پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
باغ ايراني، ميراث فرهنگي بجاي مانده از تاريخ توسعه باغها در ايران است و با جغرافيا، فرهنگ، محيط زيست و معيشت ايرانيان در طول تاريخ عجين شده است.
شعار سال:باغ ايراني، ميراث فرهنگي بجاي مانده از تاريخ توسعه باغ ها در ايران است و با جغرافيا، فرهنگ، محيط زيست و معيشت ايرانيان در طول تاريخ عجين شده است. گرچه حضور در باغ ايراني در دوران معاصر کم رنگ شده ولي خاطرات جمعي آن در ذهن ايراني هنوز زنده است. از جمله باغ هاي متروک شده ميتوان به باغ سليمانيه در جوار دانشکده کشاورزي دانشگاه تهران در شهر کرج اشاره کرد. اين باغ، از باغهاي بزرگ تاريخي ايجاد شده در دوران فتحعلي شاه قاجار است. اين باغ در حال حاضر تغييرات زيادي نسبت به وضع اوليه پيدا کرده است. مهم ترين تغييرات آن مربوط به تغيير کاربري به مدرسه فلاحت در 120 سال پيش و سپس احداث دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران از حدود 80 سال پيش بوده است.
 
توسعه بي رويه بناهاي اداري درون دانشکده موجب از بين رفتن بخش زيادي از محوطه و همچنين فضاي سبز در محيط اطراف آن شده است. مرمت اين بناي تاريخي از دوران پيروزي انقلاب اسلامي آغاز گرديده و همچنان ادامه دارد. ساخت و سازها بدون توجه به عناصر تاريخي و معماري و گياهي ارزشمند، به بافت تاريخي و پوشش گياهي محيط آسيب وارد کرده است. حتي بخش اعظم محوطه اطراف کاخ به پارکينگ اختصاص يافته است. با در نظر گرفتن پتانسيل اين فضا براي توسعه گردشگري استان البرز، توجه به محيط اطراف کاخ و باز آفريني فضا به شکل باغ ايراني امر مهمي است و استفاده درست از فضا و نمايش شکل صحيح از باغ ايراني به مخاطب و امکان بهره برداري صيانتي از فضا و گياهان را به دنبال خواهد داشت.
 
فرم اين باغ از سبک باغ اصيل ايراني تبعيت نميکند بلکه مانند بسياري از باغ‌هاي دوره قاجاريه کاخ در وسط باغ قرار دارد و کاشت درختان به صورت طبيعي بوده و نظم خاصي ندارند. اطلاعات چنداني در مورد باغ‌هاي اين مجموعه در دست نيست اما در قسمتي از سفرنامه «پرنس سولتيکف» شرح داده شده که در قسمت اعظم اين باغ ها درختان چنار کاشته بودند. هنوز هم قسمت اعظم درختان دانشگاه را درختان چنار تشکيل مي دهد و علاوه بر آن درختان ميوه هم در قسمت هاي باغ انگور و باغ فردوس وجود داشته که قسمتي از باغ فردوس هم اکنون در دانشکده کشاوزي کرج تبديل به مزرعه تحقيقاتي شده است. از درختان باقي مانده در جلوي کاخ مي توان به درختان چنار، توت و زبان گنجشگ اشاره کرد. از ديگر پوشش هاي گياهي اشاره در اين سفر نامه پونه هاي خار دار، خارشتر، استروکائوس، شيرين بيان، چوبک، شنگ، زنبق و شقايق بوده است.
 
مطالعه بر روي نظم گياهي باغ هاي تاريخي ايران بسيار کم و محدود است و تنها در کتاب ارشاد الزراعه ابونصرهروي به طور کلي به کيفيت و شيوه کاشت درختان و گياهان پرداخته شده است. با توجه به مستندات تاريخي و طبيعي بر اساس مطالعات گسترده از باستان شناسي، تاريخي و اسنادي در گذر زمان، بازسازي الگوي اوليه و تغييرات باغ در گذر زمان، امکان پذير و قابل اجرا شدن است. از آن جايي که گياه عنصر اصلي باغ است، نگهداري باغ در زمان امري بسيار مهم است که لزوما بايستي به طور مستمر انجام گيرد و توجه مسئولان در اين خصوص را مي طلبد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری  مصاف ایرانیان  ،تاریخ انتشار:  24 مرداد 1399،کدخبر: 58649 ،www.masaf.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
India
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
کلا دوست نداریم تاریخ و فرهنگ و تمدن رو حفظ کنیم. بیشتر میل به خراب کردن و آسیب زدن داریم تا حفاظت از این آثار ارزشمند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین