پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۹۲۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
سخنگوی گمرک از بستن مرز میلک بر روی کامیون‌های ایرانی توسط افغان‌ها خبر داد.

شعار سال: سید روح‌الله لطیفی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: عده‌ای از کامیون‌داران و شرکت‌های حمل و نقل افغانستان دراعتراض به مصوبه شورای تامین استان سیستان و بلوچستان مبنی بر توقف سه ماهه کامیون‌های حامل قاچاق، دست به اخلال درمسیربرگشت کامیون‌های ایرانی زدند تا بتوانند ازاین طریق تصمیمات شورای تامین استان را تحت تاثیر بگذارند.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به اختلافات ودرگیری بین رانندگان بیان کرد: نزدیک به دوهفته است که به دلیل تصمیمات ایران برای مبارزه با قاچاق درمرزبا افغانستان، تنش‌هایی در مرزمیلک رخ داده که نتیجه این اختلافات باعث کُند شدن تردد کامیون‌های ایرانی حامل کالا‌های ترانزیتی، مصرفی و … در این مسیر مرزی شده است.

نهایتا با درگیری بین رانندگان کامیون ایران و افغانستان در این منطقه مرزی، افغانستان مسیر برگشت را بر روی رانندگان ایرانی بست و تعطیلات سه روزه عید قربان هم بهانه‌ای شد تا روند پاسخ به پیگیری‌های ایران را کُند، کند.

ایران هم دراقدام متقابل، محدودیت‌هایی را در تردد کامیون‌های افغان اعمال کرد.

تمام این اتفاقات که منجر به عدم تردد کامیون‌ها ایران وافغان درمرزمیلک شده درحالی رخ داده که بسته شدن مرز بین افغانستان و پاکستان، می‌توانست فرصتی برای افزایش درآمد‌های ایران ازحمل و نقل کالا به مقصد از مبدا افغانستان باشد.

*** تعطیلات سه روزه عید قربان

لطیفی درباره اتفاقات مرزمیلک با افغانستان درسیستان و بلوچستان عنوان کرد: قبل ازعید قربان بیش از ۱۰ روز بود که تردد درمرزمیلک به کندی انجام می‌شد وتا به امروز هم افغانستان درتعطیلات سه روزه عید قربان بو‌ده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که عده‌ای از کامیون‌داران و شرکت‌های حمل و نقل افغانستان در اعتراض به مصوبه شورای تامین استان سیستان و بلوچستان مبنی بر توقف سه ماهه کامیون‌های حامل قاچاق دست به اخلال در مسیر برگشت کامیون‌های ایرانی زدند تا بتوانند از این طریق تصمیمات شورای تامین استان را تحت تاثیر بگذارند.

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: روز پنج شنبه هفته گذشته درخاک ایران حدود ۵۰ کامیون افغان به دلیل حمل قاچاق از جمله قاچاق سوخت متوقف بودند. عمده قاچاق افغانستان از ایران، قاچاق سوخت است و خواسته طرف افغانستان این است که جریمه قاچاق سوخت را بپردازند، اما کامیون در ایران متوقف نشود.

از سوی دیگر دراین چند روزشاهد برخورد‌های ناشایست عده‌ای درمرز زرنج افغانستان با برخی از کامیون‌داران و رانندگان ایرانی بودیم.

به همین دلیل در اعتراض به رفتار افغانستان تردد درمسیر برگشت کامیون‌های افغانستان ازطرف ایران هم محدود شد.

*** کندی عملکرد افغانستان در مرز میلک

لطیفی با اشاره به ملاقات مسئولین دو کشور بیان کرد: بلافاصله مدیران مرزی افغان در مرزمیلک درخواست ملاقات مرزی دادند که احتمالا با توجه به اینکه تعطیلات عید قربان فردا در فغانستان به پایان می‌رسد، این ملاقات با حضور چند مسئول و نماینده از هر دو کشور برقرار شود.

قبل از پنج‌شنبه گذشته به دلیل کندی عملکرد افغانستان درمرز میلک، تردد کامیون‌های ایرانی از این مسیر به روزانه ۱۵۰ دستگاه کامیون رسیده بود این در حالی است که متوسط تردد کامیون ایرانی در این مرز روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون است.

سخنگوی گمرک ایران در پایان، اظهار داشت: از غرب افغانستان سه مسیر مرزی با ایران وجود دارد.

بسته به اینکه کالا به کدام قسمت از افغانستان می‌رود مرز را انتخاب می‌کنند.

اگر مقصد جنوب افغانستان باشد مرزمیلک، اگر مقصدمرکز افغانستان باشد مرزماهی‌رود واگرمقصد کالا هرات و کابل باشد، مرزدوغارون انتخاب می‌شود.

گویا باراین کامیون‌ها محموله‌های ترانزیتی بوده است.

*** ترافیک پشت مرز ایران

نکته حائز اهمیت دراین رخداد مرزی و روابط بین دوکشوراین است که افغان‌ها همواره مدعی هستند که حمل و نقل افغانستان ازایران بیشتر ازاینکه درکالای تجاری سود داشته باشد، ازقاچاق سوخت توجیه اقتصادی دارد و این موضوع پنهانی نیست.

حال اینکه درمقابل توقف ۵۰ کامیون افغان درایران، گویا ۳۰۰ کامیون ایرانی هم درخاک افغانستان متوقف شده است که گفته می‌شود بحث توقف کامیون ایرانی مطرح نیست بلکه انسداد مسیر مرزی باعث شده ترافیک درپشت مرز ایران درافغانستان ایجاد شود.

محدودیت و انسداد مسیر مرزمیلک بین ایران و افغانستان در حالی است که ایران می‌توانست در غیاب پاکستان بازار ترانزیت خود را در مسیر‌های منتهی به افغانستان گسترش دهد.

این همزمانی بسته شدن مرز‌های پاکستان وافغانستان به دلیل درگیر‌ی‌های مرزی و ایجاد محدودیت در مرز میلک بین ایران و افغانستان ابهاماتی را ایجاد کرده است؛ که باید دید جلسه فردا درنقطه مرزی ایران و افغانستان به این ابهامات پایان می‌دهد؟

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار 12 مرداد    99، کد خبر:   197449، www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین