پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
امتیاز واردات موتور‌های خاص در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، در سال‌های اخیر به برخی از افراد تعلق گرفته و عملا به جای استفاده در این ورزش بساط سودجویی و کسب درآمد شده است.
شعار سال: فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اگرچه کمتر در کانون توجهات و خبر‌ها قرار دارد، اما این فدراسیون با توجه به امتیاز‌هایی که از آن برخوردار است، یکی از متمول‌ترین و پولسازترین فدراسیون‌های ورزشی به شمار می‌رود. مجوز واردات خودرو‌های مسابقه و مهمتر از آن موتور‌های سنگین و خاص که برای حضور در رقابت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اختیار این فدراسیون است و از همین رو یک منبع درآمدی سرشار را برای آن‌ها به همراه دارد. یک رانت خاص و طلایی که برای پیشرفت این رشته باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما در پاره‌ای از اوقات محلی برای سودجویی و کسب درآمد برای برخی از اشخاص شده.

اتفاقی که اگرچه هیچوقت چندان رسانه‌ای نشده و به ان پرداخته نمی‌شود، اما در طول ادوار مختلف اتفاقات جنجالی را در این فدراسیون رقم زده.

این امتیاز بزرگ و خاص سبب شده برخی از متولیان این رشته در طول سال‌های مختلف از آن استفاده غیرقانونی انجام دهند و از این مجوز نه به نفع این رشته بلکه برای کسب درآمد استفاده کنند.

اتفاقاتی که چند سال گذشته در این فدراسیون رخ داد و منجر به برکناری ناگهانی مهرعلی رییس اسبق این فدراسیون شد و حتی پای مدیرعامل وقت پرسپولیس را وسط کشید، یکی از ده‌ها نمونه این ماجراهاست.

جذابیت موتور‌های خاص و لاکچری برای متمولین سبب شده که این مجوز‌ها گاه و بیگاه به جای استفاده در ورزش موتورسواری، به برخی از متمولین خاص برسد و موتور‌ها به جای حضور در پیست‌های موتورسواری در خیابان‌های شهر توسط ویراژ بدهند!



*امتیازاتی برای افراد خاص

امتیاز واردات موتور‌های خاص در سال‌های اخیر به برخی از افراد تعلق گرفته و عملا به جای استفاده در این ورزش بساط سودجویی و کسب درآمد شده. اتفاقی که حالا رسانه‌ای شده است.

داستان مجوز‌های موتورسیکلت مدتی است در فضای مجازی و رسانه به صورت ناگهانی رواج پیدا کرده و توسط گروهی منتشر شد تا بخشی از آنچه که در پشت پرده بود، عیان شود. اما با نگاه به لیست‌های منتشر شده به برخی از نام‌های خاص و صاحب منصب برمی خوریم که اکنون به دلیل متوقف شدن صدور امتیاز واردات موتور دست به هیاهو و جنجال زده اند.

در حالیکه این مجوز‌ها باید توسط یک کارگروه ویژه و خاص کارشناسی شده و به افراد واجد شرایط تعلق بگیرد، اما در سالیان اخیر بدون هیچ کار کارشناسی و مجوزی در اختیار برخی از افراد خاص قرار گرفته.

در واقع مجوز‌های واردات موتور بدون هیچ کارگروهی صادر شده و اکنون نیز در حال صدور است، از همین رو پس اعتراضات فراوان و رسانه‌ای شدن این ماجرا و با بررسی‌های انجام شده، سیستم صدور این مجوز‌ها با همکاری حراست وزارت ورزش و جوانان و وزارت صمت متوقف شد و قرار بر این شد تا صدور مجوز به تشکیل و تایید کارگروه بررسی صلاحیت‌های امتیاز صدور مجوز موتور منوط شود. کارگروهی که دو سال قبل بنا به دلایل نامشخصی منحل شده بود تا شخص اول فدراسیون به صورت انفرادی و شخصی این صلاحیت‌ها رو بررسی و تائید کند. اتفاقی که زمینه ساز بسیاری از انحرافات و اعطای مجوز‌های بی‌رویه به برخی از نفرات خاص شد تا عملا این مجوز‌ها محلی برای کسب درآمد و سودجویی شود و ورزش موتورسواری از این خوان گسترده هیچ نفعی نبرد.



*اسامی خاص در لیست واردات

با نگاهی به لیست صدور مجوز امتیاز واردات موتورسیکلت‌ها، به اسامی آشنایی برخورد می‌کنیم و بسیاری از چهره‌های آشنا و غریبه در این لیست به چشم می‌خورند. گویا این مجوز‌ها به هر فردی که ارتباط نزدیکی با واسطه یا بدون واسطه داشته، تعلق یافته و از آن منتفع شده!

نکته جالب اینکه توقف صدور مجوز‌ها با همکاری حراسا وزارت ورزش و وزارت صمت، سبب شده تا برخی‌ها که پیش از این از این رانت طلایی و پرسود استفاده می‌کردند، نسبت به آن واکنش نشان دهند.

در همین راستا رییس یکی از هیات‌های مهم موتورسواری و اتومبیلرانی چندی پیش در نامه‌ای به دبیر فدراسیون و سرپرست فعلی خواستار شفاف سازی سیستم صدور مجوز‌ها شد. درخواستی که به نوبه خود منطقی است، اما زمانی عجیب می‌شود که می‌بینیم نام وی در لیست دریافت کنندگان مجوز قرار داشته!



*تخریب برای پیروزی کاندیدای خاص

با نزدیک شدن به موسم انتخابات موتورسواری و اتومبیلرانی، به نظر می‌رسد ماجرای اعطای امتیازات بدل به یک بهانه شده تا برخی‌ها از آن به سود خود سواستفاده کرده و با تخریب و فضاسازی در این رابطه، اتسمفر انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند تا کاندیدای مطلوب رای بیاورد و بساط امتیازدهی و رانت برقرار باشد و دوستان در سفره این خوان گسترده کماکان بنشیند و از آن بهره ببرند. این فرافکنی‌ها و بی اخلاقی‌ها برای تخریب چهره برخی از کاندیدا‌ها تنها برای بر هم زدن شرایط است تا فردی رای بیاورد که مطلوب دوستان باشد.

رشته‌ای که با توجه به این امتیاز ویژه و البته سایر امتیازات خاص نظیر ماشین‌های کارتینگ و... یکی از پولسازترین رشته‌های ورزشی است و می‌تواند از هر گونه کمک بی نیاز بوده و خودکفا باشد، اما در عمل تمامی این امتیازات و درآمد‌های آن به جیب یک سری از افراد خاص می‌رود. وزارت ورزش و جوانان باید با به این انتخابات با حساسیت ورود پیدا کرده تا بساط سودجویی افراد خاص برچیده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری دانا، تاریخ انتشار ۲۴ شهریور ۹۹، کدخبر: ۱۶۴۶۹۰۸، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین