که برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است تبدیل به یک نقطه ضعف کند که نکته بسیار مهمی است.
وی افزود: امکان استفاده از این فناوری در حوزه های مختلف مانند سلامت، صنعت و کشاروزی وجود دارد و در بحث تولید برق هم اشاره کردم که یک ظرفیت بسیار با ارزشی است که اگر کشوری از این ظرفیت برخوردار باشد از یک استاندارد بالای صنعتی برخوردار خواهد شد. چون این صنعت مبتنی بر استانداردهای بسیار دقیق و سختگیرانه است و اگر این صنعت را در حد بلوغ در کشور برسانیم صنایع دیگر نیز از شرایط استانداردهای صنعتی و فناوری برخوردار خواهد بود.
صالحی تاکید کرد: طرف مقابل نمی خواهد ما برخوردار از این ظرفیت و عامل قوت باشیم و در افکار عمومی به گونه ای کار می کند که بگوید ما یک کشور نفت خیز هستیم و چرا به دنبال نیروگاه های هسته ای هستیم در حالی که در حوزه خلیج فارسی کشوری با دو یا سه میلیون جمعیت به اندازه ما نفت صادر می کند و اکنون مشغول ساخت چهار نیروگاه هسته ای است در حالی که سرانه نفت آنها خیلی بیشتر از ماست و ما که یک کشور 82 میلیونی هستیم یقینا این توجیه ناپذیر است که چرا به دنبال نیروگاه های هسته ای هستیم.

**
رسانه ها مسئولیت سنگینی دارند
وی افزود: آنها به دنبال ساختن افکار عمومی هستند که افکار عمومی را نسبت به این صنعت و فناوری سست کنند و برخی در تحلیل های خود این مطلب را در داخل بازتاب می دهند که من قصد ورود به این مساله را ندارم و بهتر است عزیزان به گفتمان علمی در این خصوص توجه کنند. مسائل علمی و فنی چیزی نیست که هر کسی بتواند راحت وارد آن عرصه شود و اظهار نظر روزنامه ای کند و بعد بدون استدلال کافی بگویند صنعت هسته ای برای چیست.
صالحی تاکید کرد: ما نباید بگذاریم این دستاورد عظیم و نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران را که موجب افتخار و اقتدار و عزت ما شده است به نقطه ضعف در افکار عمومی تبدیل شود و به خصوص رسانه ها در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.

**
از ابتدای دولت یازدهم آماده بودیم
صالحی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که برجام معیوب شده را قبول نداریم، گفت: ما نمی پذیریم که برجام مورد مذاکرات دوباره قرار بگیرد و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.
وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم زمانی که مذاکراتی در خصوص برجام یا همان گفت و گو های هسته ای آغاز شد، سازمان انرژی اتمی با توجه به تجاربی که از گذشته داشت، همواره این موضوع را مدنظر داشت که امکان دارد این مذاکرات به نتیجه نرسد یا اگر به نتیجه رسید ممکن است طرف مقابل بدعهدی کند و سازمان ضرورتا باید به گونه ای عمل می کرد که زمان را از دست ندهد.
وی افزود: به عبارت دیگر زمانی که در طول گفت و گو بودیم رهبر معظم انقلاب بارها اشاره می فرمود که نمی توان به طرف مقابل اعتماد کرد و ما از این توصیه رهبری استنباط کردیم که نه تنها نباید پل های پشت سر را خراب کنیم که باید پل های متعدد دیگری بتوانیم ایجاد کنیم که در صورت برگشتن، ما زمان را از دست ندهیم .
وی ادامه داد: یعنی اگر قرار شد آنان بدعهدی کنند دیگر برگشتن ما به وضعیت سابق قبل از برجام نباشد بلکه وضعیت و جایگاه ما البته در چارچوب همان اصولی که گفتم به مراتب بالاتر از قبل برجام باشد تا زمان را از دست نداده باشیم.
صالحی اضافه کرد: به همین دلیل سازمان انرژی اتمی بنا به توصیه مقام معظم رهبری و حمایت های رییس جمهوری در طول مذاکرات از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی وسیعی را درچارچوب تعهدات پادمانی آغاز کرد و هیچ چیزی خلاف تعهدات پادمانی انجام نداد.
وی افزود: البته ما زیرساخت های فراوانی را از همان زمان شروع کردیم که اگر می خواستیم به طور عادی عمل کنیم، چه بسا این زیرساخت ها باید برای چند سال آینده محقق می شد ولی با توجه به شرایطی که داشتیم فرزندان شما و این سربازان گمنام به صورت شبانه روز در سازمان انرژی اتمی با حمایت های دولت حرکت کردند و بی سرو صدا فعالیت کردند.
صالحی افزود: این یکی از مظلومیت های سازمان انرژی اتمی است که آن زمان بنا به دلایلی نمی توانستیم اعلام کنیم. چون ممکن بود مورد سوء استفاده قرار گیرد. هرچند در چارچوب مقررات و تعهدات عمل می کردیم.

**
بازطراحی راکتور اراک از زمان بندی جلوتر است
در ادامه صالحی در پاسخ به سوالی در باره آخرین وضعیت بازطراحی راکتور اراک گفت: بازطراحی راکتور اراک از زمان بندی آن جلوتر است. ما طراحی مفهومی و طراحی پایه را به طور کامل تمام کرده ایم و طراحی های ما را طرف مقابل یعنی چینی‌ها، آمریکایی‌ها و گروه 1+5 از نظر فنی مورد تأیید قرار داده اند.
وی افزود: الان طراحی تفصیلی را داریم که ایران کامل آن را انجام داده است البته طراحی های گذشته را هم ایران انجام داده بود آنها فقط بررسی می کردند و اگر ایراداتی را وارد می دانستند با متخصصان ما صحبت می‌کردند که در این راستا مذاکرات علمی فراوانی داشتیم و این طراحی ها آخرین مراحل خود را طی کرده است.
صالحی ادامه داد:امروز طراحی تفصیلی به طرف چینی ارائه شده است و آنها هم در حال بررسی هستند. هیات ما هم اکنون در چین مستقر است و موضوعات را بررسی می‌کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: ما به آستانه تهیه نقشه ها و ساخت تجهیزات جدیدی مثل «کالاندریا» رسیده ایم چرا که ابعاد همه چیز روشن است و عملا باید سفارش تجهیزات بدهیم بنابراین در بحث نوسازی و بهسازی رآکتور اراک نسبت به زمان‌بندی مدنظر جلو هستیم. صالحی در پاسخ سوالی درباره این که کشورهای اروپایی و در رابطه با اقدامات ایران واکنش نشان خواهند داد برنامه شما در برابر آنها چیست آنها را متقاعد کنید که برنامه های ما در چارچوب برجام است؟ گفت: قدم هایی که بر می داریم خلاف برجام نیست چرا که ما برجام را می‌شناسیم، این که بخواهیم UF6 از کیک زرد تولید کنیم، کارخانه تبدیل اورانیوم را داریم اما این کارخانه سالها به خاطر این که اورانیوم طبیعی نداشتیم ، متوقف بود.
وی افزود: بعد از برجام موفق شدیم400 تن به ذخایر اورانیوم اضافه کنیم. الان می‌توانیم ذخایر UF6 را بالا ببریم و کارخانه تبدیل به اورانیوم را که نزدیک به 10 سال متوقف شده بود مجدد راه‌اندازی می شود ؛ ضمن اینکه معایب آن را هم برطرف می کنیم و بهسازی و نوسازی و بهنگام سازی را انجام می دهیم؛ این خلاف برجام نیست بنابراین می خواهند به چه چیز اعتراض کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که رهبری فرمودند 190 هزار سو در دستور کار قرار دهید و همچنین استفاده از سانتریفوژهای قدیمی و جدید گفت: اگر رهبر معظم انقلاب فرمودند به 190 هزار سو برسد فرمودند که زیرساخت های لازم برای این امر آن هم در چارچوب برجام شروع کنید نفرمودند به یکباره 190 هزار سو در یک زمان کمی بسازید.
وی ادامه داد: درباره استفاده از سانتریفوژهای قدیمی و جدید ، اگر ما بخواهیم به ساخت سانتریفیوژ ورود پیدا کنیم دیگر به سانتریفوژهای جدید توجه خواهیم کرد. در صورتی برجام بهم بریزد و ما بخواهیم سانتریفوژهای جدید مونتاژ کنیم قطعا سانتریفوژهای نسل جدید را مونتاژ خواهیم کرد.
صالحی اضافه کرد: فعلا ما در چارچوب برجام عمل می کنیم و هیچ کاری خلاف برجام انجام نخواهیم داد چرا که این دستور رهبر معظم انقلاب است. ما زیرساخت ها و آمادگی های لازم را برای این که وارد این عرصه شویم آغاز خواهیم کرد که آن هم با برجام مشکلی ندارد.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به یک سوال دیگر مبنی بر اینکه دستور رییس جمهوری به این سازمان برای فراهم کردن مقدمات غنی سازی صنعتی بدون محدودیت پس از خروج آمریکا از برجام است یا این که دستورالعمل دیگری است نیز گفت: دستورالعملی که رییس جمهوری به سازمان اعلام کردند سه مورد مشخص تولید UF6، ساخت کارخانه تولید UF4 و ساخت و تجهیز مرکز جدید مونتاژ سانتریفیوژ بود که در حال پیگیری آن هستیم.
سوالی دیگر نیز مطرح شد و آن اینکه آیا اقدامات جدید هشداری برای اروپایی هاست و چقدر می تواند در مذاکرات تاثیر داشته باشد که صالحی در این خصوص چنین توضیح داد: ما خلاف برجام کاری انجام نمی دهیم. ما نیامدیم بگوییم که از الان می خواهیم سانتریفیوژ جدید مونتاز کنیم، گفتیم زیرساخت ها و الزامات لازم را برای روزی که قرار باشد سانتریفیوژهای بیشتری را تولید کنیم، داشته باشیم چرا که نیاز به امکانات زیادی برای تولید داریم و کسی هم نگفته است که برای تولید منعی است.

**
پل های پشت سر را خراب نکردیم
وی خاطرنشان کرد: ما پل‌های پشت سر را نه تنها خراب نکردیم که پل‌های بسیاری را پیش روی خود ساختیم که جبران زمان و مختصر محدودیت را پذیرفتیم آن را جبران کنیم.
صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی این که مهمترین مقدمات شما برای رسیدن به 190 هزار سو چیست و از چه زمانی این مقدمات را اجرایی می کنید و همچنین چه مدت زمان طول می کشد که به ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو برسیم نیز اینگونه جواب داد: یکی از مقدمات بزرگ ما تجهیز و ساخت سالن مونتاژ است که خیلی از کارهای آن را انجام دادیم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده این سالن از همه نظر آماده باشد.
وی یادآور شد: البته این به مفهوم شروع تولید سانتریفیوژهای جدید در سطح انبوه نیست ولی در چارچوب برجام که می توانیم یک سری سانتریفیوژها را بسازیم ولو پیشرفته می توان از این امکانات برخوردار بود.
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: این امکانات بالقوه را داریم که اگر برجام خدای نکرده فرو ریخت که امیدوارم این اتفاق نیفتد ما دیگر دنبال امکانات نباشیم.
صالحی تاکید کرد: ظرفیت این سالن مونتاژ آنقدر بالاست که در صورت نیاز در ظرف کوتاهی ما می توانیم به ظرفیت بالایی برای تولید و مونتاژ برسیم.
سوالی نیز مطرح شد و آن اینکه آیا اعلام شروع این فعالیت‌ها از سوی ایران به معنای شکست مذاکرات سیاسی با اروپایی‌هاست که در این خصوص رییس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: ما باید منتظر واکنش‌های طرف مقابل باشیم و این بستگی به آنها دارد.
وی ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفتند ما نمی توانیم همزمان شاهد التزام به تعهدات برجامی و تحریم‌ها باشیم یعنی نمی توانیم هم برجام را اجرا کنیم و هم تحریم را تحمل کنیم این همزمانی قابل جمع نیست.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: همکاران ما در وزارت امور خارجه این واکنش‌ها و رفتارها را رصد می‌کنند و هر طور که شرایط و تحولات درمذاکرات ایجاب کرد به موازات آن ما آمادگی برای اقدامات متناسب با آن را داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما برای هر سناریویی آماده هستیم چه برای سناریوی با برجام، چه بی‌برجام و چه شرایط مرضی‌الطرفین که هم ایران و هم طرف مقابل راضی باشد، البته ما خیلی از اقدامات را نمی توانیم اعلام کنیم و شاهد خیلی از بداخلاقی ها هستیم.
وی یادآور شد: البته این اقدامات از سوی ایران به مفهوم شکست مذاکرات نیست، مذاکرات در حال پیشرفت است، آنگونه که بنده اطلاع یافتم از طریق وزارت خارجه به طور نسبی رضایت‌مندی وجود دارد.
صالحی تاکید کرد: اما برای اینکه طرف‌های مقابل احساس نکنند ایران در شرایطی است که هم برجام را بپذیرد و هم تحریم ها را ، مسئولان این تصمیم را گرفتند. پیش از این‌ها خانم نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود که ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود و ما این پاسخ را به آنها می‌دهیم که شما نباید اراده ملت ایران را مجددا بیازمایید. ملت ایران در شرایط گوناگون نشان داده است که اگر بحث حق و باطل باشد روی حق ایستادگی می‌ کند و مشکلی دراین خصوص ندارد.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی اخبار مبنی بر اخراج نخبه‌های هسته‌ای از سازمان انرژی هسته‌ای گفت: ما هیچ نخبه هسته‌ای را کنار نگذاشتیم. در ضمن شما باید برای دانشمند تعریفی داشته باشید آیا هرکسی که وارد حیطه سازمان انرژی اتمی شد عنوان دانشمند می گیرد؛ اگر کسی دانشمند و نخبه هسته‌ای است کارنامه علمی و تحصیلی‌اش را ارائه کند تا ما ببینیم معیار این نخبه بودن چیست.
صالحی ادامه داد: اگر کسی استخدام رسمی ما باشد و اخراج شده باشد می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند چرا که اصلا ما نمی توانیم نیروی رسمی را اخراج کنیم و اگر در شرکت‌های وابسته به ما کار می‌کند مبتنی بر قانون تجارت باید شرایط را بپذیرند؛ در آنجا قراردادها یک ساله است و ما 10 هزار نیروی قراردادی داریم و برخی شرکت‌ها هم فصلی کار می‌کنند. ما حتی افزایش نیروی جوان بسیار داشته‌ایم و بنده اخراج نخبه هسته‌ای را کاملا رد می‌کنم.

**
تولید 10 تن اورانیوم طی 10 سال
وی در پاسخ به یک سوال دیگردر این خصوص که بعد از چه مدت زمانی به میزان ذخیره اورانیوم غنی شده‌ قبل از برجام می رسیم، گفت: اورانیومی که قبلا داشتیم نزدیک به 10 سال آن را به دست آوردیم چرا که ما ابتدا چند هزار سانتریفیوژ نداشتیم و سانتریفیوژهای ما از چندصدتا برای غنی سازی شروع شد و در عرض 10 سال توانستیم 10 تن اورانیوم تولید کنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: الان ظرفیت غنی سازی ما حدود هفت هزار سو است که اگر همه آن را به کار بگیریم سالی دو تن می‌توانیم تولید کنیم که برای رسیدن به آن میزان پنج سال زمان نیاز است اما اگر از برجام خارج شویم به فوریت می توانیم به سانتریفیوژهایمان اضافه کنیم و ظرفیت غنی‌سازی را بالا ببریم و این زمان مورد نیاز را حداکثر به دو سال برسانیم.
صالحی درپاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با خروج احتمالی ایران از ان‌پی‌تی و پروتکل در صورت بهم خوردن برجام گفت: بنده اصلا در این موضوع صحبت نکردم چرا که این یک بحث سیاسی است و تصمیمات آن به نظر مسولان ارشد نظام بر می گردد.
وی افزود: تا آنجایی که بنده استنباط دارم، ایران توجه ویژه ای دارد که ان پی تی، مستحکم سرجای خود باشد. چرا که در جهت منافع بین المللی است. ان پی تی اگر بهم بریزد یک ناهماهنگی در دنیا به راه می افتد. این که ما بمانیم یا نمانیم منوط به نظر مقامات ارشد نظام است بنده هیچ وقت در این مساله ورود نکردم و ورود هم نخواهم کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: برجامی که فعلا پابرجاست یک عامل اعتمادسازی در جامعه جهانی ایجاد کرده و نشان داده است که با مذاکره می‌توان موضوعات حساس و چند وجهی، اعم از سیاسی و حقوقی و فنی را حل و فصل کرد و یک پارادیم جدید تعاملات بین المللی سیاسی مطرح شده از طریق برجام در سطح بین المللی را ارایه کرد و از طرف دیگر این برجام می تواند در جهت تقویت ان‌پی‌تی مفید و موثر باشد.
وی اضافه کرد: اما اگر این توافق به هم بخورد اعتماد جهانی نسبت به یکدیگر فرو می ریزد، کسی به کسی دیگر اعتماد نمی کند و این باعث می شود خود ان‌پی‌تی، مبانی‌ اصلی خود را از دست بدهد. معتقدم برجام عامل مهمی برای استحکام بخشیدن به ان‌پی‌تی است که امیدوارم این عامل مهم همچنان پابرجام بماند.
صالحی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با این اقدامات جدید ایران، تعهدات و نظارت‌های آژانس در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه خواهد بود نیز اظهارداشت:هیچ اتفاقی در خصوص تعهداتی که تاکنون به آن پایبند بودیم نمی‌افتد. ما همچنان به تعهدات‌مان طبق پادمان جامع پروتکل الحاقی و تعهدات برجامی عمل می‌کنیم یعنی بازرسی ها در چارچوب انجام خواهد شد و خدشه‌ای نسبت به تعهدات ما وارد نمی‌شود.
از رییس سازمان انرژی اتمی یک سوال دیگر نیز پرسیده شد مبنی بر این که در رسانه‌ها مطرح شده مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی گفته است بررسی اسناد مورد ادعای رژیم صهیونیستی درباره ایران را آغاز کرده است.
صالحی در خصوص این سوال گفت: تا الان نتوانسته ایم در رسانه ها چنین عبارتی که شما از قول آقای آمانو گفته شده باشد را پیدا کنیم فعلا ما خبری در رسانه ها ندیده ایم شاید در رسانه‌های داخلی چنین چیزی مطرح شده باشد اما از خود آمانو چنین مطلبی نشنیده‌ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 15 خرداد 97، کد مطلب: 82934969: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
سران جهان باید بدانند که توان علمی کشور ایران در زمینه هسته ای هیچ پایانی ندارد
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین