پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۹۶۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
آشنایی با انواع روش‌های افزایش سرمایه در بورس افزایش سرمایه در اصل به معنای افزایش تعداد سهام منتشرشده توسط شرکت‌هایی است که سهام خود را در بازار سرمایه منتشر کرده‌اند.
شعار سال: سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش‌ها را فرابگیرند. این روز‌ها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل‌شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

سرمایه شرکت همان دارایی‌های شرکت است که با کم کردن همه بدهی‌های آن می‌توان به سرمایه یک شرکت پی برد. سرمایه شرکت را در اصل می‌توان بخشی از حقوق افراد در سهام یک شرکت با عنوان حقوق صاحبان سهام تعریف کرد.

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی یعنی ”افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت به زبان ساده افزایش سرمایه یعنی افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت‌های سهامی است.

انواع روش‌های افزایش سرمایه
افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سهام جایزه)
افزایش سرمایه از محل آورده نقدی
افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
افرایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام

افزایش سرمایه از محل سود انباشته
یکی از روش‌های افزایش سرمایه افزایش سرمایه از محل سود انباشته است که بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها وظیفه دارند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری کنند و در نهایت این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت‌های مالی آن شرکت ثبت خواهد شد.

در دورانی که یک شرکت سود انباشته خوب و مناسبی دارد، تصمیم می‌گیرد که افزایش سرمایه خود را به روش افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام و منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند.

در واقع باید به این مسئله اشاره کرد که در روش سود انباشته، جریان نقدینگی جدیدی به شرکت وارد نخواهد شد و سهامداران پولی برای خرید اوراق جدید تزریق نمی‌کنند، به همین دلیل به سهام تعلق گرفته به سهامداران (سهام جایزه) می‌گویند.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی
یکی دیگر از روش‌های افزایش سرمایه، از محل آورده نقدی است. زمانی که سود انباشته در شرکتی مناسب نباشد و هیئت مدیره تصمیم بگیرند که منابع مالی جدیدی را به شرکت وارد کنند لازم به ذکر است که این عمل از طریق محل آورده نقدی سهامداران اقدام انجام می‌شود.

چون افزایش سرمایه از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صورت می‌گیرد به همین علت نیاز به تأمین منابع جدیدی از طرف سهامداران فعلی شرکت دارد و شرکت در ابتدا حق استفاده و حضور در آن را به سهامداران شرکت خواهد داد؛ که این مسئله بدین معنا است که اوراقی به اسم حق تقدم سهام در اختیار سهامداران فعلی قرار خواهد گرفت و سهامدار در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که حدودا ۲ ماه است می‌توانند برای چذیره نویسی از دو روش زیر اقدام کند:

پرداخت مبلغ اسمی سهام
در روش پرداخت مبلغ اسمی باید به ازای هر یک از سهم‌ها مبلغی را در بازه ۲ماهه به شرکت پرداخت کنید در ادامه باید یاد آور شد که مبلغ نام برده شده در ایران به طور معمول ۱۰۰۰ ریال که همان قیمت اسمی سهم است. پس از طی مراحل افزایش سرمایه، حق تقدم شما به سهم عادی تبدیل خواهد شد.

فروش حق تقدم
اگر شما نخواهید که از حق تقدم‌های خود استفاده کنید قادر خواهید بود که در این بازه زمانی ۲ ماهه حق تقدم‌های خود را به سرمایه‌گذاران دیگر بفروشید، چون این حق تقدم‌ها مثل سهام عادی در بورس قابل معامله است.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
یکی از روش‌های افزایش سرمایه، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت‌ها دارایی‌های ثابت مشهود خود را مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه‌گذاری‌ها و … را مورد تجدید و ارزیابی قرار می‌دهند. با این روش نیز ارزش دارایی‌های شرکت در ترازنامه آپدیت خواهد شد همچنین در نهایت، چون معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی‌های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش یابد تا این معادله برقرار شود.

در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها پولی به شرکت وارد نخواهد شد و تنها اتفاقی که رخ می‌دهد یک عملیات حسابداری در صورت‌های مالی شرکت است. در واقع در این روش به همان میزان که تعداد سهام شما افزایش پیدا می‌کند قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد، به همین علت تغییری در دارایی شما رخ نخواهد داد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام
یکی از روش‌های افزایش سرمایه، روش صرف سهام است در روش صرف سهام، شرکت سهام خود را از طریق پذیره نویسی و به قیمتی بیش از قیمت اسمی می‌فروشد و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته منتقل می‌کند یا در ازای آن سهام جدیدی را، به سهامداران قبلی می‌دهد.

در افزایش سرمایه به روش صرف سهام بجای اینکه سهام عادی با ارزش اسمی انتشار دهند، پذیره نویسی سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار انجام خواهد گرفت.

منظور از صرف سهام چیست؟ منظور از صرف سهام، اختلاف ارزش بازاری و اسمی سهام است. کار‌هایی که شرکت در ارتباط با صرف سهام می‌تواند انجام دهد:

انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت، تقسیم نقدی اضافه ارزش به سهامداری قبلی، دادن سهام جدید به سهامداران قبلی، کار‌هایی که شرکت در ارتباط با فروش می‌تواند انجام دهد: فروش با حفظ حق تقدم، فروش با سلب حق تقدم
مفهوم افزایش سرمایه در بازار بورس
ذینفعان صرف سهام کدامند؟
شرکت‌ها می‌خواهند با کمترین میزان سهام منتشرشده، بیشترین مقدار تامین مالى بلندمدت و بدون سررسید را انجام بدهند و با اینکار بدون افزایش ریسک سهام شرکت، بر سودآورى و اعتبار شرکت بیفزایند.

سهامدار عمده اصلى
سهامدار اصلى شرکت کنترل و مدیریت شرکت را بر عهده دارند خیلی دوست دارند که کنترل شرکت را همچنان حفظ کند و درصد سهام مدیریتى شان کاهش نیابد (بیشتر زمانى که درصد سهام مدیریتى آن‌ها شکننده و در حداقل ممکن براى مدیریت قرار دارد.)

بازار سهام
افزایش سرمایه با صرف سهام باید فرصتى را پیش روى بازار بگذارد. دورنماى مثبتى از سودآورى بالقوه در آینده، انتظارات مثبت از افزایش قیمت سهم و یا تخفیف مناسب در قیمت پذیره نویسى نسبت به قیمت بازار را همراه داشته باشد.

سهامداران جزء
سهامداران جزء همیشه به دنبال بازدهى بیشترهستند بنابراین از محل صرف سهام بازدهى سریعى نصیبشان شود و نگرانى خاصى هم در کاهش درصد مالکیتشان در شرکت نخواهند داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شهرآرا، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1399، کد خبر: ۴۰۷۵۴، www. shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین