پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۵۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
شهردار تهران با اشاره به ضرورت موزه شدن خانه‌های هنرمندان و مشاهیر در پایتخت گفت: این خانه‌ها شناسنامه شهر هستند و باید خانه مشاهیر و هنرمندان را ثروت تهران بدانیم.

شعار سال: «پیروز حناچی» در بازدید از خانه «مهدی اخوان‌ثالث»، شاعر معاصر و آیین رونمایی از تندیس وی اظهارداشت: یکی از موضوع‌هایی که به شکل مضاعف در تهران دنبال می‌کنیم موضوع‌های فرهنگی است.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال پایانی این دوره از مدیریت شهری قرار داریم، موضوع فرهنگی را با جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد، اصالت شهر تهران به این فضا‌های فرهنگی است، تلاش می‌کنیم که این فضا‌ها تاثیرگذار و فعال شوند.

«حناچی» افزود: امسال ثبت جهانی محور خیابان ولیعصر (عج) را در دستور کار داریم؛ این خیابان نماد‌های بسیار جالبی از جمله قنادی «گواهی» با قدمتی یکصد ساله را دارد.

شهردار تهران با اشاره به سابقه همکاری‌های این نهاد و فرهنگستان هنر اظهارداشت: ما همواره باهم در تعامل بوده‌ایم و این تعامل را ادامه خواهیم داد، اگر در زمانی این تعامل کم شده بود به خاطر کم‌شدن فعالیت‌ها بود، علاوه بر خانه «اخوان ثالث»، خانه «هوشنگ ابتهاج» (ارغوان)، خانه «محمد مصدق» و موزه «حسن حبیبی» را هم در دستور کار داریم، خانه «نیما یوشیج» هم تملک شده است.

وی بیان کرد: معتقدم این خانه‌ها شناسنامه شهر ما هستند و آن‌ها را باید ثروت این شهر بدانیم حتی می‌توان نگاه اقتصادی داشت و برای حفظ این خانه‌ها، کسب درآمد کرد، ما وظیفه داریم این خانه‌ها را با رعایت اصالتشان حفظ کنیم.

«محمد بهشتی» عضو فرهنگستان هنر نیز در این آیین گفت: شهر تهران علاوه بر اینکه پایتخت سیاسی کشور است به دلیل بیشترین تولید و مصرف فرهنگی هم اکنون پایتخت فرهنگی تهران ایران هم هست.

وی افزود: شهرداری تهران مسئولیت دارد آثار فرهنگی این شهر را حفظ کند حتی برخی نماد‌های شهری ممکن است برای مدتی شناسنامه شهر شوند، اما مشاهیر و مفاخر آن شهر هستند که شناسنامه واقعی شهر می‌شوند همچنان که امروز شیراز را به «سعدی» و «حافظ» می‌شناسیم.

همچنین «علیرضا اسماعیلی» سرپرست فرهنگستان هنر نیز با اشاره به همکاری‌های شهرداری و فرهنگستان هنر در برخی زمینه‌ها از جمله گردآوری شاهنامه «شاه طهماسب» خواست فرهنگ این همکاری‌ها بیشتر شود.

«احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهارداشت: تهران پایتخت زبان فارسی است و ما می‌توانیم این را مبنای یک همکاری با سایر شهر‌ها و سایر کشور‌های فارسی‌زبان کنیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

در این مراسم «احمد استاد باقر» رئیس هیات مدیره شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران به ارائه گزارشی از روند موزه‌سازی خانه «اخوان ثالث» پرداخت و گفت: با صرفه‌جویی توانستیم با ۳۰۰ میلیون تومان این خانه را که در حال تخریب بود تبدیل به موزه کنیم.

وی از فرزندان اخوان ثالث خواست برای ارائه آثار به جا مانده است آن مرحوم به این مجموعه کمک کنند.

«مزدک اخوان» فرزند کوچک آن مرحوم که در این جلسه حاضر بود قول همکاری‌های لازم را داد.

«حامد مظاهریان» معاون و سرپرست توسعه و برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهران، «محسن فتاحی» مدیرکل فرهنگی شهرداری و تعداد دیگری از اعضای هیات امنای فرهنگستان هنر نیز در این آیین حضور داشتند.

در پایان از تندیس «مهدی اخوان ثالث» که در حیاط موزه نصب شده بود، رونمایی شد.

خانه «مهدی اخوان ثالث» در منطقه ۶ تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه خجسته، پلاک ۳۱ واقع شده است، این خانه یکم مهرماه ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۴۰۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، خانه «اخوان ثالث» سال ۹۰ با هدف تبدیل شدن به خانه‌موزه به تملک شهرداری تهران درآمد. «اخوان ثالث» شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه متخلص به «م. امید» متولد دهم اسفند ۱۳۰۷ در مشهد بود، اشعار او زمینه اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده، اشعار «اخوان ثالث» همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارنده ترکیبات نو و تازه است.

«ارغنون»، «زمستان»، «آخر شاهنامه» و «از این اوستا» از آثار «اخوان ثالث» است.

این شاعر چهارم شهریور ۱۳۶۹ در ۶۱ سالگی دارفانی را وداع گفت، پیکر وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده‌است.

تعداد بازدید : 3

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، تاریخ انتشار 30 مرداد 99، کد خبر:   83915632، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین