پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۹۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
برخورد ماموران سد معبر شهرداری در صورت دریافت نکردن وجه برای اجاره محل کار دست فروشان بسیار زننده است وباید برای این هنجار شکنی اقدامت لازم صورت گیرد.
شعارسال: معاملات و روابط پنهان مالی چنان پیچیده و عجیب است که گاهی ذهن انسان قابلیت هضم آن را ندارد. گاهی مشاهده می‌کنیم علیرغم حضور مأموران سد معبر شهرداری دست‌فروش‌ها به‌راحتی به کار خود می‌پردازند، جمعه‌بازارها و ... در زمین‌های خالی مناطق برپا می‌شود و گاه به‌قدری این مسائل گسترش می‌باید که تردد و عبور و مرور را نیز با کندی مواجه می‌سازد. در کشورهای پیشرفته محل‌های دائمی در نظر گرفته‌شده که دست‌فروش‌ها همه در آنجا جمع می‌شوند و دیگر اجازه ندارند در سطح شهر پراکنده‌کار کنند. بازارهای روباز ( (open marketاصطلاحی است که به این مجموعه‌ها اطلاق می‌شود و مردم می‌توانند کالاهای موردنظر خود را ارزان‌تر از مغازه‌ها خریداری کنند. این بازارها معمولاً از مراکز خرید فاصله‌دارند تا درفروش اجناس آن‌ها خللی ایجاد نمی‌شود اما در ایران یک بی‌نظمی فاحش پیاده‌روهای تنگ را به مرکز خریدوفروش بدل کرده و این دست‌فروشی در مقابل در مغازه‌هایی انجام می‌شود که خودشان همان اجناس را ارائه می‌دهند. متأسفانه شهرداری برای مقابله با آن‌ها نه‌تنها کاری انجام نمی‌دهد بلکه با دریافت پول و اجاره سانتی‌متری از دست‌فروش‌ها درآمدزایی می‌کند.

اگر دست‌فروش‌ها و سد معبرهای پیاده‌رو را چشم‌پوشی کنیم، از مزاحمت وانتی‌های سبزی، میوه و البته سمساری‌هایی که وقت و بی‌وقت در محله فریاد می‌کشند نمی‌توان چشم‌پوشی کنیم. آن‌ها با ایجاد مزاحمت صوتی آرامش همه ساکنین را برهم می‌زنند و متأسفانه هیچ تدبیری برای آن‌ها اتخاذ نشده است. البته شهرداری مناطقی چون 14 و 15 با اختصاص محل‌هایی و البته بازهم دریافت وجه اجازه داده است تا وانتی‌ها در یک محل جمع شوند و در کنار هم اقدام به فروش میوه و سیفی جات کنند . این مسئله خود باعث مسدود شدن خیابان‌ها و مزاحمت‌های بسیاری را ایجاد می‌کند از طرفی با پایان کار این وانت‌ها زباله‌های بسیاری روی زمین ریخته و منظره شهر را به‌شدت منجر کننده کرده است و گویا شهرداری تهران دریک اصل و پیش‌شرط در تمامی برنامه‌های خود دارد و آن این است که اگر یک اقدام غیرقانونی دارای سود نقدی بود می‌توان با یک ابتکار و البته چشم‌پوشی آن را به یک اقدام قانونی بدل کرد. و همین مسئله آرامش شهروندان و شرایط استاندارد شهری را در نظر نگرفت. اگر یک فرد بدون اخذ مجوز و واریز وجه به شهرداری اقدام به دست‌فروشی بکند در کسری از ثانیه 7 مرد تنومند بر سرش خراب‌شده و در بهترین حالت جان او را می‌گیرند. خاطره مرگ دست‌فروش چرخی در مقابل دیدگان پسرش مسئله‌ای نیست که از اذهان مردم پاک شود. ابوالفضل چراغی، فرزند ۱۵ ساله علی چراغی که در مردادماه سال ۹۳ شاهد حمله مأموران پیمانی سد معبر شهرداری منطقه ۴ تهران به پدرش بود، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (۱۷ فروردین ۹۴) هنگامی‌که در خیابان ۲۰ متری طالقانی واقع در پاسگاه نعمت‌آباد مشغول فروش میوه با چرخ‌دستی بود، با برخورد مأموران سد معبر شهرداری تهران مواجه شد.

شاهدان عینی گزارش داده‌اند پس‌ازآنکه مأموران سد معبر چرخ میوه ابوالفضل چراغی را واژگون کردند و با ضرب و شتم این نوجوان ۱۵ ساله قصد ضبط ترازوی او را داشتند، کسبه و اهالی محل که از هویت ابوالفضل آگاه شده بودند با مأموران شهرداری درگیر شدند.

هرچند از شدت درگیری مردم و مأموران شهرداری گزارشی در دست نیست، اما بر اساس اطلاعات مأموران صحنه درگیری را باعجله ترک کرده‌اند به‌طوری‌که دوربین عکاسی آنان نزد مردم جامانده است.

خانواده چراغی مدعی‌اند باوجودآنکه پس از قتل علی چراغی وعده‌های بسیاری برای تأمین آتیه خانواده او از جانب مقامات عالی‌رتبه شهرداری و هیئت‌رئیسه وقت شورای شهر تهران مطرح‌شده بود، اما تنها هزینه‌های بیمارستان مقتول پرداخت‌شده است و وعده‌های مربوط به تأمین مسکن و بیمه خانواده چراغی محقق نشده است. آنان می‌گویند در این شرایط ابوالفضل چراغی به‌عنوان بزرگ‌ترین فرزند خانواده پنج‌نفره علی چراغی برای تأمین معاش مادر و سه خواهر و برادر کوچک‌ترش ترک تحصیل‌کرده و چند ماهی است که به کار دست‌فروشی میوه در اطراف محل زندگی‌شان اشتغال دارد. این نمونه کوچکی است از اقدام شهرداری تهران علیه یک فردی که برای اجاره سانتی‌متری زمین محل فروش پولی به شهرداری نداده بود و همین مأموران وقتی پول را دریافت می‌کنند در میدان هفت‌تیر تهران خودشان سد معبر می‌کنند و دست‌فروش‌ها را پشت سر هم‌ردیف نمی‌نمایند. بودجه‌ای که قرار است با مرگ دست‌فروشان و افراد پایین جامعه تأمین شود بسیار دردناک و غیرقابل‌توجیه است و امید است مسئولین ارشد شهرداری کاری کنند که دیگر شاهد حضور یگان‌های ویژه مبارزه با سد معبر به شکل ارتش‌های لگام‌گسیخته نباشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تیترشهر، تاریخ انتشار: سه شنبه 23 شهریور 1395، کد خبر: ۱۰۳۴، www.titreshahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین