پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
فدراسیون جهانی بسکتبال با حضور بانوان مسلمان در مسابقات با پوشش اسلامی موافقت نکرد، اما به نظر می‌رسد در این تصمیم فیبا کشورهای مسلمان مهمترین نقش را داشتند که کاری برای متقاعد کردن مسئولان جهانی انجام ندادند.

شعار سال: اواخر شهریور سال 2014 بود که فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) ممنوعیت حجاب برای بانوان مسلمان را لغو و اعلام کرد فرصت دو ساله‌ای در اختیار کشورها و بازیکنان مسلمان قرار می‌دهد و حجاب آنها در مسابقات مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این دو سال به پایان رسید و با نظر مسئولان جهانی مبنی بر اینکه هیچ بانویی در بازی‌های المپیک ریو نمی‌تواند از پوشش اسلامی استفاده کند بر رویاهای مسلمانان و از جمله بانوان ایرانی خط بطلان کشید، اما در این سوالاتی مطرح می‌شود از جمله اینکه چقدر فدراسیون ایران در این تصمیم نقش داشته؟ کشورهای مسلمان دیگر که بانوان محجبه در تیم‌شان حضور داشتند، چه اندازه تلاش کردند تا نظر فیبا را تغییر دهند؟ آیا شرایطی را که فیبا فراهم کرده بود تا حجاب را مورد بررسی قرار دهد، منطقی بود؟

فتانه هادوی از پیشکسوتان بسکتبال بانوان در این باره گفت: فیبا پاسخ قطعی و منفی خود را اعلام کرده، البته ما نمی‌توانیم همه تقصیرها را گردن فدراسیون ایران بیندازیم. ما برای حضور در تورنمنت‌های مختلف با کشورهای زیادی تماس گرفتیم، اما آنها می‌گفتند باید از فیبا مجوز بگیرید، در واقع جریان مرغ و تخم‌مرغ مطرح بود.

وی افزود: باید در اینجا پیگیری‌های قاطعانه صورت می‌گرفت که از طرف ما این طور نبود. کشورهای دیگر هم راضی نبودند؛ من خودم شاهد بودم که آقای توفیق با فدراسیون ژاپن تماس گرفت، اما آنها تمایلی برای برگزاری دیدار دوستانه نداشتند، چرا؟ چون ممکن بود بعدها این موضوع مطرح شود که ژاپن از حجاب دفاع کرده، از طرفی اگر ما مدعی هستیم یکی از کشورهای برتر منطقه هستیم، آنها نمی‌خواهند برای خودشان رقیب بتراشند.

نکته دیگری که نباید فراموش کرد اینکه علاوه بر ایران، کشورهای دیگر هم در این خصوص کاری نکردند تا فیبا را متقاعد کنند که بازی با حجاب هیچ مشکلی ندارد. اگرچه این درخواست در ابتدا از طرف ایران در سال 2005 و همزمان با برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی بوده، اما بعدها کشورهای دیگر از جمله آمریکا نیز درخواست حضور مسلمانان با پوشش اسلامی را داشتند، اما در نهایت "نه" پاسخ قطعی مسئولان جهانی بسکتبال بود.

هادوی اظهار داشت: در کتابچه فیبا شکل لباس بازیکنان کاملا مشخص است و براساس آن عمل می‌کند، وقتی هم قانونی می‌گذارد دیگر برای آن تبصره نمی‌گذارد که مثلا اگر بازیکنی مسلمان است باید شکل لباسش چطور باشد.

علاوه بر بازیکنان و مسئولان ایرانی، کشورها و مسلمانان دیگری هم به قوانین فیبا معترض بودند.

یوسف خالد سرمربی کویت یکی از منتقدان به موضوع ممنوع بودن حجاب برای بانوان مسلمان گفته بود: فکر می‌کنم قانون ممنوعیت حجاب باید تغییر کند، این فقط یک روسری است و هیچ تاثیری روی بازیکنان ندارد.

کالیجو بازیکن بوسنی آمریکایی بسکتبال نیز اعتقاد داشت بازیکنانی در المپیک بودند که حجاب داشتند، اما نمی‌توانستند در مسابقات شرکت کنند، این ظالمانه است، این خوب نیست و الان وقت تغییر است.

با حمایت این بازیکن کمپینی تشکیل شد که بسکتبالیست‌های زیادی با امضای نامه‌ای به فیبا خواستار تغییرات قوانین فیبا بودند، اما هادوی اعتقاد دارد قانون فیبا تبصره‌ای ندارد و معمولا زمانی می‌تواند تبصره اضافه کند که سفت و سخت عملی را بپذیرد.

قرار بود پاسخ قطعی فیبا در ماه قبلی میلادی اعلام شود، اما آنچه مشخص است اینکه با تصمیمی که فیبا در المپیک ریو گرفته کاملا مشخص است که بانوان مسلمان اجازه بازی با پوشش اسلامی را ندارند، اما سوال اساسی اینجاست، چقدر بانوان مسلمان برای رسیدن به این هدف خود تلاش کردند و کشورهای مسلمان چه برنامه‌هایی برای متقاعد کردن فیبا انجام دادند؟ آیا اصلا مسابقه‌ای برگزار شد تا فیبا بتواند در این باره بررسی‌هایی داشته باشد؟

پاسخ مشخص است؛ از طرف ایران حداقل این طور نبوده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 3 مهر 1395، کد مطلب: 13950703000178:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین