پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
جلسه هیئت وزرای لبنان برگزار شد و رئیس جمهور و نخست‌وزیر لبنان در این جلسه بر ضرورت پیگیری و تحقیقات در خصوص حادثه بیروت و دلیل آن تأکید کردند.
شعار سال: رئیس جمهور و نخست‌وزیر لبنان در جلسه هیئت وزرای این کشور بر ضرورت پیگیری هر چه سریع‌تر تحقیقات در خصوص حادثه بیروت تأکید کردند. «میشل عون» ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی و کادر پزشکی تأکید کرد: «مسئولان این انفجار را به شدیدترین شکل ممکن مجازات خواهیم کرد». نخست وزیر لبنان هم در سخنرانی خود پس از وقوع حادثه انفجار مهیب در بیروت تأکید کرد: بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت. «حسان دیاب» با اشاره به این موضوع که لبنان با یک مصیبت مواجه شده، گفت: موادی که امروز در انبار بندر بیروت منفجر شد از سال ۲۰۱۴ آنجا وجود داشته است. نخست‌وزیر لبنان از تمامی کشور‌های دوست درخواست کرد در کنار لبنان ایستاده و به این کشور کمک کنند و از شهروندان این کشور نیز خواست در این مصیبت یکپارچگی خود را حفظ نمایند.

شرایط حساس داخلی در لبنان
جنبش حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان، از همه لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی خواست با همبستگی و یکپارچگی به عبور از این شرایط سخت کمک کنند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: این فاجعه دردناک و ویرانی بی‌سابقه و پیامد‌های خطرناک آن در سطوح مختلف انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی، همبستگی و یکپارچگی تمامی لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی و اقدام مشترک برای عبور از این رنج دردناک را ضروری می‌کند. ما تمامی امکانات خود را در خدمت مردم شریف و هموطنان عزیزمان قرار می‌دهیم و از خداوند متعال می‌خواهیم به ملت عزیزمان صبر و پایداری دهد و کشورمان در عبور از سختی‌ها و ناراحتی‌ها پیروز شود.
از سوی مقابل، سعد الحریری، رهبر جریان «المستقبل» و مخالف حزب‌الله و دولت کنونی لبنان در سخنانی گفت: «جریان حاکم باید مسئولیت انفجار بیروت را بر گردن بگیرد. بیروت روز گذشته کشته شد و همبستگی که لبنانی‌ها از خود نشان داده‌اند به معنای عدم محاکمه عاملان و عدم مسئولیت‌پذیری نیست». ادعای سعد الحریری مبنی بر مسئولیت دولت فعلی لبنان در قبال حادثه رخ داده، در حالی است که دولت «حسان دیاب» تنها هشت ماه است که روی کار آمده و وجود آن حجم عظیم از مواد «نیترات آمونیوم» از سال ۲۰۱۳ در زمان دولت «سعد الحریری» و «تمام سلام» بوده است. در جریان بازدید الحریری از مناطق آسیب‌دیده، تعدادی از معترضان لبنانی جلو خودرو او را گرفته و برخی نیز به سمت آن سنگ پرتاب کردند.

جایگزینی بندر طرابلس با بندر بیروت
وزیر اشتغال و حمل و نقل لبنان هم با اشاره به اینکه در انفجار بندر بیروت، خسارت بسیاری به این کشور وارد شد، تأکید کرد: از بندر طرابلس برای جابه‌جایی کالا استفاده خواهد شد. «میشل نجار» وزیر اشتغال و حمل و نقل لبنان با اشاره به آتش گرفتن بیشتر تأسیسات بندر بیروت، تأکید کرد: لبنان برای بازسازی این بندر، نیازمند زمان است. این وزیر لبنانی تصریح کرد: ما در پی طرح‌های جایگزین بندر بیروت، در حال ارزیابی ظرفیت بندر طرابلس و سایر بندر‌ها در «صیدا» و «صور» هستیم.

واکنش‌های بین‌المللی به انفجار بیروت
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود درباره انفجار مهیب عصر دوشنبه بیروت گفتگو کرد. این کشور همچنین برای کمک به آواربرداری ناشی از انفجار در بیروت، پنج هواپیما به همراه تعدادی متخصص و تجهیزات حفاظتی و وسایل ایمنی در برابر کرونا به لبنان ارسال کرده است. دولت چین نیز ضمن اعلام همدردی با خانواده قربانیان، اعلام کرد آماده کمک‌رسانی به لبنانی‌هاست. «بشار اسد» رئیس جمهور و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز در پیام‌های جداگانه، حادثه انفجار بندر بیروت را تسلیت گفتند. سران قوای سه‌گانه عراق هم بر آمادگی کشورشان برای ایستادن در کنار ملت لبنان در شرایط دشوار کنونی تأکید کردند. عراق همچنین یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به بیروت ارسال می‌کند. جنبش حماس، تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر، مقام‌های دولت نجات ملی یمن، نواف الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت، «هیثم بن طارق» سلطان عمان، وزارت خارجه امارات، وزارت خارجه بحرین، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به همتایان لبنانی خود تسلیت گفتند. در همین حال، منابع کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کردند «امانوئل مکرون» امروز به لبنان سفر می‌کند و قرار است با مقام‌های سیاسی لبنان دیدار و رایزنی کند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه این کشور، بوریس جانسون نخست وزیر و دومینیک راب وزیر خارجه این کشور هم با لبنان ابراز همبستگی کردند.

مواضع معنادار دو رژیم!
با وجود موضع‌گیری مثبت مقام‌های بلندپایه عمده کشور‌های دنیا درباره انفجار بندر بیروت، مقام‌های رژیم صهیونیستی یا سکوت پیشه کرده و یا مواضع منفی را در پیش گرفته و از این حادثه ابراز خوشحالی کرده‌اند. موشه فاگلین، معاون رئیس مجلس این رژیم در حساب توییتر خود درباره انفجار بیروت نوشت: «امروز یکی از بهترین روز‌های زندگی‌مان است؛ انگار عید است!»، اما مقام‌های ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسشی از طرف نیوزویک بیان کرد: «به رسانه‌های خارجی گزارش نمی‌دهیم و اظهار نظری نمی‌کنیم». وزارت خارجه رژیم سعودی نیز در موضعی غیر سازنده اعلام کرد تبعات انفجار بندر بیروت را با نگرانی دنبال می‌کند.

موضع‌گیری قابل تأمل ترامپ
رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در اظهار نظری جنجالی گفته بود سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجار‌های بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد. اما در واکنش به این موضع‌گیری، سه منبع مطلع در وزارت دفاع آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند ارتش ایالات متحده هیچ شواهد و مدارکی ندارد که نشان دهد انفجار مهیب روز سه‌شنبه در بندر بیروت ناشی از یک حمله بوده باشد. سفارت لبنان در آمریکا هم در بیانیه‌ای ضمن رد اظهارات ترامپ نوشت: تا آنجا که دولت لبنان می‌داند، تا به این لحظه شواهدی بدست نیامده که نشان دهد این حادثه در اثر حمله‌ای عامدانه یا هرگونه بمب‌گذاری اتفاق افتاده باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قدس آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۱۴۹۴۵، www.qudsonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین