پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۳۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
صیدی محمدیان گفت: در حال حاضر کمبودی در زمینه شیر خشک‌های مربوط به بیماران متابولیک وجود ندارد. البته با توجه به مشکلات تخصیص ارز و همین‌طور شیوع بیماری کووید ۱۹ حمل‌ونقل زمینی این فرآورده‌ها با مشکل روبه‌رو شده بود که سازمان برای رفع مشکل، اقدام به حل مشکل بسته شدن مرزها و عدم امکان ترخیص محموله کرد.
شعار سال: دکتر بهادر صیدی محمدیان درباره وضعیت تأمین شیر خشک‌های رژیمی، گفت: از سال ۱۳۹۳ اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نسبت به طراحی اولین سامانه جامع برنامه‌ریزی تأمین تا تحویل فرآورده‌های سلامت ویژه مانند شیرخشک های رژیمی اقدام کرده است. بر این اساس اطلاعات تمام بیماران متابولیک و آلرژیک در این سامانه ثبت‌شده است. فرآیند کار به این صورت است که ابتدا اطلاعات بیمار در سامانه ثبت می‌شود و پس از دریافت کد رهگیری، پرونده الکترونیک برای بیمار تشکیل می‌شود و پزشک موردنظر را که شامل فوق تخصص‌ بیماری‌های کودکان و اساتید دانشگاه‌ها که مرتبط با بیماری‌ها هستند و در سامانه ثبت‌نام‌شده اند، انتخاب می‌کند.

وی افزود: سپس پزشک با مشاهده کارتابل الکترونیک خود اقدام به بررسی و صدور نسخه الکترونیک می‌کند. پس از صدور نسخه الکترونیک، کد نسخه الکترونیک برای سرپرست بیمار ارسال می‌شود و درصورتی‌که فرآورده تجویزی در فهرست فرآورده‌های پستی باشد ظرف مدت حداکثر ۷۲ ساعت به درب منزل بیمار ارسال می‌شود. در عین حال اگر بیمار در فهرست بیماران دارای سابقه حساسیت قرار داشته باشد، باید ابتدا به داروخانه‌های منتخب مراجعه کند و با ارائه کد نسخه الکترونیک به داروخانه، شیرخشک رژیمی را دریافت می‌کند.

تأمین مرحله ای شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه
صیدی محمدیان ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح از سال ۱۳۹۳ تاکنون در حال اجراست و الگوی مصرف فرآورده های ویژه توسط افراد با تخصص‌های مختلف مشخص می‌شود، برای تأمین این فرآورده ها سالانه فراخوان تأمین به شرکت‌های واردکننده اعلام می‌شود و طی فراخوان و اعلام نیاز سازمان غذار و دارو، شرکت‌های واردکننده بر اساس تفاهم‌نامه اقدام به تأمین نیاز می‌کند. در عین حال با توجه به اینکه عمر قفسه‌ای فرآورده‌ها ( مدت زمانی که محصولات مصرفی نظیر مواد غذایی یا داروها از تاریخ تولید قابل مصرف هستند) طولانی نیست، بنابراین برنامه‌ریزی تأمین، به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود. این کار باعث جلوگیری از امحای فرآورده و هدر رفت ارز می‌شود.

ذخیره ۴ ماهه شیرخشک های رژیمی
وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی به صورتی است که انبار سازمان باید در هر مرحله واردات دارای ذخیره ۴ ماهه باشد تا خطر کمبود، بیماران را دچار مشکل نکند. همچنین جلسات بازخوانی به‌صورت ماهانه با شرکت‌های تأمین کننده برگزار می‌شود و کنترل موجودی و برنامه‌ریزی پارت بعد واردات و ثبت سفارش‌ها در این جلسات تعیین می‌شود.

آیا همه شیر خشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه وارداتی هستند؟
صیدی محمدیان درباره وضعیت تولید داخلی شیرخشک های رژیمی نیز گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف این فرآورده در دنیا کم است، تولید آن ها مقرون‌ به‌صرفه نیست و واردات صرفا از کشورهای معتبر دنیا انجام می‌شود و فراخوان‌هایی برای تولید این فرآورده ها به شرکت‌های تولیدکننده و فن‌آور ارسال می‌شود. البته حمایت ستاد توسعه فن‌آوری ریاست جمهوری نیز برای حمایت از تولید این فرآورده ها در داخل کشور جلب شده است، اما در حال حاضر این فرآورده‌ها وارداتی هستند.

تنوع در شیرخشک های رژیمی و متابولیک
رئیس اداره شیر خشک و غذاهای ویژه با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در زمینه تأمین شیر خشک های رژیمی و متابولیک در کشور وجود ندارد، گفت: در عین حال با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو اقدام به ایجاد تنوع در تأمین شیر خشک‌های رژیمی و متابولیک کرده است، اکنون شرایط به صورتی است که برای هر بیماری سه برند وجود دارد و در هرصورت بیمار بدون شیر نخواهد ماند.

"تخصیص ارز" و "کرونا" سد راه تأمین شیر خشک های متابولیک و رژیمی و راهکار سازمان غذا و دارو
صیدی محمدیان تاکید کرد: در حال حاضر کمبودی در زمینه شیر خشک‌های مربوط به بیماران متابولیک وجود ندارد. البته با توجه به مشکلات تخصیص ارز و همین‌طور شیوع بیماری Covid-۱۹ حمل‌ونقل زمینی این فرآورده‌ها با مشکل روبه‌رو شده بود که سازمان برای رفع مشکل به‌محض اعلام شرکت‌های واردکننده از طریق امور بین‌الملل و وزارت امور خارجه اقدام به حل مشکل بسته شدن مرزها و عدم امکان ترخیص محموله کرد. همچنین برای رفع مشکل حمل زمینی نیز از راه‌های جایگزین مانند حمل دریایی و هوایی اقدام شده است. برای مشکلات تخصیص ارز نیز مکاتبات لازم با بانک مرکزی انجام‌شده است. هم‌اکنون نیز محموله‌ای از شیر خشک‌های متابولیک در گمرک آماده ترخیص هستند و محموله‌های بعدی نیز در راه هستند و به‌زودی وارد کشور خواهند شد.

وی همچنین گفت: برای سایر شیر خشک‌های رژیمی که غیر یارانه‌ای هستند نیز علاوه بر تسریع صدور مجوز برای تولیدکنندگان، برنامه‌های بازخوانی با استفاده از اطلاعات موجودی و فروش تنظیم خواهد شد و برای واردکنندگان این فرآورده ها به ‌زودی با روش‌های حمل دریایی و هوایی محموله‌ها وارد کشور خواهند شد.

درخواست سازمان غذا و دارو از بانک مرکزی برای اولویت دادن به تخصیص ارز شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه
رئیس اداره شیر خشک و غذاهای ویژه تاکید کرد: با توجه به اهمیت ویژه تأمین شیر خشک‌های رژیمی و غذاهای ویژه برای کودکان وابسته به این فرآورده‌ها از مسئولین بانک مرکزی نیز درخواست کرده‌ایم تخصیص ارز این فرآورده‌ها را در اولویت قرار دهند تا وقفه‌ای در تأمین به وجود نیاید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی 55 آنلاین، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1399، کد خبر: 165887، www. 55online.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
0
0
کرونا همه جوره همه چیو تحت تاثیر قرار داد. توی کشور ما هم که انگار منتظر یه تلنگر هستند یهو با یه عامل ، کل سیستم ها بهم می ریزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین